به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۹۹۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
خبردنا : به نظر می رسد تب و تاب اولیه حمایت از رئیس جمهور جدید فرانسه از بین رفته و از اکنون، شهروندان فرانسوی با دیدگاهی واقع بینانه تر نسبت به وی و اقداماتش می نگرند!

بدون شک زمانی که ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مقابل «مارین لوپن» نامزد جبهه ملی قرار گرفت، حکم یک «فرشته نجات» را برای شهروندان کشورش ایفا کرد. بی دلیل نبود که در دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری امسال، ۶۴ درصد از شهروندان آرای خود را به سود ماکرون به گردش در آوردند.

با این حال، میزان قابل توجهی از آرای ماکرون، رای سلبی به مارین لوپن و جریان راست افراطی فرانسه بود. به عبارت بهتر، از ابتدا مشخص بود که بخشی از محبوبیت ماکرون در ماههای نخست حضورش در کاخ الیزه ریزش خواهد کرد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد اختلافاتی که بر سر کاهش بودجه در فرانسه صورت گرفته است، بر روی محبوبیت ماکرون تاثیری مستقیم گذاشته است. همچنین اصرار رئیس جمهور فرانسه بر سر تقویت قوانین امنیتی در کشورش، منجر به انتقاد گروههای حقوق بشری و بخشی از افکار عمومی از وی گردیده است.

با این حال نظرسنجی های صورت گرفته، پیام مستقیمی را به رئیس جمهور جوان فرانسه مخابره کرده است: اینکه او در مسیر اجرای اصلاحات خود در حوزه های مختلف اقتصادی و امنیتی کشورش را موانع سختی مواجه است.

ماکرون هم اکنون شاهد وجود پارلمانی یکدست با دولت در فرانسه است. همین مسئله مسئولیت وی را در مواجهه با معضلات اقتصادی و امنیتی فرانسه سخت تر کرده است. از سوی دیگر، تمرکز قدرت در دستان ماکرون و نمایندگانی که در پارلمان فرانسه از وی حمایت می کنند، منجر به تشدید فعالیت احزاب و گروهها و سیاستمداران مخالف وی گردیده است.

آنها معتقدند یکدست بودن دولت و پارلمان منجر به افزایش بیش از حد قدرت رئیس جمهور فرانسه شده است. مجموع این عوامل سبب شده است تا ماکرون در همین ابتدای دوران فعالیت سیاسی خود در راس معادلات اجرایی پاریس، با معضلی به نام کاهش محبوبیت عمومی رو به رو شود.

بدون شک در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، رئیس جمهور فرانسه به سرنوشت نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند دچار خواهد شد. سرعت افت محبوبیت ماکرون در نظرسنجی ها طی یک ماه اخیر از حد معمول زیادتر است.

همین مسئله زنگ خطر را برای رئیس جمهور جوان فرانسه به صدا در آورده است. از سوی دیگر، ماکرون در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد بین الملل نیز با دغدغه هایی مانند بازتعریف سیاست های اقتصادی منطقه یورو مواجه است. اگر او نتواند اقدام موثری در مهار بحران اقتصادی و بحرانهای امنیتی در فرانسه صورت دهد، از سوی افکار عمومی کشورش مورد عتاب قرار خواهد گرفت.

نکته قابل تامل اینکه برخی رسانه های فرانسوی، از ماکرون به عنوان رئیس جمهوری خودکامه یاد کرده اند. فراگیر شدن این ادبیات می تواند بار دیگر بر محبوبیت عمومی ماکرون تاثیری سلبی بگذارد. هم اکنون ماکرون به خوبی دریافته است که دوران خوش انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پایان رسیده و او برای مهار بحرانها و موانع پیش روی خود، مسیری سخت وطولانی در پیش دارد. مسیری که شاید وی قادر به طی کردن آن نباشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: