به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۱۲۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
حجت الاسلام والمسلمین یعنی دلیل و نشان اسلام و الگوی جامعه اسلامی که مردم وقتی به اعمال و گفتار او می نگرند اسلام را در آینه وجود او می بینند .
خبردنا: نماینده سابق چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلیل بکار بردن لفظ حجه الاسلام در پیام تسلیت خود برای آیت الله هاشمی(ره) توضیحاتی ارائه داد .

به گزارش"خبردنا"حجت الاسلام بزرگواری در کانال شخصی خود با  انتشار مطلبی آورده است :

بسم الله الرحمن الرحیم

باتوجه به این که عده ای نا آگاه از واژه ها و اصطلاحات حوزوی سخنانی ناروا در فضای مجازی نسبت به افراد منتشر می کنند بر خود لازم دیدم که مطالبی را به طور خلاصه تقدیم نمایم .

اولا آیت‌الله یعنی نشانه خدا که به تعبیر علماء کلشیء له آیه حتی النمله یعنی تمام اشیاء جهان از کهکشان ها گرفته تا مورچه و حتی ریزترین موجودات آیه و نشانه قدرت خالقیت خداوند هستند که این یک معنای عام و جهان شمولی است .

ولی در عالم انسانیت به انسان های کامل مانند انبیاء الهی آیت‌الله می گویند مثل حضرت آدم،حضرت نوح،حضرت ابراهیم،حضرت موسی،حضرت عیسی مسیح،حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و بعد از رتبه انبیاء اولیاء الهی مثل امامان معصوم علیهم السلام می توانند آیت‌الله باشند که در میان تمام اولیاء خدا تنها کسی که می توان او را به آیت‌الله العظمی خطاب کرد علی ابن ابی طالب علیه السلام است که البته به تبع ایشان سایر ائمه اطهار هم از این عنایت بر خوردار هستند و با توجه به سفارش ائمه معصومین در خصوص معرفی فقها الامناء بالله لفظ آیت‌الله برای جانشینان آن ها در عصر غیبت ولی خدا به کار رفته است .

البته با توجه به شرایطی که ائمه اطهار برای آن ها معرفی کرده اند که غالبا در باره فقهایی به کار برده می شود که بتواند در تمام اباب فقه و اصول صاحب نظر باشند و بتوانند احکام خدا را از روی ادله اربعه استنباط و استخراج کنند و در اختیار عامه مردم قرار دهند باز یاد آوری می کنم با شرایط ائمه صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه که امروزه ما مجاز هستیم در باره مراجع تقلید و فقهاء عالیقدر به کار ببریم که خیلی از فقهاء فرموده‌اند لفظ آیت‌الله العظمی فقط مخصوص امیر المؤمنين علی ابن ابی طالب علیه السلام است از جمله فقیه عالیقدر مرحوم حضرت آیت الله ملک حسینی که در علم و فقاهت اگر از مراجع عصر ما بالاتر نبود پایین تر نبود آن افتخار استان ما همواره می فرمودند آیت‌الله العظمی فقط مخصوص علی ابن ابی طالب علیه السلام است .

ثانیا حجت الاسلام والمسلمین یعنی دلیل و نشان اسلام و الگوی جامعه اسلامی که مردم وقتی به اعمال و گفتار او می نگرند اسلام را در آینه وجود او می بینند .

در واقع حجت الاسلام یعنی اسلام مجسم که بسیاری از بزرگان شیعه در عصر های گذشته با لفظ آیت‌الله معروف نبودند مثل شیخ مفید،شیخ طوسی،سید مرتضی علم الهدا،علامه حلی،شیخ بهایی و حتی بعضی از آن ها مانند شیخ کلینی که بیش از ۳۰ هزار حدیث استدلالی را برای فقهاء جمع آوری نموده است به ثقه الاسلام کلینی معروف بود .

ثالثا بنده در حب و بغض تابع رهبر عزیزم هستم و به مسائل فرعی به صورت تعبدی عمل می کنم وقتی ولی فقیه که گفتارش و حتی نماز میت خواندنش فقط برای خدا است لفظ حجت الاسلام والمسلمین را برای فقید سعید مرحوم هاشمی رفسنجانی به کار می برند و فقهاء عالیقدری مانند مکارم شیرازی و سیستانی و سایر مراجع تقلید همین لفظ را به کار می برند حجت بر امثال بنده تمام است و عوام زدگی و عوام فریبی در بنده تاثیر ندارد .

والسلام علیکم و رحمت الله

سید علی محمد بزرگواری
۱۳۹۵/ ۱۰/ ۲۲
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
1
شما را همه میشناسند خیلی تهمت زدی همراه با اون دوستت رسایی، خدا از سر تقصیرتون نگذره،حالا شما ایت الله
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
پخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
1
باباکسی به توکاری نداره راحت باش .اصلاپیام هم ندادی بودی کسی خبر نمیشد تاثیرنداری دیگه خنثی شدی
آقای کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
1
تو خودت هر روز از لفظ امام استفاده میکنی حالا که رسید به هاشمی ایت اله را تعبیر میکنی
منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
خدا از تقصیرتان نگذرد حق الناس که دین اسلام به ان تاکید کرده چه می شود به عملکرد سالهای اخیر خود بیندیشید
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
فقط متاسفم برای کهگیلویه که شما 8سال به آنها تحمیل شدی
نام:
ایمیل:
* نظر: