به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۲۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
فعال فرهنگی و سیاسی شهرستان خبر داد:
پس از جنجال رسانه ای عده ای از منفعت طلبان مرکز نشین بهمئی که منافع خود را در خطر می دیدنند مخالفت کردند .
خبردنا : یکی از فعالین فرهنگی و سیاسی " لیکک " مرکز شهرستان بهمئی از  توابع استان " کهگیلویه و بویراحمد " از تلاش چند ساله خود و ارسال نامه ای به بیت رهبری برای جدایی " بهمئی " از استان و الحاق آن به خوزستان خبر داد .

" سید کاظم مطلوبی میرسالاری " در گفت و شنود اختصاصی با " سیروس کریمی " خبرنگار  " خبردنا " به ذکر دلایل خود برای این اقدام و مزیت های جدایی از کهگیلویه و بویراحمد و الحاق به خوزستان پرداخت .

خودتان را معرفی بفرمائید؟

سید کاظم مطلوبی میرسالاری ،فرهنگی و فعال سیاسی ،محقق و پژوهشگر

ایده اولیه الحاق بهمئی به خوزستان از چه زمانی شکل گرفت؟

در سالیان گذشته زمزمه های از ناراضایتی مردم شهر از تقسمیات کشوری و پیوستن شهرستان کاملا خوزستانی بهمئی در جغرافیای خوزستان اما زیر نظر کهگیلویه اداره می شود بعضی از همشهریان برای یک کار اداری ساده در مسیر یاسوج کشته شدنند .

در سال 93ابتدا با مشورت با برخی بزرگان،شواری محترم شهر و برخی از مردم اقدام به جمع آوری امضا نمودم که مورد استقبال واقع گردید پس از آن با دست نوشته های در نماز جمعه صدای خود را بلند نموده،فرم هایی تهیه و به کلیه دهیاری های روستا ها ارسال و تعداد بیش از 8هزار امضا جمع آوری شد .

مرحله دوم شما چیکار کردید؟

نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتم و خواسته مردم بهمئی را ابلاغ کردم،در این موقعیت از دفتر ایشان نامه ای به 7 مرجع تقسمیمات کشوری وزارت کشور ،مجلس شورای اسلامی،ارسال و پیگیر درخواست مردم شدند

واکنش مردم به این نامه چی بوده؟

پس از جنجال رسانه ای عده ای از منفعت طلبان مرکز نشین بهمئی که منافع خود را در خطر می دیدنند مخالفت کردند .

دلیل مخالفت چه بود؟

آنها دارای پست های مدیریتی هستند و هزینه های صرف خرید از جمله آپارتمان کردنند، فرزندان آنان در آنجا تحصیل می کنند .

دلایل شما برای الحاق به خوزستان چیست؟

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی به ایل شریف بهمئی نگاهی بیندازیم،بهمئی همواره برای شاهان و استبداد یک خطر محسوب می شد در قیام 1316 مردم بهمئی یکپارچه از تیره های متفاوت به جنگ به رژیم ستمگر می روند و این خطر برای کارشناسان را به فکر انداخته که باید بهمئی تقسیم شود که حاصل آن تحمیل بارهای اقتصادی،تبعضات فرهنگی،نزاع های محلی و تنش های قومی و جدایی بین نسلی می باشد .

اخرین وضعیت اداری این الحاق به کجا رسید ؟

در سال 95هئیتی از تقسیمات کشوری به منطقه اعزام و جغرافیا،مرزهای بهمئی بازدید کردند که قرار شد نتیجه در کمیسیون بررسی و نتیجه را اعلام کنند .

مزیت های این الحاق را شرح دهید؟

دسترسی به مرکز استان زودتر و کارهای اداری در خوزستان آسان تر صورت می گیرد ، وجود بیش از 83حلقه چاه نفتی و قابلیت توسعه منابع نفتی ،گاز ، وجود میدان نفتی کلاستر، ماهورشاهی داشتن معادن سلیستن و فسفات ،سنگ گچ ،سنگ آهک،خاک رس و توسعه انها ، استخدام فرزندان بهمئی در پالایشگاه فاز دو بیدبلند ، تاسیسات نفتی ،و پایگاه نیروهوایی ،وجود زمینه ها و ظرفیت های بالای ورزشی جوانان بهمئی ، استفاده کشاورزان از حق آب سد مارون ، قابلیت توسعه در بخش فعالیت های دامپروری و کشاورزی ، توسعه عمرانی ، وجود فولکلرو های قومی جهت احیای فرهنگ بومی ،دستیابی به امکانات اقتصادی و رفاهی ، طرح آب سد کوثر یکی از طرح های ملی است و به جد در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد  .

کارشناسان جدایی بهمئی از کهگیاویه را در حوزه آب غیرقابل کارشناسی می دانند با توجه به تنش های آبی که در خوزستان وجود دارد،چگونه موافق الحاق هستید؟

دولت موظف است حق آب سد مارون را به بهمئی بدهد از نظر کشاورزی از طریق کانال کشی، کاری که برای شادگان ،هندیجان در حال انجام است و برای اشامیدنی احداث تصفیه خانه برای مردم فراهم کند .

بهمئی برای گرفتن حق خود و اخذ اعتبارات بیشتربا 8شهرستان هم اندازه و ردیف مبارزه می کند اما با پیوستن به خوزستان باید با 30شهرستان تلاش کند این را چگونه ارزیابی می کنید؟

در طی سالیان گذشته سهم بهمئی در بودجه عادلانه تخصیص نیافت و تخصیص های نامناسب و ناکافی بودجه خود عمل جدایی است روزانه بالغ بر 40هزار بشکه نفت از بهمئی استخراج می شود اما فقط 2% به بهمئی اختصاص می دهند اگر میدان های نفتی کلاستر ،ماهورشاهی، کارند و دوقلعه یکی از برزگترین میدان های نفتی هستند علاوه بردر صد ذکر شده می توانیم درصدهای بیشتری مطالبه کنیم .

شما گفتین زمینه استخدام در شرکت نفت ،پالایشگاه برای جوانان بهمئی فراهم می شود، شهرستان های مسجد سلیمان،آقاجری، دارای بیشتر تاسیسات نفتی هستند اما دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند؟

بیشترین نیروی تحصیلکرده در رشته های مختلف در حوزه نفت ،گاز و پتروشیمی داریم، اگر تاسیسات نفتی و گازی را توسعه دهندو پالایشگاه متناسب با ظرفیت های موجود احداث کنند ، مشکل استخدام برطرف می شود حتی بهمئی دارای مدیرانی است که دارای پست های مدیریتی در خوزستان هستند در این حوزه ها می توانند جلوی تبعیض های استخدامی را برای جوانان بهمئی بگیرند .

حرف آخر شما؟

خداوند در قران می فرماید" انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم» خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند .

امروز زمینه های تغیر آماده است ازاستادان، نخبگان ،فرهنگیان،بزرگان و صاحب نظران استدعا دارم برای رسیدن به این هدف و توسعه شهرمان احقاق حقوق آیندگان به تغیر فکر کنید و کمک کنید تا تغیر ایجاد شود .
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی به ایل شریف بهمئی نگاهی بیندازیم،بهمئی همواره برای شاهان و استبداد یک خطر محسوب می شد در قیام 1316 مردم بهمئی یکپارچه از تیره های متفاوت به جنگ به رژیم ستمگر می روند و این خطر برای کارشناسان را به فکر انداخته که باید بهمئی تقسیم شود که حاصل آن تحمیل بارهای اقتصادی،تبعضات فرهنگی،نزاع های محلی و تنش های قومی و جدایی بین نسلی می باشد
......
آقای مطلوبی ضمن تشکر از اهتمام جنابعالی به مسائل عمومی و خواسته برحق مردم شهرستان بهمئی که در وهله اول جدایی از کهگیلویه و بویراحمد هست،،،، به اطلاعتان برسانم که قیام 1316 توسط طایفه علاءالدینی برعلیه حکومت رضاشاه صورت گرفت هرچند که برخی طوایف نقش و کمک جزئی در این قیام داشتند ولی برعکس برخی طوایف و ایلات به همکاری با قشون رضاشاه و خیانت به این قیام پرداختند خلاصه چون بعد از قیام زیرساختهای تاریخی و فکری و سرمایه های اصیل ایل علادینی نابود گشت متاسفانه دستاوردها و سود این قیام به عده ای فرصت طلب رسید که هم اکنون اسم خان و کدخدا را یدک میکشن و جز مظلومیت و عقب ماندگی چیزی نصیب صاحبان و وارثان اصلی قیام نگردید....
امیدوارم با توجه به سکونت اکثریت ایل بزرگ بهمئی در خوزستان شاهد الحاق به خوزستان و شکوفایی و ترقی شهرستان بهمئی یکپارچه و بزرگ باشیم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
ضمن تشکر از جناب آقای مطلوبی وهمه کسانی که دراین امر تلاش می کنند انشاءالله باهمت جناب آقای مطلوبی و همه بزرگان به خواست اکثریت مردم که الحاق به خوزستان است برسیم به امید موفقیت
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
ضمن تشکر از خبر دنا وآقای مطلوبی عزیز انشاله که مردم بهمئی این آرزوشون زودتر به حقیقت نزدیک بشه چون مردم بهمئی دیگه نمیتونن تاوان بی عدالتی های ک بهشون میشه چه درمورد برق وگاز واب و ....تحمل کنن انشاله با پیوست به خوزستان از کشته شدن جوانانمون دراه غیر استاندارد بهمئی تایاسوج بخاطر 1امضا جلوگبری کنیم
مطلوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
باسلام وعرض ادب خدمت کلیه عزبزان خصوصا جناب کریمی خبرنگار خبردنا جهت انعکاس این خبر متاسفانه متن خبرمی توانست بهتر منعکس شود وجمله بندی گزینشی وتکه تکه کردن گفتار گاها باعث بی رغبتی خواننده می شوداز همین جا به برادرعزیزم جناب کریمی خداقوت می گویم انشالله درمسیر تحقق این هدف شما ودگر رسانه ها به صورت منسجم همکاری فرمایید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
به نمایندگی از جامعه اساتید دانشگاهی ایل بهمئی موافقت خود را از منفک شدن ازا ستان ک و ب و الحاق به خوزستان را اعلام میکنیم
راغی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
درود بر استاد مطلوبی عزیز بنده واقعا نمی دانستم که چه اقداماتی انجام شده برای جدایی بهمئی،مطلوبی فقط خواهشا پیگیر باش تا حق بهمئی گرفته بشه و از مشکلات موجود رهایی پیدا کنیم یه خسته نباشید هم میگم به اقای کریمی که گفت و کرد و این قضیه رو رسانه ای کرد
شریعت نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
از اقای کریمی خواهشمندیم که از بقیه صاحب نظران و کسانی که کارشناس هستند مصاحبه بگیره
تا صدای مظلومیت بهمئی شنیده شود از مردم بهمئی خواستارم واقعا حمایت کنن،موقعیت خوبی فراهم شده لطفا رها نکنید این مسئله را.
بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
بهمئی هیچ منافعی برای کهگلیویه وبویر احمد ندارد
شریعت نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
از اقای کریمی خواهشمندیم که از بقیه صاحب نظران و کسانی که کارشناس هستند مصاحبه بگیره
تا صدای مظلومیت بهمئی شنیده شود از مردم بهمئی خواستارم واقعا حمایت کنن،موقعیت خوبی فراهم شده لطفا رها نکنید این مسئله را.
نام:
ایمیل:
* نظر: