به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۵۴۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
خبردنا:  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران، با طرح سوال‌های متعددی از منظر مدیریتی به حادثه پلاسکو گفت: شهردار تهران باید از منظر مدیریتی پاسخگوی حادثه پلاسکو به افکار عمومی باشد.

به گزارش ایلنا، رحمت‌اله حافظی در جلسه امروز شورای‌شهر تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام‌موسی‌کاظم(ع) و قرائت حدیثی از این امام بزرگوار، با بیان اینکه حادثه پلاسکو از منظر مدیریت قابل بررسی است، اظهار کرد: در کمیته ملی و کمیته فنی حادثه پلاسکو از مبحث تخصصی بررسی شد که خروجی آن برای شورا و افکار عمومی مهم نبود و قضاوت قوه قضائیه مبتنی بر این داده‌ها خواهد بود اما پلاسکو باید از منظر مدیریتی  بررسی و نتایج آن به افکار عمومی اطلاع داده شود.

وی با اشاره به طرح یک فوریتی کمیته حقیقت‌یاب شورای‌شهر تهران گفت: انتظار داریم این طرح در کمیسیون‌ها بررسی و  خروجی آن در دستور کار شورا قرار گیرد تا حادثه پلاسکو از منظر مدیریتی بررسی و به افکار عمومی پاسخ دهد که چرا با وجود دستور تخلیه ساختمان، ۳۱ دقیقه قبل از ریزش، این ساختمان دیر تخلیه شد؟ چرا نیروهای آتش‌نشانی در این مدت بیرون نیامدند؟ آیا از دستور تمرد کردند؟ چه دلیلی برای تمرد وجود داشت؟ آیا کسی دستور خلاف برای خروج از ساختمان داد؟ آیا به دلیل عدم نبود راه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی به آتش‌نشانان، تخلیه دیر انجام شد؟ چرا باید با نیروهای عملیاتی ارتباط قطع باشد که ۱۶ نفر جان خود را از دست بدهند و جامعه آسیب روحی ببیند؟

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران ادامه داد: چرا از محل دو درصد عوارض ایمنی ساختمان‌ها که ۳۹۵ میلیارد تومان در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ تامین شد و به صندوق شهرداری واریز شد و شهرداری موظف بود این پول را برای تجهیز آتش‌نشانی و آموزش پرسنل هزینه کند که ۱۹۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده نشد و جای دیگر هرینه شد؟ این سوالاتی است که باید شهردار تهران پاسخگو باشد.

وی در ادامه این جلسه به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تاریخ ۱۸ اسفند سال ۹۵ بعد از حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه باید مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک‌اطلاعاتی برای تمامی ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه های ساختمانی و تاسیساتی راه‌های فرار و .. توسط شهرداری با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلان‌شهر انجام پذیرد.

حافظی ادامه داد: کنترل و انطباق کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده درپروانه ساختمانی و پایانکار صادره انجام و از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایانکار صادره از طریق قانونی لازم به وسیله شهرداری جلوگیری شود، همچنین شهرداری‌های کلان‌شهرها ضمن احصاء ساختمان‌های بلندمرتبه تهمیدات اصلاحی لازم را ارائه و اعمال کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به بازنگری، کنترل و ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، تاسیسات و تجهیزات متعلق به خود است، تاکید کرد: انتظار داریم شهرداری این موارد را جدی بگیرد و روی کاغذ باقی نماند و اجرای این موارد را شورا از شهرداری مطالبه می کند.

ارائه گزارش عملکرد شهرداری درباره گسل‌های شهر تهران

حافظی به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ۲۵ مرداد سال گذشته درباره گسل‌های شهر اشاره کرد و گفت: این مصوبه ۵ روز بعد به معاون‌اول رئیس‌جمهور ارسال شد و موضوع اصلی آن پیرامون حریم گسل‌های زلزله شهر تهران است، تاکنون بیش از ۸ ماه از ابلاغ این مصوبه گذشته است.

وی با بیان اینکه یک نسخه از این مصوبه به شورای‌شهر تهران ارسال شده، تصریح کرد: براساس این مصوبه نقشه پهنه‌های گسل شهر تهران و حریم و محدوده‌های آن به عنوان ملاک عمل تمام دستگاه‌ها و خصوصا شهرداری تهران تصویب و ابلاغ شده، همچنین هرگونه بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های گسل اصلی شهر تهران ممنوع شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین گفت: بر اساس این مصوبه، مقرر شده طرح تفصیلی شهر تهران برای تعریف کاربری‌های مجاز به استقرار در پهنه‌های گسلی مطابق  ابلاغی دبیرخانه شورای عالی توسط شهردای تهران مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه پس از تایید کمیسیون ماده ۵ تهران ابلاغ شود.

حافظی با بیان اینکه براساس این مصوبه اطلس پهنه‌های زلزله در شهر تهران توسط شورای‌شهر تهران باید بررسی و تصویب شود، اعلام کرد: سوال ما این است که شهرداری‌تهران درباره بندهای مرتبط به فعالیت خودش چه کرده، از این‌رو گزارش عملکرد ۸ ماهه گذشته را مطالبه می‌کنیم و انتظار داریم این گزارش به شورا ارسال شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: