به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۶۸۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
معاون منابع طبيعی كهگيلويه و بويراحمد :
با همکاری وزارت نیرو و کمیته امداد برای مددجویان زیر پوشش، 500 نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی نصب می شود.
خبردنا : معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 262 آبگرمکن خورشیدی با هدف تغییر الگوی سوخت در مناطق روستایی این استان توزیع شد.

به گزارش"خبردنا"، احسان نعمتی اظهار داشت: برای تأمین این تعداد آبگرمکن خورشیدی هفت میلیارد و 860 میلیون ریال هزینه شده است.

پراکندگی یک هزار و 676 روستا در کهگیلویه و بویراحمد فقر و کمبود سوخت، سالانه سبب تخریب بخش زیادی از جنگل‌های این استان برای تأمین سوخت می‌شود.

وی عنوان کرد که این آبگرمکن های خورشیدی در شهرستان‌های بویراحمد، لنده، چرام و باشت برای تأمین سوخت خانوارهای حاشیه جنگل با هدف جلوگیری از قطع درختان بلوط توزیع و نصب شده‌اند.

وی بیان کرد که بیش از 170 مورد از این آبگرمکن ها در منطقه سیلاب کلوار از مناطق محروم شهرستان بویراحمد نصب شده است.

70 درصد چوب درختان بلوط قطع شده در روستاهای حاشیه جنگل به‌عنوان سوخت آبگرمکن مصرف می‌شود و توزیع آبگرمکن خورشید گام خوبی برای جلب مشارکت مردم در حفظ جنگل‌هاست.

بخشی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در منطقه سیلاب کلوار بویراحمد است که به دلیل محرومیت منطقه و نبود سوخت مناسب، مردم برای تأمین سوخت خود از چوب درختان بلوط استفاده می‌کنند.

منطقه سیلاب و کلوار با 17 روستا و جمعیتی افزون بر 2 هزار و 600 نفر از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در 200 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

نقطه محوری و کانون این 17 روستا امام زاده شاه غالب (ع) نام دارد که حدود 110 کیلومتر از بخش مارگون بویراحمد فاصله دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش از این گفته بود: با همکاری وزارت نیرو و کمیته امداد برای مددجویان زیر پوشش، 500 نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی نصب می شود.

داود راهزادی مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که برق رسانی با استفاده از انرژی خورشیدی گام خوبی برای تأمین انرژی مورد نیاز روستائیان است.
وی اعتبار هزینه شده برای طرح را حدود پنج میلیارد ریال ذکر کرد.

به هر خانوار ساکن در این روستاها یک نیروگاه یک کیلو واتی واگذار می‌شود.

سخت گذربودن، دوردست بودن این روستاها از شبکه‌های برق و کاهش هزینه‌های برق‌رسانی از مهم‌ترین دلایل واگذاری نیروگاه‌های خورشیدی یک کیلوواتی در استان است.

در کهگیلویه و بویراحمد 871 هزار هکتار جنگل وجود دارد و سالانه بخشی از این جنگل‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به سوخت مناسب، برای تهیه زغال و تأمین سوخت گرمایشی و طبخ غذا قطع می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: