به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۱۹۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
آب‌رسانی دهدشت غربی یکی از بزرگترین طرح‌های آب‌رسانی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است که بهره برداری از آن نیازمند یک پیمانکار قوی است.
خبردنا : طرح آب‌رسانی حومه غربی کهگیلویه که برای آبیاری نزدیک به 6 هزار هکتار زمین پیش بینی شده است در صورت بهره برداری می‌تواند کشاورزی این شهرستان را رونق بخشد.

به گزارش"خبردنا"، بخش زیادی از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گرمسیری این استان پرآب واقع شده است و در عین حال این مناطق علاوه بر تداوم پدیده خشکسالی با مشکل مهار نشدن روان آب‌ها مواجه‌اند.

با وجود رودخانه پرآب و وجود سدهای کوثر و مارون در اطراف دشت‌های پهناور کهگیلویه نبود کشت آبی، فقر و محرومیت مردم این شهرستان را در کنار زمین‌های حاصلخیز به همراه داشته است.

از 70 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم بدون درآمد کافی برای کشاورزان انجام می‌شود.

امروزه سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های وسیع شهرستان کهگیلویه به دلیل استفاده بی رویه کشاورزان با افت شدیدی رو به رو شده است.

سطح آب زیرزمینی در برخی از دشت‌های شهرستان کهگیلویه تا بیش از 10 متر کاهش داشته است.

مدیریت مصرف نادرست منابع آب از سوی کشاورزان کهگیلویه زنگ خطری است که باید با همکاری مسئولان و مردم مدیریت شود.

شهرستان کهگیلویه با وجود دشت‌های وسیع و زمین‌های مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری به دلیل نبود منابع آبی پایدار از محرومیت عمیقی رنج می‌برد.

آب‌رسانی به زمین‌های حومه غربی این شهرستان یکی از طرح‌های مهم تأمین آب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت بهره برداری کشاورزی در آن رونق خواهد گرفت.

با توجه به اینکه یکی از منابع مهم درآمد مردم شهرستان کهگیلویه کشاورزی است طرح آب‌رسانی حومه غربی می‌تواند شکوفایی اقتصادی این شهرستان را در پی داشته باشد.

اگرچه روند اجرایی این طرح در دولت تدبیر و امید رشد خوبی داشته اما چند ماهی است که راکد مانده است.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مجوز تخصیص آب از رودخانه مارون برای کشاورزی و صنعت از سوی وزارت نیرو، نهایی شد و به زودی صادر می‌شود.

عدل هاشمی پور بیان کرد: صدور مجوز آب از رودخانه مارون 180 تا 200 میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.

وی بیان کرد: 50 میلیون متر مکعب از آب تخصیص یافته برای طرح آب‌رسانی حومه غربی خواهد بود.

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه نیز گفت: تاکنون 170 میلیارد ریال در طرح آب‌رسانی حومه غربی هزینه شده است.

یعقوب دمساز افزود: برای تکمیل و بهره برداری از این طرح یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی با تاکید براینکه طرح آبرسانی حومه غربی دهدشت نقش مهمی در توسعه استان دارد عنوان کرد: با بهره برداری آن، پنج هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

فرماندار کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: آب‌رسانی دهدشت غربی یکی از بزرگترین طرح‌های آب‌رسانی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است که بهره برداری از آن نیازمند یک پیمانکار قوی است.

علی پوزش اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده پیمانکار این طرح برکنار و پیمانکار جدیدی برای تسریع در روند اجرایی کار جایگزین آن خواهد شد.

وی افزود: اجرای طرح در چهار فاز پیش بینی شده که با گذشت بیش از پنج سال از آغاز عملیات، فاز نخست آن تاکنون 80 درصد و کل طرح نیز 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به علت نبود اعتبارات مدتی نیز راکد بود.

پوزش تصریح کرد: 470 میلیارد ریال اعتبار به طرح تأمین آب حومه غربی از محل اوراق قرضه و نقدینگی دولت اختصاص یافت.

وی بیان کرد: این اعتبار در 2 مرحله در سال جاری و تا پایان سال 96 به این طرح باید تزریق شود.
فرماندار کهگیلویه افزود: با تخصیص این میزان اعتبار پیش بینی می‌شود این طرح طی سالهای آینده به بهره برداری برسد.

شهرستان کهگیلویه با 132 هزار نفر جمعیت واقع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد دارای 50 هزار هکتار زمین کشاورزی است که بخش زیادی از زمین‌های زراعی آن به صورت دیم کشت می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: