به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۴۳۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
نگاهي گذرا بر وضعيت چرخه آب در استان:
اما متاسفانه در استان آبخيز كهكيلويه و بويراحمد از مجموع 217 هزار هكتار زمين زراعي و در حال كشت فقط 55 هزار هكتار معادل 25 درصد آن زمينها زير كشت آبي است.

خبردنا - جمشيد طالع زاده : مديريت منابع آب استان كهكيلويه و بويراحمد به سبب قرار گرفتن در كمربند رشته كوه زاگرس ، از ريزش جوي بسيار مطلوبي برخوردار بوده و طبق آمار هواشناسي متوسط بارش سالانه حدود540 ميلي متر و آورد سالانه آن قريب به /2 11 ميليارد مترمكعب آب در سال مي باشد.

اين مقدار بارش در مقايسه با بارش كشوري كه به 230 ميلي متركاهش پيدا كرده است رقم قابل توجهي مي باشد از . آنجاييكه كشور ايران در منطقه خشك و نيمه خشك واقع شده است . اين ارقام بيانگر آن است كه استان كهكيلويه و بويراحمدچهارمين استان پر آب كشور و از نظر آبي در جايگاه بسيار مناسبي قرار دارد . و ظاهراً در زمينه آب در تمام بخشها مشكل خاصي وجود ندارد.اما نكته قابل تأ مل اينجاست با وجود چنين آب مكفي و فراوان در استان ، ارقام عملكردي دستگاهها و سازمانهاي متولي تأمين و توزيع آب اينگونه نيست . و در مقايسه با استان هاي همجوار و ميانگين كشوري در جايگاه بسيار نامناسبي قرار دارد .

بعنوان نمونه در بخش كشاورزي : با توجه به نتايج تفصيلي سرشماري عمومي كشاورزي كل كشور سال 1393 مركز آمار ايران : از مجموع زمينهاي زراعي و در حال كشت كل كشور 16ميليارد و 476 هزار هكتار است كه از اين مقدار 46درصد آبي و بقيه كشت ديم مي باشد. استان هاي همجوار فارس از كل زمينهاي زراعي در 71 صد آبي، اصفهان 83 درصد و خوزستان 60 درصد آبي مي باشد.

اما متاسفانه در استان آبخيز كهكيلويه و بويراحمد از مجموع 217 هزار هكتار زمين زراعي و در حال كشت فقط 55 هزار هكتار معادل 25 درصد آن زمينها زير كشت آبي است. از سوي در تأمين و توزيع آب شرب شهرهاي استان با اين همه آورد آب سالانه در استان 5 شهر داراي تنش آبي مي باشد. به اين معنا كه ميزان عرضه و تقاضا اين 5 شهر با هم برابر است. و با كوچكترين خللي در وضعيت تأمين آب از جمله (كاهش بارش سالانه، قطعي برق ،)...و اين شهرها با كمبود ياو قطعي آب مواجه خواهند شد.

آيا مسئولين حوزه هاي آب استان ما به اين امر واقفند كه استان اصفهان عليرغم متوسط بارش بلند مدت 173 ميلي متري و كمبود شديد آب، چرخ صنعتگران آن با تمام توان مي چرخد و 83 در صد زمين هاي زراعي و زيركشت آن استان آبي مي باشد . اما در صورتيكه صنعتگران استان ما در بيشتر مواقع با نبود تخصيص آب با مشكل جدي مواجه هستند بطوريكه در بعضي مواقع از ادامه سرمايه گذاري در اين استان صرفنظر مي كنند .

امروزه يكي از دغدغه هاي اساسي مردم استان بيكاري و دغدغه اشتغال جوانان است. آيا شغل فقط كار دولتي است و آيا متوليان امر در حوزه آب نمي توانند با مديريت، برنامه ريزي صحيح و دورانديشي نقشه راهي ترسيم نمايند ، تا علاوه براينكه با كمبود آب مواجه نشوند از سويي با آبي نمودن زمين هاي كشاورزي هم به اقتصاد خانواده ها رونقي دوباره ببخشند و هم ايجاد اشتغال كه يكي از دغدغه هاي اصلي مردم است، پاسخي مثبت داده باشند .

آري با اين همه نعمت هاي فراوان خدادادي در استان كهكيلويه و بويراحمد ازجمله ( آب، نفت، گاز، معادن، طبيعت سرسبز و دهها منابع ديگر) جاي بسي تاسف است كه در رتبه هاي اول بيكاري قرار داريم .

آب يك موضوع ملي و فرابخشي است اما مصداق ضرب المثل چراغي که به خانه رواست به ...........

اگر نگاهي گذرا به نوار مرزي استان داشته باشيم تعداد زيادي سد مخزني بصورت سري در حال بهره برداري و احداث مي باشند و درصد بسيار بالاي از آب استان هاي همجوار از طريق همين سدها و يا از آبهاي كه بدون استفاده از استان خارج مي شوند تأمين مي گردد .

در صورتيكه اين استان از آب اين سدها بي بهره هستند و يا از حداقل بهر ه مندي برخوردارند همانند سد كوثر كه حتي اختيار و مديريت آن توسط استاني ديگر اداره مي گردد و دفتر آن در همان استان مستقر مي باشد . يكي از معضلات اساسي كه اين استان امروزه درگير آن هست بحث كمبود تخصيص آب مي باشد البته لازم بود متوليان امر دورانديشي مي نمودند و افقي بلند مدت همانند استان هاي همجوار ديگر ترسيم مي نمودندو تخصيص مورد نياز را مي گرفتند تا امروزه با چنين مشكلاتي مواجه نمي شدند .

عمده مشكلات مديريتي اين حوزه ها بحث روزمره گي است چرا كه صرفاً دنبال علاج رفع مشكلات به وقوع پيوسته هستند. در صورتي كه علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. و بايد ببينيم نخبگان ما كجاي اين مجموعه ها قرار دارند و فعاليت آنها در چه زمينه اي است. البته ناگفته نماند بعضي از مديران گرامي همانند دهه اول و دوم انقلاب شكوهمند اسلامي به دنبال آزمون و خطا هستند در صورتيكه مي توان به جرأت اين دهه را دهه ي پويايي، تجربه و عمل ناميد. و ديگر آزمون و خطا معني ندارد .

آيا مسئولين استان ما تنها به اين دلخوش كردند كه صاحب آب مكفي هستند و هميشه همينطور خواهد بود؟ آيا مسئولين ما به اين انتظار نشسته اند تا احدي از گرد راه برسد و براي ما نقشه راه ترسيم نمايند و يا اتفاقي پيش آيد تا مسئولين ما دست بكار شوند . ؟

همانند تلاش اخير جناب آقاي دكتر تاجگردون نماينده محترم مردم شريف شهرستان گچساران كه جا دارد از ايشان تقدير نماييم بخاطر پيگيري مسرانه ايشان جهت اجراي پروژه تأمين آب دشت مور امامزاده جعفر، عليرغم اينكه به لحاظ فني و تخصصي اين طرح جاي نقد دارد و بعلت نداشتن سد مخزني مناسب در سالهاي كم بارش ممكن است اين سرمايه گذاري عظيم ملي دچار نقصان گردد و همانند ديگر طرحهاي آبرساني شكست خورده استان (پشت كوه باشت، كانال آبياري سروك، آبريزگاه لنده، آبگرمون لنده و دهها طرح آبياري ديگر) با مشكل جدي مواجه گردد و پاسخگوي تأمين آب مورد نياز كشاورزان منطقه نباشد. لذا طرح به اين عظيمي مستلزم ذخيره آب پايدار سالانه مي باشد .

در هر صورت با اين رويكرد ، افق روشني پيش روي آينده آبي استان آبخيز ما كه بيش از 10 درصد منابع آبي كشور را دارا مي باشد، وجود ندارد. و با توجه به اينكه آب جزء استراتيژيك ترين محصول هر كشور محسوب مي شود، لازم است نخبگان و متخصصان فن در اين مورد چاره انديشي نمايند .

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پورحقیقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
1
0
باسلام خدمت دکتر طالع زاده
بحق که حق مطلب ادا کردی،به هر روی نیروهای نخبه و الیت استان می بایست پیگیر مطالبات بحق استان فارغ از هر گونه تعصب منطقه ای باشند و واقعا این آمار و ارقام نگران کننده و جای بسی تفکر دارد
سربلند باشین
عبدالخانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
بسیار گویا ومنطقی و کارشناسانه...
احسنت
اکوانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
جناب آقای دکتر طالع زاده ، با سلام و خسته نباشید ، بسیار عالی و علمی و از لحاظ آماری برای استان پر آب کهگیلویه و بویر احمد بسیار و فراتر از حد تصور نگران کننده . امید است مسئولین و دست اندرکاران و صاحبنظران مقوله آب فقط به مطالعه متون نوشتاری اکتفا نکنند و بیش از پیش از تجارب ارزشمند جنابعالی و دیگر کارشناسان صاحب نظر و متخصص در این امر استفاده بهینه نمایند .
موفق باشید و همانطوریکه بسیار دغدغه خاطرتان میباشد ، بیشتر از گذشته پیگیر اینچنین مسائل مهمی ولو به صورت نوشتاری و برای روشنگری ، حتی اگر توجهی نگردد .
نام:
ایمیل:
* نظر: