به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۹۵۸۴
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
بخاطر آینده فوتبال کشور ، با دیدگاهی ملی و حتی فرا ملی به موضوع بنگرید .
خبردنا - محسن بابادی : همانگونه که از نام (( مربی )) پیداست ، وظیفه آموزش و تربیت ورزشکار از نظر ورزشی ، جسمی و روحی را بر عهده دارد . چه بسا امروزه نقش تربیتی مربیان در جامعه ای که فوتبال برای بچه ها حرف اول و آخر را میزند ، حتی از والدین و معلم نیز بالاتر رفته است . لذا وظیفه ای خطیر بر عهده مربیان فوتبال و معلمان ورزش است .

بعلت اینکه غالبا ورزشکار و خانواده اش به مدارس فوتبال ، با دیدگاه تفریح و گذران اوقات فراغت می نگرند ، نقش تربیتی مربی بسیار پر رنگ تر نیز می شود . چرا که آن کودک به جز درس ، تمام فکر و ذکرش معطوف به آن ساعاتی است که به فوتبال می پردازد . از طرفی بعلت حرف شنوی مطلق شاگرد از مربی ، چه بسا هر حرف و کوچکترین رفتار مربی ، همانند حکاکی بر روی سنگ در وجودش نقش بسته و وی را الگوی رفتاری خویش قرار دهد . زیرا آن بچه بالاترین لذت را در ساعات فوتبال و هر آنچه در آنجا اتفاق میفتد تجربه میکند .

پس گزینش و انتخاب مربی ، بخصوص برای رده های 6 تا 12 سال که 3 رده مهم سنی را شامل می شود ، کاری بسیار دقیق و البته تخصصی است . از 1 سو بعلت اینکه اکثر بازیکنان این 3 رده ، فوتبال را برای اولین بار بصورت آموزشی و در زمینی مجزا ، با امکاناتی تخصصی و خارج از چارچوب های مدرسه پیگیری می کنند ، قطعا از آن کیفیت آموزشی و مهارتی لازم برخوردار نبوده و از سوی دیگر بدلیل اینکه وجود قوانین جدید فوتبالی و انضباطی حاکم بر مدرسه فوتبال ، برای مربی نیز بسیار انرژی بر و وقت گیر است ، (( لذا برای این سنین ، حتما میبایست 1 مربی جوان ولی با تجربه ای کافی استخدام شود )) . بهترین سن مربی برای این رده ها 25 تا 35 سال و نهایتا 40 سال است .

ذکر این نکته ضروریست که در کشور ما ، بعلت پایین بودن دستمزد های مربیان زحمتکش رده ی پایه ، عمدتا آن عزیزان مجبورند بخاطر امرار معاش ، بعضا 3 یا 4 سانس از شبانه روز را در مدارس فوتبال مختلف کار کنند که در این شرایط بازده کار بسیار پایین آمده و خروجی آن چیزی می شود که در لیگ برتر و رده ملی طی 2 دهه ی اخیر دیده ایم .

البته در اکثر کشورهای صاحب فوتبال ، هر مربی پایه فقط 3 تا 4 جلسه در هفته مربیگری کرده و ماهیانه دستمزدی معادل چند هزار دلار می گیرد . مضاف بر آن از مزایایی همچون بیمه ، اسکان ، پاداش و....نیز برخوردار بوده و هزینه کلاس های ارتقا آموزشی اش بر عهده آن آکادمی است و بطور کل تمام امکانات آموزشی فوتبالی روز دنیا را در اختیار دارد .

اما در کشور ما ، یک مربی رده ی پایه ، خصوصا رده زیر 12 سال که بسیار تخصصی و طاقت فرسا است ، حتی با در نظر گرفتن 2 سانس در شبانه روز و با احتساب 1 روز تعطیلی هفتگی که هفته ای 12 جلسه تمرین شود ، با در نظر گرفتن حداقل هزینه هر سانس (( 30000 تومان )) ، جمع درآمدش در بهترین حالت ، 1500000 تومان هم نمی شود که اگر این دستمزد را با 1 مربی اروپایی که 4 جلسه در هفته تمرین میدهد مقایسه نماییم ، به این نتیجه می رسیم که 1 مربی ایرانی در ازای یک جلسه تمرین ، 0.07% آن مربی خارجی (( کمتر از 0.01% وی )) دستمزد می گیرد . بعد چگونه میتوان در رده های پایه آموزش درستی را شاهد بوده و سن مربی در این رده ها به 45 و 50 سال نرسد ؟ و اما اگر از توضیحات بالا که بسیار تلخ است بگذریم ، وظیفه ما مربیان چیست ؟

درست است که دستمزد ها بسیار پایین بوده و وزارت ورزش ، فدراسیون فوتبال و سایر نهاد های ذیربط در کشورمان حمایت های لازم را در خصوص تشکیل شناسنامه و کارت عضویت مربیان پایه جهت بیمه و سایر مزایا انجام نمی دهند ، اما بنده بعنوان یکی از کوچک ترین افراد جامعه فوتبال کشور ، از شما خواهش می کنم بخاطر گل های بهشتی و امانت های مردم ، همانند همیشه نهایت تلاش خویش را بکار بسته ، آنان را فرزندان خویش دانسته و با جان و دل کار کنید . اصلا بخاطر آینده فوتبال کشور ، با دیدگاهی ملی و حتی فرا ملی به موضوع بنگرید . قطعا خدای متعال بهترین قاضی است و اجر شما نزد باریتعالی محفوظ خواهد بود .
نام:
ایمیل:
* نظر: