به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۷۸۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
به گزارش خبردنا:ویلیام هیگ وزیرخارجه انگلیس و شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در اقدامی که پیش‌تر از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیده شده بود، در پیامی تصویری سال نو را به مردم ایران تبریک گفتند. هر دوی آنها علاوه بر پیام نوروزی از واژه‌های فارسی برای تبریک به مردم ایران استفاده کردند.

برای پاسخ به سوالاتمان درباره علت این اقدام به خصوص دولت انگلیس با آقای منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت‌و‌گویی را انجام دادیم.

پیام نوروزی انگلیس مشکلی را حل نمی کند/اسرائیل عین نجاست است/ما هنوز به انگلیس بی اعتمادیم/ پیام نوروزی بدون عذر خواهی نمی تواند تاثر زیادی بر روابط ما داشته باشد/

آقای حقیقت پور لطفا در خصوص علت صدور پیام نوروز که تا جایی که بنده اطلاع دارم برای اولین بار است که توسط انگلیس ها صورت می گیرد توضیح بدهید.

کشورهایی که در سال های گذشته دست به تحریم جمهوری اسلامی ایران زده اند بزرگترین ضرر را خودشان کرده اند. با هوشمندی و توانمندی و صبوری، مردم ایران توانسته اند تحریم ها را دور بزنند و این کشورهای تحریم کننده ایران و به خصوص غربی ها هستند که شرکت هایشان از استفاده از بازار ایران متضرر شده اند.

خسارت غربی ها در تحریم و مخالفت با ایران صرفا ضرر اقتصادی نبوده است و اینها از جنبه سیاسی هم بازنده تحولات منطقه بوده اند. مخالفتی که کشورهای غربی در مذاکرات ژنو یک و دو با جمهوری اسلامی ایران کردند فرجامی را برای اینها رقم زد که اگر مذاکرات تا ژنو 10 هم ادامه پیدا کند این مذاکرات شکست خورده است.

این کشورها تلاش می کنند که اشتباهات خود را جبران کنند و شما در آینده نزدیک کورس دویدن این کشورها به سمت ایران را شاهد خواهید بود. این پیام ها زمزمه آغاز این کورس هاست. با ملاقات هایی هم که با مقامات آلمانی داشته ایم اعلام کرده اند که بی صبرانه به دنبال فضایی مناسب تر برای مشارکت بیشتر شرکت های کشورشان در ایران هستند. البته ما نباید دوستان دوران سخت خود را فراموش بکنیم. کشورهایی که ناجوانمردانه و نامشروع مردم ایران را تحت فشار قرار داده اند باید در انتهای صف قرار بگیرند و با یک پیام عید نوروز نمی توانند گذشته خود را جبران کنند. انگلیس ها بهتر بود در پیام عید نورزو خود از ملت ایران بابت گذشته خود نیز عذر خواهی هم می کردند و ما منتظر هستیم که این معذرت خواهی هم توسط آنها صورت بگیرد.

اسرائیل عین نجاست است/ ما به انگلیس بی اعتمادیم/ پیام نوروزی بدون عذر خواهی نمی تواند تاثیری بر روابط ما داشته باشد

شما فرمودید که قبلا برخود خصمانه داشتند. این برخورد در صدور پیام تبریک رفتاری دوستانه محسوب می شود؟

ما به این زودی ها رفتار این کشورها را باور نمی کنیم و دیوار بی اعتماد خیلی بلند تر از این سو سوهایی است که اینها نشان می دهند. اینها جنایت هایی در ایران کرده اند که باید خسارت آن را بدهند. اینها تا آخرین روزهای جنگ از صدام علیه ایران حمایت کردند

از لحاظ عقلی و هم از لحاض عرف بین المللی زمانی که دو کشور به خاطر برخورد ناشایست یک طرف روابطشان رو به سردی می رود برای بهبود روابط طرفی که باعث خسارت طرف دیگر شده است باید خسارت های خود را جبران کند.آیا مجلس در خصوص بهبود روابط با برخی از کشورهای غربی و به طور خاص انگلیس که نماینده گروه دوستی پارلمانی آنها نیز به ایران آمد برنامه ای برای پیگیری خسارت های وارده به ایران توسط انگلیس را در دستور کار دارد؟

موضع اصولی مجلس برگرفته از سیاست های کلان نظام است. ما هم موافق توسعه سیاسی با کشورهای جهان هستینم ولی حساب کشورهایی که در گذشته با ما جفا کرده و به مردم عزیز ما ظلم کرده اند با بقیه جدا است و یک عذر خواهی رسمی توسط انگلیس ها که دستش به جنایات زیادی در ایران آلوده است کف انتظارات ماست. قطعا اگر این اتفاق نیافتند عمق روابط اقتصادی و سیاسی ما با انگلیس زیاد نخواهد بود.

پیام نوروزی انگلیس مشکلی را حل نمی کند/اسرائیل عین نجاست است/ما هنوز به انگلیس بی اعتمادیم/ پیام نوروزی بدون عذر خواهی نمی تواند تاثر زیادی بر روابط ما داشته باشد/

دو تا از منفورترین رژیم ها در میان مردم ایران یکی رژیم صهیونیستی است و دیگری رژیم پادشاهی انگلیس است. این دو رژیم امروز به مناسبت نوروز خطاب به ملت ایران پیام های تصویری را منتشر کرده اند. فکر می کنید چرا این کار را کرده اند و مخاطب خود را مردم انتخاب کرده اند؟

این ها بزرگترین بازنده های تحولات منطقه اند و به نحوی در تلاش هستند که جبران کنند. البته این مربوط به کشورهای غربی میشود و ما با رژیم اشغالگر قدس ارتباطی نداریم و نباید هم داشته باشیم. اینها از لحاظ فقهی عین نجاست هستند مگر اینکه از لحاظ جوهری تغییری در آنها صورت بگیرد.

منبع:مشرق

نام:
ایمیل:
* نظر: