به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۹۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
خبردنا - دکتر اسلام ذوالقدرپور : در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در عصری که رفاه و آسایش شهروندان بخش مهمی از حقوق شهروندی محسوب می‌گردد که حتی بر حقوق سیاسی نیز ارجحیت دارند، انتخاب شهردار یک شهر یا منطقه، از انتخاب نماینده مجلس یا حتی رئیس جمهور نیز مهم‌تر است.

اما یکی از علل عدم توسعه در بسیاری از شهرهای ایران را می‌توان در عدم توجه به انتخاب شهردار توانمند قلمداد نمود. در ایران و به خصوص در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران که حقوق شهروندی در مسایل سیاسی خلاصه شده است، انتخاب فرماندار و رئیس فلان اداره بسیار متروک نیز بر انتخاب شهردار اولویت دارد!

در حالی که حدود 2 ماه از انتخابات پنجمین دوره شورای شهر گچساران می‌گذرد، مباحث بیشماری پیرامون انتخاب شهردار آینده این شهر در رسانه‌ها و یا محافل سیاسی و اجتماعی منتشر می‌شود که البته بسیاری از این مباحث یا اخبار رسانه‌ای را می‌توان نوعی اهانت به شهروندان شریف گچساران و مدیریت شهری آن قلمداد نمود.

انتشار نام برخی افراد بی‌تجربه و یا کم‌تجربه و ناشناس به عنوان گزینه‌های شهردار گچساران که تنها مزیت آنان را جوان بودن و البته ارتباط با دفتر نماینده مجلس می‌دانند، نه‌تنها اهانت به شهروندان، بلکه نوعی تمسخر این افراد جوان و آینده‌دار نیز قلمداد می‌شود.

ادعای برخی از گزینه‌های شهرداری گچساران در 2 شرط خلاصه می‌شود:

یکم- ارتباط با نماینده گچساران و تأیید ایشان:

بسیاری از گزینه‌های کنونی که خود را شایسته کسب جایگاه شهرداری گچساران می‌دانند، مدعی هستند که با جناب آقای دکتر تاج‌گردون صحبت یا دیداری داشته‌اند و آقای تاج‌گردون از شهردار شدن ایشان، استقبال نموده و قول حمایت از ایشان برای انتخاب به عنوان شهردار را داده‌اند!

اگر به این ادعای گزینه‌های کنونی شهرداری گچساران اعتماد کنیم، باید گچساران را شهری دانست که شورای شهر آینده باید برای حداقل 3 نفر به عنوان شهردار گچساران، حکم شهرداری صادر نموده و این شهر با 3 شهردار اداره گردد، زیرا نماینده محترم به حداقل این تعداد از افراد قول شهردار شدن، داده‌اند!

داشتن تأیید دکتر تاج‌گردون یا حمایت ایشان را نمی‌توان به عنوان یک شرط انحصاری و اختصاصی برای احدی از گزینه‌های شهرداری گچساران، برجسته نمود. زیرا نماینده محترم گچساران در مجلس با بسیاری از شهروندان گچساران در ارتباط بوده و می‌توانند چنین قول یا وعده‌ای به ایشان بدهند و توصیه ایشان را به اداره یا شورایی نیز بنمایند. البته چنین توصیه‌ای از سوی نمایده مجلس نیز نمی‌تواند حکم قطی و لازم‌الاجرا محسوب گردد.

دوم- رایزنی با منتخبین شورای پنجم و کسب رضایت اکثریت آنان:

تعدادی از گزینه‌های شهرداری گچساران مدعی‌اند که اکثریت منتخبین شورای شهر پنجم از آنان حمایت خواهند نمود. این ادعا نیز می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از شهروندان گچساران شود که با اعضای شورای شهر پنجم در ارتباط بوده و با ایشان دارای تعاملات طایفه‌ای و ... هستند.

اعضای شورای شهر با توجه به تعاملات سیاسی، اجتماعی و ... خود، ممکن است در مقابل درخواست حمایت از سوی بسیاری از مدعیان کسب جایگاه شهرداری گچساران، قول اعلام حمایت نیز داده باشند. اما این وعده‌های منتخبین را می‌توان ناشی از شرایط خاص بعد از انتخابات تا زمان آغاز به کار رسمی شورای شهر پنجم محسوب نمود که چندان رسمی نیستند.

بنابراین دو مؤلفه ادعایی برخی از گزینه‌های شهرداری گچساران نمی‌تواند به تنهایی منجر به شهردار شدن آنها گردد. داشتن مؤلفه‌هایی مانند تجریه مدیریت شهری، کارآمدی و توانمندی اداره شهر گچساران، توانایی تعامل با شخصیت‌های مهم شهر و استان، تعامل با نهادهای حکومتی و دولتی و ... را می‌توان بخشی از شرایط شهردار آینده دانست که در سابقه یا رزومه اکثریت گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها، کم‌رنگ بوده یا اصلاً وجود ندارند.

فضای انتخاب شهردار گچساران، چندان باز و گسترده نیست، اما در همین فضای کوچک نیز برخی گزینه‌ها را باید افراد جویای نام دانست که شهرداری گچساران را با یک بازی رایانه‌ای، رسانه‌ای یا یک خواب شیرین، اشتباه گرفته‌اند.

در فضای کنونی رسانه‌ای که بسیاری از دوستان همشهری، خود را دارای همان 2 مؤلفه بالا (تأیید نماینده و رأی اکثریت شورا) می‌دانند، شاید تنها کسی که نتواند این شرایط بسیار مهم را کسب نماید، جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف شهردار کنونی تهران است که قرار بود بعد از پایان دوره شهرداری ایشان در تهران، برای حضورشان در گچساران رایزنی شود!

با توجه به عدم توانایی دکتر قالیباف در کسب رأی نماینده شهر و اعضای شورای شهر پنجم، گچساران همچنان باید از برخی گزینه‌های بسیار توانمندی که مدعی مدیریت شهری هستند ولی خواب مدیریت شهری نیز برای آنان سنگین و غیر قابل تحمل است، استفاده نماید.

به صراحت می‌توان گفت که مدیریت شهری گچساران و تحقق نیازها و حقوق شهروندان فرهیخته و شریف گچساران را نمی‌توان امری ساده یا محل آزمون و خطا قلمداد نمود. برخی از دوستان مدعی جایگاه شهرداری گچساران حتی در خواب نیز نمی‌توانند سنگینی و اهمیت مدیریت شهری گچساران را تحمل نمایند که اگر در واقعیت به این جایگاه برسند، خود می‌تواند کابوس وحشتناکی برای شهروندان باشد.

به هر حال امیدواریم منتخبین پنجمین دوره شورای شهر گچساران بتوانند فارغ از مسایل سیاسی، سیاست‌زدگی، توصیه‌های قومی و جناحی نسبت به انتخاب شهردار آینده اقدام نموده و برخی دوستان مدعی را از خواب شهردار بودن بیدار نموده و آینده گچساران را در دست خواب‌زدگان قرار ندهند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
0
0
آقای دکتر حداقل حرمت مدرکت را نگهدار وحرف با منطق علمی بزن دکتر قالیباف شهردار کلان شهر تهران را مناسب شهر گچساران می دانی آیا می شود چرخ تراکتور را زیر پیکان گذاشت . حداقل احمدی نژاد را بیاور چون پدر زن یک گچسارانی هست و قوم وخویشیم
خخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
0
0
احمدی نژاد بیاد گچساران رو آباد کنه
نام:
ایمیل:
* نظر: