به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
خبردنا - مجید مریدی : "قلیان تنها تفریح ما در پارکهاست" این حرف اکثر جوانان و نوجوانانی است که پارک های کهگیلویه و بویراحمد را برای تفریح شامگاهی خود انتخاب کرده اند. جوانانی که با سن و سال کم به دلیل فقدان آگاهی از مضرات قلیان، با روی آوردن به این تفریح ناسالم در ایام فراغت خود جای خالی برنامه های فرهنگی و هنری را پر کرده‌اند.

به گزارش "خبردنا" بوی تنباکو و کوزه های شیشه ای که گاها با نقش و نگار های اصیل ایرانی زینت شده یار همیشگی مردمی شده که به محض رهایی از کار و تلاش روزانه در تفریحات خانوادگی از آنها استفاده می کنند.

صحبت سر قلیانهایی است که روزگاری فقط به واسطه ابهت و قدرتی که ریش سفیدان خانه داشتند میهمان تاقچه های قدیمی بودند اما این روزها بزرگ و کوچک نمی شناسند، کافیست اعضای خانواده ها به بهانه تفریح در پارک با سفر مسافرت دور هم جمع شوند تا پای ثابت محافل قوم خویشی و دوستانه شان کوزه شیشه ای قلیان و بوی تنباکویی باشد که فقط نامش تنباکوست.

این روزها هر جای کهگیلویه و بویراحمد قدم می گذاری قلیانهای رنگارنگ و مزین به هنر های اصیل ایرانی به تو سلام می کنند فرقی نمی کند در قهوه خانه ها باشی یا پارکهای شهر، در جمع دوستانه جوانان باشی یا در میان خانواده ها؛ این قلیان است که پای ثابت محافل شده است.

گسترش استعمال قلیان در پارکها و اماکن عمومی کهگیلویه و بویراحمد بدون توجه به مضرات آن معضلی است که همواره مسئولان حوزه بهداشت و درمان تلاش کرده اند در قالب "طرح مقابله با عرضه قلیان " به جمع آوری این تجهیزات در سطح شهرها بپردازند طرحی که به گفته مسئولان همیشه بعد از نهایت دو هفته اجرا به علت لغو بخشنامه های مقابله با قلیان رها می شود تا باز این قلیانها باشند که با بوی دود و صدای قل قل آب محافل را آلوده کنند.

متاسفانه وقتی پارکهای شهر ما وسایل تفریحی و تفرجگاهی مناسبی برای جوانان اعم از پیست دوچرخه سواری، پیست اسکیت، سالنهای مطالعه و .... ندارد دور از انتظار نیست که جوانان جای خالی این مباحث فرهنگی ورزشی را با قلیان پر کنند.

در این میان بی ثباتی قوانین مصوب باعث شده تا مسئولان بهداشتی برای مقابله با قلیان و جمع آوری آن دچار چالش های اساسی شوند.

جمع آوری قلیان های عرضه شده در قهوه خانه ها و پارک ها برای مسئولان بهداشتی و درمانی استان به معضلی تبدیل شده چرا که عمر تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه بیش از دو هفته نیست و اقدامات برخوردی بعد از 2 هفته به دلیل لغو برنامه ها ابتر می ماند.

گسترش استعمال قلیان دربین جوانان و نوجوانان دختر و پسر معضل بزرگ پیش روی جامعه ماست که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود و این زنگ خطر در گوش همه دستگاه های ذیربط به صدا درنیاید جبران خساراتش در آینده به مراتب پر هزینه تر خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: