به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۱۵۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
یادداشت :
امروزه شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند یک بیمار فشار خونی هستند که هر چند وقت یک بار حالشان به طرز خطرناکی بد می شود.
خبردنا - اسلام جهانبخش : هوا از جمله نیازهای ضروری برای ادامه حیات است . مقایسه میزان مصرف آب، غذا و هوا نشان می دهد که یک فرد بالغ روزانه با مصرف 2 لیتر آب و 5/1 کیلوگرم غذا می تواند به زندگی ادامه دهد اما برای تداوم زندگی تقریبا به 22-15 کیلوگرم هوا نیاز دارد. معمولا انسان به مدت چند هفته و چند روز بدون غذا و آب زنده می ماند اما بدون هوا زندگی فقط 5 دقیقه تداوم خواهد داشت.

 مقایسه میزان نیازمندی انسان به این 3 فاکتور حیاتی نشان می دهد که میزان نیاز انسان به هوا در مقایسه با غذا و آب بیش از 10 برابر است. بنابراین بایستی آلودگی هوا و حفاظت از آن را بسیار جدی گرفته و افزایش آلودگی هوا را به عنوان یک مساله بسیار مهم مورد توجه قرار داد. متاسفانه افزایش مقادیر آلاینده های مختلف در هوا نشان می دهد که ظاهرا هوا جزء نیازهای ضروری برای انسان نیست اما آیا می توان بدون هوا بیش از 5 دقیقه زنده ماند؟
 
هرچند اولین آلاینده های هوا نظیر گازهای متصاعد شده از باتلاقها و گرد و غبار طوفانهای مناطق خشک منشاء طبیعی داشته اند، اما بررسی روند تغییرات کمیت و کیفیت آلاینده های هوا نشان می دهد که به استثناء موارد بسیار حاد نظیر فورانهای آتشفشانی، آلودگی های حاصله از منابع طبیعی مشکلات جدی برای محیط زیست و سلامت انسانها ایجاد نمی کنند، اما آلاینده های حاصل از فعالیت های انسان این مساله را چنان می تواند تشدید کند که ادامه زندگی برای خود انسان و سایر موجودات زنده غیر ممکن شود. این امر نشان می دهد که علل تهدید کننده زندگی جوامع امروزی شهرنشینی و صنعتی شدن است که باعث شده جمعیت زیادی در مناطق کوچک در کنار یکدیگر متمرکز شوند و با توجه به بالا رفتن استانداردهای زندگی نیاز به یک یا دو اتومبیل داشته باشند که تولید و استفاده آن از عوامل اصلی آلاینده هوا است.

بنابراین شهرنشینی، بالا رفتن استانداردهای زندگی و توسعه صنعتی برای تامین نیازهای جدید در کنار هم جمع شده و باعث افزایش غلظت آلودگی در حد خطرناک و قابل توجه گردیده اند.

آلاینده های هوا اثرات مخربی بر مواد، گیاهان، جانوران و سلامت انسان دارند. تشخیص اثرات آلودگی هوا بر روی سلامت انسان مشکل است. به طور کلی افزایش غلظت آلاینده ها در بدن انسان در اثر مصرف سیگار، تماس شغلی با غلظت آلاینده ها و تماس با غلظت های بالای آلاینده های هوا صورت می گیرد. انجام آزمایشات بر روی جوندگان و سایر پستانداران و تفسیر نتایج بر اساس آناتومی انسان مشکل است. آزمایشات در رابطه با انسان معمولا به افرادی محدود می شود که انتظار بهبود و زنده ماندن آنها وجود دارد.

امروزه شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند یک بیمار فشار خونی هستند که هر چند وقت یک بار حالشان به طرز خطرناکی بد می شود. اما چه کسی مقصر است؟ این شهرها به دلیل ساختارشان ذاتا بد هستند، یا مدیران خوبی ندارند، یا مردم کم لطفی می کنند در حق شهرشان؟ برخی معتقدند با توجه به این که این شهرها را کوه ها احاطه کرده، در جای مناسبی ساخته نشده اند.

برخی دیگر معتقدند مسئولان باید پاسخگو باشند و همه امکانات لازم را به کار ببندند تا شهر دچار مشکل آلودگی هوا نشود؛ اما من می دانم هر وقت ماشینم را روشن می کنم، تقصیر من هم هست. هوای شهرهایمان هر چند وقت یک بار آلوده می شود؛ اما نه به دلیل کوه ها، نه به دلیل بادها، نه به دلیل خاک و ریزگردهایی که از آن طرف مرزها می آیند؛ بلکه به دلیل این که من و شما ماشین هایمان را هر روز و هر وقت دلمان می خواهد روشن می کنیم و در خیابان های شهر به بهانه های مختلفی چون کار، کلاس ، میهمانی و ... راه می افتیم، غافل از این که خودمان هوای شهرمان را آلوده می کنیم.

بخشی از مشکل این است که نمی دانیم در آلودگی شهرمان چقدر نقش داریم. بخش دیگری از مشکل نیز باز می گردد به این موضوع که چقدر حاضریم از خواسته های خود بگذریم تا هوای شهرمان پاک و آسمان آن دوباره آبی شود. به راستی آیا از آسیب های ناشی از آلودگی هوا نسبت به سلامت خود و عزیزانمان واقف هستیم؟ آیا فرزندانمان هرگز ما را خواهند بخشید؟ در کنار تمام امکاناتی که برای آنها فراهم می کنیم هنوز نتوانستیم حیاتی‌ترین عنصر زندگی، یعنی اکسیژن را بدون منت و رایگان در اختیار آنها بگذاریم.

لطفا بعد از این هر وقت خواستید ماشین خود را روشن کنید، به این سوالات فکر کنید. آیا سفر شهری شما واقعا ضروری است؟ آیا می‌توانید آن را به روز یا ساعت خلوت دیگری مانند روزهای جمعه صبح موکول کنید؟ آیا می توانید کار خود را تلفنی یا به صورت الکترونیکی انجام دهید؟ آیا امکان تردد با وسایل نقلیه عمومی را دارید؟

لطفا با کاهش ترددهای شهری غیرضروری، به تنفس فرزندان دلبندمان کمک کنید. کاری کنیم فرزندانمان با دیدن آسمان آبی خوشحال شوند، نه با تعطیلی ناشی از آلودگی هوا. قبلا به دلیل آمدن برف مدرسه ها تعطیل می شد؛ اکنون به دلیل آلودگی هوا. در واقع برای بچه های ما مهم نیست که مدرسه ها به چه دلیلی تعطیل می شوند، آنها به هر صورت خوشحالی می کنند. برای بزرگ‌ترها هم تعطیلی مثل یک لحظه سکون است در زندگی پرهیاهو و شلوغی که ما همه به دنبال آن می دویم و آن به دنبال ما، جالب این است که به ندرت به هم می رسیم.

امید است در آینده ای نه چندان دور، خوشحالی همه ماها و فرزندانمان، نه از بابت آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و کارها، بلکه از بابت دیدن آسمان آبی، کوه های بلند و درختان سرسبز شهرمان باشد. بیاید دست به دست هم دهیم و هوای شهرمان را داشته باشیم.
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
واقعه هرچه درمورد الودگی هوا مطلب بگی کم است چون هوا کاملا الوده ومسموم شده
برادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
مدیرمحترم سایت خبردنا لطفا نظرات رابزن اثرگذاراست
علی.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
خیلی متن جالب و خوبی بوده. آقای مهندس ازاین مطالب بیشتر بنویسید
غزل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
اصلا مطالب خوب نیست
نام:
ایمیل:
* نظر: