به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۲۰۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
در سال جاری :
کار تأسیس پنج تعاونی تولید دیگر در این استان در سال جاری به مرحله ثبت آگهی رسیده و به‌زودی پروانه بهره برداری خواهند گرفت.
خبردنا : مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد جلب مشارکت بخش خصوصی در قالب تشکیل تعاونی‌های تولید را یکی از ضرورت‌های توسعه اقتصادی دانست و گفت: 33 تعاونی تولید در سال جاری دراین استان تأسیس شده است.

طبق اصل چهل و سوم قانون اساسی، تأمین نیازهای اساسی از جمله امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، از ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده که تحقق این امر در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه دیگر به گونه‌ای که نه ثروت و قدرت را در دست گروه خاصی قرار دهد و نه دولت را به صورت کارفرمای بزرگ مطلق درآورد پیش بینی شده است.

در سال 1386 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به تصویب مجلس رسید و مطابق ماده 9 این قانون، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به میزان بیست و پنج درصد اقتصاد ملی تعیین شد.

بر اساس آمار سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی هم اکنون حدود 6 درصد برآورد شده که این میزان نسبت به برنامه پنجم توسعه اقتصادی تغییری نکرده است.

از سه هزار تعاونی تولید در کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک هزار تعاونی تعطیل و دچار رکود هستند.

صابر مظاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعاونی‌ها با بیش از 41 میلیارد ریال سرمایه اولیه و 563 نفر عضو، برای 317 نفر اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند.

وی از تأسیس 21 تعاونی از این تعداد در شهرستان بویراحمد خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری پنج تعاونی در کهگیلویه، یک تعاونی درباشت و در شهرستان‌های گچساران و بهمئی هرکدام 2 تعاونی تولید ثبت شده است.

وی اظهار کرد: کار تأسیس پنج تعاونی تولید دیگر در این استان در سال جاری به مرحله ثبت آگهی رسیده و به‌زودی پروانه بهره برداری خواهند گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری و استفاده از سرمایه‌های اندک و فراهم شدن زمینه جذب تسهیلات بانکی را از مزایای تعاونی‌های تولید برشمرد.

به گفته مدیر تعاون، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این استان بیش از سه هزار تعاونی تولید تأسیس شده که یک هزار و 978 تعاونی از این تعداد فعال است.

سید عبدالناصر قادری اختصاص تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌ها و تأمین سرمایه در گردش را از مهمترین نیازهای صاحبان تعاونی‌های تولید کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی ضعف مدیریت، ناتوانی در بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی و نیروهای انسانی ماهر، نوسانات اقتصادی و کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات رکود کاری تعاونی‌های تولید برشمرد و افزود: اختصاص اعتبار و مشارکت بانکی راهکار تقویت بخش تعاون است.

پایین بودن آمار تعاونی‌های تولید و رکود درصد بالایی از واحدهای تولیدی این بخش در کهگیلویه و بویراحمد در حالی است که نرخ بیکاری این استان با حدود 700 هزار نفر جمعیت، بالای 17 درصد اعلام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: