به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۲۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
گزارش کامل تاج گردون به موکلان :
جلسه با حضور روسای هیئت‌های ورزشی گچساران و مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار و سایر مسئولین برگزار شد.

خبردنا: شماره ۲۳ هفته نامه توازن با صاحب امتیازی غلامرضا تاج گردون منتشر شد.

به گزارش"خبردنا"، تاج گردون در گزارش مرداد و شهریورماه خود نوشته است:

۱»»» گزارش ۳۱ تیر تا ۷ مرداد
روز پنج‌شنبه(۲۹/۴/۹۶) فرصتی بود تا کارهای عقب‌مانده هفته را از این ‌جهت که چند روزی نیستم جمع‌بندی کنم و صبح جمعه از طریق اهواز عازم گچساران شوم.

»» جلسه در خصوص مباحث اشتغال با برخی دستگاه‌های استانی و شهرستانی؛
ادارات ذی‌ربط در ارتباط با تولید و اشتغال را دور هم جمع کردم تا در خصوص مباحث اشتغال و طرح‌های در دست اجرا صحبتی داشته باشیم. جلسه پرحاشیه‌ای بود و البته بدون حضور اصحاب رسانه. اگرچه آمارها نشان از کاهش نرخ بیکاری می‌کند ولی پایدار نبودن برخی از شغل‌های صورت گرفته‌شده و همچنین بعضاً توزیع نامناسب آن ضرورت دارد که بازنگری و جدیت بیشتری در خصوص بحث اشتغال داشته باشیم. متأسفانه به دلیل عدم استفاده از سامانه تعریف‌شده در ادارات کار اطلاع خوبی از جریان اشتغال وجود نداشت و شاید اطلاعاتی که من جمع کرده باشم از اطلاعات ادارات بیشتر باشد.

نوع همکاری ادارات با اداره کار ضعیف است و معلوم است مدیران تمایل به این امر ندارند و آمار جمع شده هم همین حکایت را نشان می‌دهد و متأسفانه نماینده باید پاسخگوی رفتار ادارات هم باشد. از این حیث به نظرم مدیریت استان باید با جدیت موضوع اشتغال و ساماندهی آن را در برنامه قرار دهد. حیف است اشتغالی که به‌واسطه فعالیت انجام‌شده شکل‌گرفته نه‌تنها خودش را نشان نمی‌دهد بلکه منفی نیز نشان می‌دهد.

ماحصل این جلسه ‌این شد ظرف یکی دو هفته اداره کار سامانه خود را فعال کند و ادارات همکاری کنند و من به خودم این قول را می‌دهم هرکدام از ادارات که سامانه خود را فعال نکند و لیست شاغلین را وارد نکند اعلام کنم. امیدوارم این موضوع را حل کنند تا مردم نگرانی‌شان کمتر شود.

»» جلسه بررسی برنامه چهارساله توسعه شهرستان؛
با حضور و به کمک آوردن افرادی از خارج از ادارات در کنار مدیران قصد بررسی و پیگیری بیشتر برنامه را داشتم. بعد از جلسه برگزارشده و عملکرد نسبتاً ناامیدانه توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی به نظرم رسید نمی‌شود موضوع را رها کرد. برخی از ادارات و سازمان‌ها خوب و برخی اصلاً فعالیت خوبی ندارند. البته این دلایل خاصی دارد ولی به نظرم اصلاً قابل‌قبول نیست. تیم جدید راهبری برنامه راه‌اندازی شد و امیدوارم بتوانم در سفرهای بعد گزارش‌های بهتری ارائه دهم.

»» جلسه با شورای شهر جدید؛
در ادامه جلسات با شورا این هفته نیز جلسه بعدی را برگزار کردیم. ابتدای کار برگزاری این جلسات خیلی ضروری است و تجربه‌ام این‌طور نشان می‌دهد کمی طول می‌کشد تا این شورا بتواند در بسیاری از امور به هم نزدیک شوند. جمع دلسوزی هستند که به نظرم می‌بایستی تمام تلاش را به عمل آورد تا حاشیه را از شورا دور کنیم.
اعضاء محترم جدید شورا به نظرم اگر بتوانند یک چهارچوب راهبردی برای خودشان تنظیم کنند بهتر موفق می‌شوند ولی پیاده‌سازی همین موضوع تا حدودی زمان‌بر است. هریک از اعضاء دیدگاه‌های خاصی دارد و برخی از آنان هم نگاه‌های خیلی خوبی دارند ولی یکی شدن برای تصمیمات بزرگ زمان‌بر است. درهرصورت همه باید کمک کنیم عملکرد مدیریت شهری بهتر شود.

»» جلسه با اعضاء شورای شهر(دور گذشته) و شهردار در خصوص طرح مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی جدید؛
یکی از موضوعات مهمی که سال‌ها دنبال آن بودم این بود که مجموعه انبارهای شهرداری نرسیده به سه‌راهی که منظر نامناسبی متوجه شهر کرده است را جمع کرده و مجموعه مناسب شهری با استفاده از تپه‌های اطراف ساخته بشود.

از اعتبار سی‌میلیاردی که برای شهرداری تأمین شد حدود ده میلیارد تومان برای این موضوع با مصوبه شورا در نظر گرفته شد. مشاوری گزارش اولیه برای این موضوع ارائه نمود. وسعت محدوده با تپه‌های اطراف حدود ده هکتار می‌شود و اگر بتوانیم این طرح مهم را اجرا کنیم منظر عبوری شهر و همچنین خدمات‌رسانی به مردم در وضعیت بسیار مطلوبی قرار می‌گیرد. ساختن مجتمع فرهنگی روبه روی فرودگاه که در حال ساخت است، پارک دریاچه‌ای در کنار پارک نفت به وسعت قریب به هفت هکتار، کنارگذر زیرگذر و اجرا این طرح در کنار رونق دیگر نقاط منظر شهر را کاملاً تغییر خواهد داد.

تأمین اعتبار ازیک‌طرف و مهم‌تر از همه اتفاق‌نظر حاصله است که می‌تواند شهر را عوض کند. خوشبختانه این چند سال موفق بودیم امیدوارم بعدازاین هم همین باشد اگر حاشیه‌سازان بگذارند و شورا و شهرداری را محل تاخت‌وتاز سیاسی‌کاری قرار ندهند.

سال جاری هم اعتبار خوبی اختصاص داده‌شده و هم این سی میلیارد کارکرد خوبی خواهد داشت. با اعتبارات خوب امسال هم کانال‌های سطح شهر سامان بهتری پیدا خواهد کرد، بلوارهای اصلی شهید تاج گردون، شهید پناهپوری، میدان فردوسی به سمت شهرک بهارستان و چندین پارک اصلی، پارک دریاچه‌ای، جاده سلامت باغ فردوس به سمت امامزاده اسماعیل و کارهای اصلی دیگر در کنار ساماندهی بافت فرسوده شهر را عوض خواهد کرد.

»» بازدید از پارک بزرگ دریاچه‌ای شهر؛
یکی از بازدیدهای روتین در برنامه‌هایم بازدید از پیشرفت طرح این پارک می‌باشد. خوشبختانه عملیات اصلی سیویل پل وسط دریاچه و سفت‌کاری رستوران‌ها و کارهای محیطی انجام‌شده است ولی به نظرم کار کند شده است. پیمانکار اعلام بر مطالبات خود می‌کند ولی آنچه صحبت کردم به نظرم بازهم کمی عدم هماهنگی بین ادارات ذی‌ربط و همچنین عدم پیگیری جدی وجود دارد.

کارکرد این پارک کلاً منظر شهری را تغییر خواهد داد و کلاس استفاده از خدمات شهری و تفریحی را در یک سطح بالاتر تعریف می‌کند. به امید روز نه‌چندان دوری که این پارک افتتاح شود و مردم عزیز از آن استفاده کنند.

»» جلسه طرح خیابان بلادیان؛
طرح ساماندهی خیابان بلادیان که مدتیست مطالعه آن در حال انجام است به مرحله اجرایی نزدیک شده و خوشحالم بالاخره کار برای اجرا آماده شده است.

جلسه اول را با حضور اعضاء شورای تأمین شهرستان، دستگاه‌های خدمات رسان و پیمانکار و مشاور برگزار کردیم. طرح ارائه شد و اینکه چطور کار را شروع کنیم بحث و جمع‌بندی کردیم. نهایت بحث این است که با چه روش‌هایی کمترین هزینه و تعطیلی متوجه مغازه‌ها شده و بازار تعطیل نشود. کارهای اصلی آماده بود و به نظرم اجرا کار از دقت نسبتاً بالایی برخوردار است. برای هر مغازه شناسنامه‌ای تهیه‌شده بود و مشخص بود برای هرکدام چه عملیاتی باید انجام داد.

این طرح می‌تواند ساختار فرسوده هسته اصلی شهر را متحول کند. بعدازاین جلسه با بازاریان جلسه داشتیم. نکته جالب‌توجه برای من این است که آنانی که می‌بایستی باشند نیستند تا خودشان را در مقابل سؤالات مردم قرار ندهند. عدم ریسک‌پذیری و خود را در مقابل کارهای سخت قرار ندادن یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی شهرمان می‌باشد. و البته میدانم در روز افتتاح طرح اجازه نخواهند داد آنانی که امروز زحمت می‌کشند در صف جلو بنشینند. به‌هرحال جلسه خوبی بود و به نظرم رسید آمادگی لازم و اعتماد کامل وجود دارد.

»» حضور در خیابان بلادیان؛
بعد از جلسه هماهنگی طرح خیابان بلادیان یک روز عصر و سرزده به همراه عوامل اجرایی به خیابان بلادیان سر زدم تا هم مغازه‌داران عزیز را از نزدیک ببینم و هم نحوه عملیات را ارزیابی کنیم.

خوشبختانه برخورد مردم و مغازه‌داران بسیار خوب و پیشنهاد‌های خیلی خوبی داشتند و همه قول همکاری دادند و تنها دغدغه آنان جلوگیری از تعطیلی بیش‌ازحد مغازه‌ها بود و خدمتشان عرض کردم طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته‌شده عملیات اجرایی بیشتر شب‌ها انجام می‌شود و نگرانی نداشته باشید و فقط همکاری کنید زود نتیجه می‌گیریم. فکر کنم این کار را که مدت‌ها روی آن برنامه‌ریزی و مطالعه کردیم یکی از کارهای خوب و ماندگار شهرمان شود.

»» بحث درآمدهای مالیاتی شهرستان و عوارض آلایندگی با حضور مدیرکل سازمان مالیاتی استان؛
گچساران به دلیل وجود صنعت نفت در آن‌یکی از منابع مهم درآمدهای مالیاتی استان است و قریب به ۵۰ درصد درآمدها از این محل تأمین می‌شود. نگرانی در خصوص این منبع درآمدی وجود داشت که در جلسه مطرح شد و قرار شد پیگیری کنیم.

اما نکته مهم در این جلسه بحث عوارض آلایندگی بود. قبلاً هم به موکلین عزیز گزارش داده بودم با اصلاح قانون مبنای محاسبه عوارض تغییر کرد و از این محل اعتبار بسیار خوبی نصیب منطقه می‌شود.

خوشبختانه وزارت اقتصادمبنای محاسبه را اعلام کرده است ولی فشار سنگینی متوجه شرکت نفت کرد که باید تدبیر مناسب اتخاذ کرد. قرار شد من هر دو موضوع را هفته آتی در تهران پیگیری کنم.

»» سفر به پیچاب و دیگر مناطق باشت؛
صبح زود عازم منطقه پیچاب شدیم. منطقه‌ای فراموش‌شده که چند سالیست جزء اولویت‌های اجرایی و برنامه‌ای قرارگرفته است. برخی از مدیران عزیز استانی راه و شهرسازی، برق، امور عشایر، آب روستایی و نیز مدیران و کارشناسان شهرستانی در این سفر همراهی می‌کردند. آنانی که این منطقه را می‌شناسند می‌دانند دیگرکسی به عبور راه و برق و دیگر امکانات از این منطقه امیدی نداشت ولی با پیگیری و عنایت دولت محترم این اتفاق حاصل شد.

قسمتی از جاده سخت در حال احداث آسفالت شد تا پیرمردان و پیرزنان پیچاب هم‌رنگ سیاه را بر جاده خودشان ببینند. امید را می‌توان در چشم مردم دید. گردنه سخت اولیه بعد از ده بزرگ با مشخصات بسیار عالی به بهره‌برداری رسید و آسفالت شد. چند ماه پیش که سرزده به این منطقه رفتم امید نداشتم این محور به این زودی باز شود. ادامه راه‌ کار سختی است و باید از کارفرما و پیمانکار تشکر کرد که این کار ارزشمند را با دقت در حال انجام هستند.

پایه‌های نصب‌شده در این گردنه‌ها و مناطق صعب‌العبور صحنه بسیار زیبایی را خلق کرده بود. فاز اول برق افتتاح شد و در پای اشکفت شاه چراغ روشنایی روشن شد. ادامه آن تا شهر نیز به انجام رسیده بود و زحمتکشان شرکت توزیع نیروی برق و پیمانکار کار خود را با سرعت به جلو می‌بردند.

به دلیل صعب‌العبور بودن، پیمانکار نتوانسته بود تیرهای پل در حال احداث بر روی رودخانه را منتقل کند و کار کمی سخت شده است. از منطقه بازدید نسبتاً کاملی صورت گرفت و نهار در منطقه صرف شد. محلی که چند ماه پیش تاریک و امروز روشن بود و نور امید از چشم مردم دیده می‌شد. امیدوارم مردم قدر این خدمت را که حقشان است بدانند و با رجعتی دیگر به منطقه خودشان تولید را زنده کنند.

اما یک خاطره زیبا در پیچاب: زمستان سال گذشته که سرزده به منطقه پیجاب سر زدم پیرمردی در هنگام بازدید را در مسیر دیدم بعد از خوش‌وبش به من گفت کمکی به ما کن. من هم‌فکر کردم کمک مالی می‌خواهد. پول زیادی در جیبم نبود بدون اینکه اطرافیانم متوجه شوند پولی در جیب او قرار دادم و خداحافظی کردیم. این بار که عازم منطقه بودیم آن پیرمرد را دیدم که در کنار جاده منتظر ماست.

وقتی ایستادیم کنار ماشین آمد و خوش‌وبش کرد و دیدم آرام همان پولی که آن روز در جیبش گذاشته بودم در آورد و آهسته در جیب پیراهن من گذاشت و سپس درآورد و در جیب خودش گذاشت و آهسته به من گفت من افتخارم این است که از شما هدیه‌ای داشته باشم و آن را برمی‌دارم ولی آن روز که گفتم به ما کمکی کن منظورم همین راه و برق بود. حکمتی آموخت که می‌تواند درس بزرگی برای همه ما باشد…

برگشتن از پیچاب همراه بود با افتتاح و کلنگ زنی چند طرح در منطقه… روستاهای گوهرگان و تکیه و ده بزرگ از بی‌آبی رنج می‌برند و سال‌هاست آب سالم ندارند. مردم تقریباً روستا را تخلیه کرده‌اند. خوشبختانه با پیگیری انجام‌شده و با همکاری امور آب شرکت آبفای روستایی موفق شد عملیات اجرایی حفر چاه را آغاز کنند. امیدوارم این چاه به آب رسیده و مشکل سال‌ها بر زمین مانده مردم رفع گردد.

بعدازاین طرح، افتتاح حدود ۵۰ کیلومتر روکش آسفالت منطقه باشت در روستای لیراب صورت گرفت. مردم خونگرم منطقه در هوای گرم قریب به پنجاه درجه آمدند تا یکی دیگر از خدمات دولت را لمس کرده و افتتاح کنند. برنامه بسیار خوبی بود که لازم میدانم یک‌بار دیگر از همه متصدیان عزیز برای اجرای این طرح‌ها تشکر کنم.

»» بازدید از مصلا و حوزه علمیه در حال ساخت؛
چند سالیست علیرغم وجود مشکلات و علیرغم اینکه حوزه علمیه قول داده بود متناسب و معادل اعتباری که از شهرستان اعتبار گذاشته می‌شود از مرکز هم اعتبار گذاشته می‌شود ولی سعی کردیم از اعتبارات شهرستان که در کمیته استان و شهرستان تصویب می‌شود اعتبار خوبی جهت حوزه علمیه و مصلا بگذاریم. حدود دو سال پیش حوزه خواهران راه‌اندازی شد و حوزه برادران هم حدود سی چهل درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۹۶ هم بیش از یک میلیارد تومان اختصاص داده‌شده و اگر قدری فنی‌تر قرارداد بسته شود می‌شود امیدوار بود سال آینده فاز یک حوزه برادران هم راه‌اندازی شود.

البته اعتقاددارم حوزه‌ها هم می‌بایستی فرایند ساخت مدارسشان را مثل سایر مدارس سازمان دیگری انجام دهد و حوزه فقط بهره‌بردار باشد تا کار اصولی‌تر انجام شود. این نظر را تا حدودی حوزه قبول داره ولی پایین‌دست دو طرف هنوز به نتیجه عملی نرسیده‌اند.

مصلا هم مشکلات خاص خودش را دارد. بنای کج تا ثریا کج می‌رود. ساخت بسیار غیر فنی و اولیه گنبد هنوز مشکلش حل‌نشده است و نمی‌دو نم همه کارها درست بشه این قسمت کار چه می‌شود…

به‌هرحال بیش از پنج-شش میلیارد تومان در سال نودوشش برای حوزه‌ها، مصلا و امور فرهنگ دینی و مذهبی اختصاص داده‌شده است و بعید میدانم به‌جز چند شهر کلان کشور شهرستانی باشد که مسئولین دولتی آن این‌قدر توجه لازم به امور دینی داشته باشند. امیدوارم همه کمک کنند این فضا حفظ و گسترش یابد و طبل سردشان را مدتی خاموش کنند و فراموش نکنند دین و دین‌داری وظیفه همگان است.

»» افتتاح رینگ آب شهر دوگنبدان؛
سال ۹۰ افتتاح انتقال آب سد کوثر برای شهر دوگنبدان صورت گرفت. وقتی‌که نماینده شدم دیدم این طرح بسته‌شده ولی آبی به شهر نرسید. رینگ شهر وصل نشده بود و ظرفیت موجود امکان انتقال ۴۰۰ لیتر آب به‌کل شهر را نداشت. جلسات متعدد صورت گرفت تا بالاخره موفق شدیم طرح را مجدد احیاء کرده و امروز بعد از سال‌ها این افتخار را داشته باشیم که بگوییم کل شهر و روستاهای مسیر از آب شرب سد کوثر استفاده می‌کنند.

جمع قابل‌توجهی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و فرصتی شد تا صحبت کنم. در سخنانم به برخی از موضوعات مهم اشاره کردم. نکاتی از قبیل اینکه:

– لغو مجوز تخصیص آب در دولت‌های قبلی از دلایل اصلی طولانی شدن روند اجرای آن بود که با تلاش فراوان تخصیص جدید ردیف اعتباری برای آن در دولت یازدهم گرفته شد.

– با برنامه‌ریزی شهرستان گچساران نیازمند آن بود که در هر ثانیه ۴۰۰ لیتر آب شرب این شهر را تأمین کند و در حال حاضر تأمین آب شرب دوگنبدان از سد کوثر انجام می‌پذیرد و دیگر نیازی به چاه‌های حفرشده در امامزاده جعفر برای تأمین آب شرب این شهر نخواهیم داشت.

– با افتتاح این پروژه شهرستان گچساران تا چشم اندازه ۲۰ سال آینده دیگر با کمبود آب مواجه نخواهد شد و در چند ماه گذشته آب آشامیدنی روستاهای لیشتر باید وصل می‌شد که این کار در این مدت صورت نگرفته است.

– تعداد ۱۲ حلقه چاه تأمین‌کننده آب شرب دوگنبدان باید از مدار خارج شوند و مسئولان در دو سال آینده باید طرح حذف این چاه‌های زیرزمینی را در دستور کار خود قرار دهند.

»» جلسه دوم با مجمع مشورتی در حال شکل‌گیری؛
بعد از انتخابات شورای شهر و روستا در این فکر بودم که چگونه می‌شود از ظرفیت جوانان و انسان‌های باتجربه‌ای که در انتخابات شهر شرکت کرده بودند استفاده کنیم. جمع بسیار خوبی هستند و به نظرم بهترین جمع می‌توانند باشند. قرار بر این شد این مجمع رسماً کار خود را انجام دهد. خوشبختانه اساسنامه پیشنهادی در جلسه ارائه شد و قرار شد هر یک از اعضاء نظر خودشان را بدهند. امیدوارم شورای جدید و شهردار بدانند این بهترین فرصت که خلق‌شده را به‌راحتی نمی‌توان به دست آورد. رقبایشان مشاورشان می‌شوند.

کار ارزشمندیست که فقط توسط مردمان بزرگ باشت و گچساران شکل می‌گیرد. فکر کنم جلسه ماه بعد اساسنامه نهایی شود و مجمع رسماً آغاز بکار کند و شهر ازنظرت این اندیشمندان بهره لازم را ببرد.

»» حضور آقای فتاح رئیس کمیته امداد و آقای امیریان مشاور وزیر نفت؛
آقای فتاح رئیس محترم کمیته امداد امام خمینی (ره) طبق هماهنگی‌های قبلی به استان تشریف آوردند. آن روز چند برنامه مختلف در شهرستان‌ها داشتیم که مدیریت کارها سخت شده بود. حدود ۵-۶ صبح یک کار اجتماعی می‌بایستی انجام داده و بعد به سمت باشت بروم و از آقای فتاح استقبال کنم. در باشت ایشان را ملاقات کرده و در جلسه شرکت کردم و چون مشاور وزیر نفت قرار بود برای بررسی طرح‌های عمرانی نفت با پرواز به گچساران بیاید ناگزیر آقایان را ترک کرده و به گچساران برگشتم.

بعد از استقبال از ایشان ابتدا اولین استخر مخصوص بانوان گچساران که اهدایی وزیر نفت بود را در مسیر و بعد از فرودگاه کلنگ زنی زدیم. چند مجموعه مخصوص بانوان اختصاص داده‌شده که به‌مرور شروع خواهند شد. در کلنگ زنی جمعی از بانوان محترم و ورزشکاران عزیز و پیشکسوتان حضور داشتند و امیدوارم به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

بعدازآن در جلسه فرمانداری حضور پیدا کردیم. بررسی جاده‌های در حال ساخت به سمت گناوه و باباکلان با حضور مشاورین و پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت. جلسه خوبی بود و هرکدام مشکلات خاص خودش را مطرح کرد. خوشبختانه وضعیت تا حدودی راضی‌کننده بود.

بعد از جلسه از چند طرح در حال اجرا مثل سالن اجتماعات و پارک نفت بازدید داشتیم و چون آقای فتاح از باشت رسیده بودند و آقای امیریان هم قصد بازدید از جاده باباکلان را داشت ایشان را ترک کرده و در جلسه کمیته امداد شرکت کردم. امام‌جمعه محترم در حال صحبت بودند و درد دل می‌کردند و بعدش هم فرصتی شد تا چنددقیقه‌ای صحبت کنم.

آنچه مشکلات مددجویان بود را طرح کردم. خوشبختانه در زمان تصویب بودجه سال ۹۶ و در جلسه تلفیق و صحن علنی سهم پرداختی به افراد تحت پوشش را بالا بردیم و تقریباً سه برابر شد و تا حدودی مشکلات رفع شد و اتفاقاً جناب فتاح هم در باشت و هم در گچساران به این موضوع اشاره داشتند.

پس از صرف نهار از چند خانواده مستضعف در بافت فرسوده بازدید داشتیم. کار ارزشمند ساماندهی بافت فرسوده برای افراد تحت پوشش خیلی جالب شده و کمیته امداد هم کمک ویژه کرده و تقریباً میشه مشکلات مسکن افراد تحت پوشش را در این منطقه حل کرد. آخرین بازدید به همراه آقای فتاح منزل خانم مسن محترمی در محله بافت فرسوده بود که منزلش در موقعیتی قرارگرفته که باید خریداری شود ولی اصلاً قیمت را نمی‌دانست و یک قیمت بسیار بالا می‌گفت. قرار شد مشکل یک مسکن برای ایشان حل شود و امیدوارم کمیته امداد اقدام کند.

»» جلسه با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان در گچساران؛
هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و مدیران ستادی استان و مدیران بهداشت و درمان شهرستان جلسه‌ای حدود ۵ ساعته داشتیم و مسائل و مشکلات بخش بهداشت و درمان را بررسی کردیم. بخش بهداشت و درمان در کشور علیرغم اینکه کارهای ارزشمندی صورت گرفته به دلیل مشکلات مالی برخی کارها با سختی جلو میره ولی بازهم از اینکه متوقف نشده مطلوب هست.

بیمارستان بی‌بی حکیمه (س) هنوز برخی مشکلات اجرایی داره و نحوه انتقال فعالیت از بیمارستان شهید رجایی قدری هماهنگیش سخته ولی انجام میشه. بحث شروع کلینیک تخصصی دندانپزشکی که بانک کشاورزی قول داده اعتبارش را تأمین کرده مطرح شد و قرار شد تا دوهفتم آینده شروع بشه. این مرکز یکی از ضروریات جدی شهرستان است و میشه به شکل یک مرکز آموزشی به آن نگاه کرد.

»» بازدید از بویراحمد گرمسیر و نیمدور؛
صبح زود برنامه به سمت منطقه بویراحمد گرمسیری را آغاز کردیم. پس از زیارت مزار شهدای عزیز دیل به سمت چرزو حرکت کردیم. صبحانه در منطقه چرزوی دیل صرف شد. شورای روستا و برخی معتمدین و مدیران حضور داشتند.

منطقه چرزو قلب منطقه دیل و مارین است. آبی که از منطقه مارین می‌آید و منطقه دیل را آبرسانی می‌کند. خشک‌سالی‌های اخیر خیلی آب این منطقه را کم کرده و علیرغم کارهای خوبی که انجام‌شده ولی بازهم مشکلات جدی دارند. انصافاً علیرغم مشکلات بازهم مردم دو روستا همکاری‌شان خوب است. جاده تا حدودی بهتر شده و ارتفاع جاده کاهش پیداکرده است.

توافقاتی انجام شد و صورت‌جلسه شد. این روزها متناسب با قوانین جاری کارهای آبی-خاکی حتماً باید با مشارکت مردم انجام شود. قرار شد مردم نسبت به تشکیل یک تعاونی اقدام کنند و هم‌زمان جهاد کشاورزی کارهای مطالعاتی لازم برای اجرای فعالیت جدید مبنی بر ساماندهی آب واردشده به منطقه و انتقال به باغات دیل را انجام دهد تا انشالله بشه گوشه‌ای از مشکلات را حل کرد. البته طرح‌های بلندمدتی هم مردم پیشنهاد داشتند که قرار شد مشاور مطالعه کند.

بعد از چرزو در داخل روستای دیل چند بازدید داشتیم و کارهای دیگری که باید در روستا انجام شود را بررسی کردیم. به نظر من اگه چند لکه‌گیری بهسازی و چند نقطه سنگ‌فرش دیل انجام بشه کار زیادی در دیل نداریم و کارهای اساسی دیل انجام‌شده است و امیدوارم حسب قول‌های قبلی بشود زمین ورزشی جوانان را انجام داد و البته مشکل اصلی سامان آب کشاورزی دیل است که اگر طرح چرزو انجام بشود میشه گفت مشکلات اصلی دیل انجام‌شده است.

چند سال پیش را یادم میاد که این منطقه گاز نداشت، با هر بارانی دیل را آب می‌برد. بهسازی روستا اصلاً کار نشده بود، برخی مناطق حتی جاده نداشت، کانال‌ها ساماندهی نشده بود، پارک نداشتند و امکان اینکه ماشین سبک به چرزو برود هم نداشتیم. خوشبختانه به برکت نظام و دولت محترم کارهای شایسته‌ای انجام‌شده که امیدوارم تداوم‌یافته و تکمیل شود ولی حسرت آن دوران پرپول و کم‌کار را باید خورد.

بعد از دیل به سمت اسپر رفته و دهیار و جمعی از مردم را زیارت کردیم. اسپر هنوز کارهایی داره که باید انجام بشه. ادامه بهسازی و بحث لوله‌های آبرسانی روستا که قرار شد در اسرع وقت کارهاشون انجام بشه.

از اسپر به سمت روستای قدیمی نیمدور رفتیم. جمعی از محترمین نیمدور که ساکن شهر هستند در این سفر همراهی کردند. بررسی جاده و اینکه کار متوقف‌شده امسال انجام شد با توجه به اعتبار خوبی که در نظر گرفته‌شده است فکر کنم مشکل جاده تا حد قابل‌توجهی حل شود. البته همه این‌ها به شرطی توجیه دارد که مردم از امکانات روستا که عمدتاً زمین و آب است استفاده کنند. با مردم صورت‌جلسه کردیم که اگر تعاونی تشکیل دهند دولت هم کمک کند و بحث زمین‌ها و انتقال آب بر روی زمین‌های کنار رودخانه آنان را کمک کنیم. امیدوارم همین‌طور بشه و مردم هم باید بدانند آن چیزی که در روستا مهم است تولید است و این روستا که مردم قابل‌احترام و سخت‌کوشی دارند باید در این قضیه بیشتر تلاش کنند تا دولت انگیزه پیدا کند و…

بعد از صرف نهار که به میزبانی گرم مردم محترم نیمدور انجام شد عازم نازمکان شدیم. روستاهای نازمکان، سرتیره، شامبراکان و دیگر روستاهای هم‌جوار مشکل جدی آب شرب دارند و امسال نوروز که آنجا رفتم قول دادم به موضوع توجه کنیم. خوشبختانه با عنایت مدیران محترم آبفای روستایی کارها به‌خوبی انجام شد و قبل از دیدار با مردم شریف منطقه کلنگ مخزن و انشالله به‌زودی عملیات حفاری چاه جدید نیز آغاز خواهد شد و امیدوارم مردم منطقه از آب مناسب بتوانند استفاده کنند.

با انجام این کار هم روستای آرو مشکلش حل می‌شود و نیاز نیست آب را به منطقه دیگر بفرستد و هم این منطقه مشکلش حل می‌شود. البته همواره افسوس می‌خورم که آن موقع که این سد کوثر را افتتاح کردند کسی نبود بگه مردم این منطقه چه گناهی کردند که آب شرب نداشته باشند و کنار آب زندگی کنند و از اینجا آب را به بندرلنگه ببرند و مردم ما تشنه باشند. هر چه بود گذشت ولی امیدوارم همیشه جوری باتدبیر نگاه شود که این نوع مشکلات بعداً پیش نیاید. جالب‌تر از اینکه متولیان آن دوره امروز مدعی ما هم شدند. بی‌آبی منطقه و بی‌توجهی آن دوره را متوجه الآن می‌کنند که بازهم ما میگوییم اشکالی ندارد ولی حداقل همکاری کنید و غر نزنید.

»» هر مدیر کم‌کاری، خودش را پشت قوم و طایفه‌اش مخفی می‌کند؛
بعد از کلنگ زنی با مردم منطقه در مسجد دیدار داشتیم. مردم هم طبق دیگر مناطق از تبعیض که احساس می‌کنند وجود دارد ناراحت بودند و البته همه از اشتغال ناراحت بودند و انجام خدمات را تقریباً می‌شود گفت عموماً رضایت دارند. ولی سؤال جدی که وجود دارد همه فکر می‌کنند تبعیض هست و همه اعتقاد دارند خیلی‌ها سر کار می‌روند چرا ما سر کار نمی‌رویم. اینکه یک گروهی سر کار می‌روند باز خودش جای خوشحالی دارد ولی احساس می‌کنم مردم بیش‌ازحد بدبین شده‌اند نسبت به حتی اطرافیان خودشان… جالب اینجا است که در هر منطقه که می‌روم کسی که شاید بیشترین فرصت برای خود و اطرافیانش فراهم می‌شود بیشترین غر را هم می‌زنند.

به‌هرحال هرچه باشد حق با مردم است و این چیزی بود که خودمان خواستیم بالا رفتن توقع مردم و قطعاً مطالبه گری آنان بیشتر شود و کار و تلاش توسط مردم و مسئولین هم بیشتر شود. البته نگرانی کم‌کاری توسط برخی از مدیران بسیار مشهود است و جالب این است که هر مدیر کم‌کاری، خودش را پشت قوم و طایفه‌اش مخفی می‌کند و برخورد با خود را برخورد با ایلش می‌داند. مردم هم باید بدانند مسئول ضعیف از بزرگ‌ترین ایل هم باشد نباید متولی امور جامعه باشد و همین نگاه بود که ما را با مشکل مواجه ساخت.

خوشبختانه امروز از همه اقوام در مسئولیت‌ها است و کسی نمی‌تواند بگوید من نگاه قومی دارم. در دوران نمایندگی این‌جانب با عنایت دولتمردان عزیز چندین مدیر استانی و شهرستانی از بویراحمد و قشقایی و باوی منصوب شده است و آنان هم دوستان خوب من هستند و شاید قومشان از آنان راضی نباشند ولی می‌توانند خادم خوب مردم باشند.

هنگام دیدار با مردم، پیامکی از یکی از محترمین روستای سعادت‌آباد لیشتر آمد که داد از مشکل بی‌آبی می‌کرد و اینکه علیرغم اینکه آب کنارشان است ولی روستا آب ندارد و مردم ناراحتند.

علیرغم اینکه شب شده بود از مدیران محترم آبفای شهری و روستایی خواهش کردم همین امشب برویم سعادت‌آباد و همین امشب کار را شروع کنند. علیرغم خستگی بیش‌ازحد عزیزان سرزده رفتیم روستای سعادت‌آباد. حق با مردم بود. دو ماه پیش قرار بود آب روستا به خط انتقال آب سد کوثر وصل شود ولی عدم هماهنگی طبق معمول ضررش متوجه مردم می‌شود. همان شب در روستا تصمیم گرفته شد که فردا هفت صبح کار شروع بشه و آب چند روز دیگه وصل بشه. چون قول به مردم دادم هفت صبح چک کردم و خوشبختانه تیم عملیات رفته بود و مشغول شد و انشالله مردم به‌زودی از آب شرب مناسب بهره خواهند برد.

»» طرح‌های آبی باشت و گچساران؛
از برنامه‌های جدی و موردتوجه در چند سال اخیر که نقش بسزایی در توسعه بلندمدت منطقه دارد استفاده از منابع آبی جاری در منطقه می‌باشد. خوشبختانه طرح‌های خوب و ارزشمندی شروع‌شده و انشالله تا چند سال آینده عمده طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

از آخرین طرح‌هایی که در حال مطالعه است و فکر کنم امسال شروع شود طرح آبرسانی به دشت باشت است. دشت باشت حدود سه هزار هکتار زمین نسبتاً مناسب دارد که قریب به نیمی از این مقدار از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند که موجب شده سطح آب به‌شدت کاهش پیدا کند. بررسی مطالعه میدانی به همراه مشاور و دستگاه اجرایی از منطقه در صبح زود از دیگر برنامه‌ها بود. یکی از مجرب‌ترین مشاورین کشور مطالعه این موضوع را به عهده گرفته است.

به نظر می‌رسد طبق مطالعات اولیه سدی در پایین‌تر از پل بریم و نزدیک امام ضامن احداث و با انتقال آب، هم آب کشاورزی و هم آب شرب بلندمدت باشت را تأمین کند. اگر کار مطالعه به همین منوال پیش برود می‌شود امیدوار بود تا پایان سال طرح عملیاتی شود.

بعد از بازدید از منطقه در برنامه افتتاح پارک شهرداری شرکت کردیم. این پارک که قبلاً احداث‌شده بود ظرفیت جدید فضایی برای آن تعریف‌شده بود که افتتاح شد و به نظرم منظر زیبایی را شکل می‌داد.

از طرح پارک ساحلی بازدید داشتیم. طرح خیلی بزرگ‌شده است و به نظرم طرح اولویت‌بندی اجرایی ندارد و کارفرما لازم است یک برنامه اولویت‌بندی ارائه نماید. این طرح انشالله که به بهره‌برداری برسد فضای سبز باشت را در حد متوسط استان بالا می‌کشد.

از باشت عازم منطقه خان احمد و امامزاده جعفر برای بازدید از طرح انتقال آب شدیم. خوشبختانه عملیات اجرایی شروع‌شده ولی با توجه به جبهه کاری لازم است بیشتر تجهیز شوند تا طرح سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

جلسه خوبی با مشاور و سازمان ذی‌ربط داشتیم. ماحصل کلام این بود که چگونه در اجرا طرح تلاش کرد که زمین‌های بیشتری زیر آب برود. اطلاعات لازمه را گرفتم تا با بررسی بیشتر این اتفاق حاصل شود.

سرجمع پیش‌بینی می‌شود در دو فاز امامزاده جعفر و خان احمد حدود هفت هزار هکتار زمین آبی شود و این در نوع خودش بی‌نظیر است و البته علاوه بر تلاش ویژه دولت همکاری کامل مردم و کشاورزان را طلب می‌کند. مردم باید همکاری کرده و تعاونی تشکیل دهند و دولت هم همکاری کند. امیدوارم فاز دوم سریع‌تر از فاز یک انجام شود.

یکی از کارهای ارزشمندی که در این منطقه و کنار مخزن در حال انجام است ساخت مجموعه گلخانه‌ای در حد قابل‌توجه. فکر کنم حدود بیست گلخانه استاندارد باید ساخته شود. زیرساخت‌ها توسط دولت ساخته می‌شود و مابقی با استفاده از تسهیلات مناسب توسط سرمایه گزار انجام می‌شود. این نوع طرح‌ها هم اشتغال‌زایی بالا دارد و هم درآمد و ارزش‌افزوده بالا کسب می‌کند. ای‌کاش جوانان ما هم یاد بگیرند بجای اشتغال‌های کاذب و وصل شدن به شرکت‌های دوروزه به دنبال این نوع فعالیت‌ها پایدار بروند که هم شغل ایجاد می‌کند و هم درآمد بالا دارد.

بعد از امامزاده جعفر و جلسه‌ای که با مشاور و دستگاه اجرایی داشتیم عازم لیشتر شدیم. جلسه را در محل سد کوثر داشتیم. هر دو مشاور لیشتر و دشت مور آمده بودند. دشت لیشتر گزارش شد و به نظر می‌رسد مردم و مسئولین همواره به فکر رفع مشکل به روش قبل هستند که اصلاً امکان بپذیر نیست و به نظر من این نگاه موجب شده حق مردم تضییع شود.

با اضافه شدن دونقطه دیگر به طرح اگر دوستان و مردم عنایت کنند و صورت‌جلسه تنظیمی را عمل کنند من امیدوار هستم در حداقل دو سال آینده حدود سه هزار هکتار به زمین‌های آبی لیشتر اضافه کنیم. عمده زیرساخت‌ها تنظیم‌شده فقط باید روش را تغییر داد.

بررسی طرح انتقال آب به دشت مور هم بررسی شد. مسیر انتقال خط بسیار صعب‌العبور‌ است و قرار شد مسیر موردبازنگری قرار گیرد. کار سختی است و فقط جدیت بیشتری می‌طلبد. سرجمع از فعالیت همه عوامل اجرایی در منطقه لیشتر و دشت مور ناراضی بودم و فکر کنم یک زنجیره فکری قدیمی مانع از سرعت عمل در این منطقه شده است. صورت‌جلسه اقدامات آتی تنظیم و ابلاغ شد و قطعاً در صورت عدم اقدام مناسب به اطلاع مردم رسانده می‌شود. وقتی باغات دشت مور خشک‌شده و باغداران که زندگی‌شان همین چند درخت باغ است باید سرعت عمل بیشتر شود. امیدوارم سرعت عمل بالا رود.

بعد از لیشتر مجدد به گچساران برگشته و با مدیران شرکت‌های آب بران امامزاده جعفر جلسه برگزار کردیم. کشت عقب‌افتاده و مردم به دلیل هماهنگی بین خودشان و دولت کشت را شروع نکردند… بعد از کلی بحث و ارائه نقطه نظرات قرار شد کسی مأمور هماهنگی شود و امور آب هم آب را آزاد کند و مردم حداقل هزار هکتار کشت تابستان را داشته باشند البته از نگاه متولیان و کم ریسک‌پذیری آنان بعید میدانم این اتفاق بیفتد و باید منتظر پاییزه باشیم. حیف است این‌همه آب و این‌همه سرمایه استفاده مطلوب نشود و بعد بگوییم فرزندانمان بیکار است و درآمد نداریم.

آخر همین جلسه یکی از همین عزیزان که مقدار زمینش هم زیاد است از من خواست و تقریباً گله‌مند بود که کاری برای فرزندش نکردم. خیلی افسوس خوردم که چرا هر کاری می‌کنم نمیشه این نگاه عوض بشه. یقین دارم همین فرد اگر کار کند توان جذب حداقل ده نیروی جدید روی زمینهاش داره و اگر مکانیزه کار کنه تعداد زیادی نیروی تحصیل‌کرده می‌تواند جذب کند و بعد به دنبال جذب فرزندش با حقوق یک‌میلیونی است.

فکر کنم با انتقال آب بر روی زمین‌هایش حداقل یکی دو میلیارد دارایی‌اش بالا رفته و بعد می‌فرماید کاری واسه من نشده. خیلی طول می‌کشد این نگاه عوض شود ولی امیدوارم بشود و هرکسی که دارایی دارد سرش را بالاگرفته و زور بازو و عقل و فکر خودش را ببرد و نباید سربه‌زیر در مقابل امثال تاج گردون بنشیند به امید آن روز…

»» بررسی توتال در هیئت عالی نظارت؛
بعد از برنامه‌های شهرستان از مهم‌ترین کارهای ملی که لازم بود در ایام تعطیلات انجام شود بررسی قرارداد نفتی با توتال بود. هیئت عالی نظارت بر مواد نفتی و هیدروکربوری مهم‌ترین هیئت نظارت در خصوص ذخایر و بررسی این نوع موارد است که روسای کمیسیون انرژی و برنامه‌وبودجه عضو مؤثر هیئت هستند و بدون حضور یکی از این دو و دادستان کل جلسه رسمیت ندارد.

در خصوص این قرارداد چندین جلسه داشتیم و کارشناسان چندین جلسه موضوع قرارداد را به ریز بررسی کردند. جدای از اینکه این قرارداد در شرایط کنونی خیلی مهم است ولی حساسیت ملی آن برای ما مهم‌تر بود. حدود هفتاد سؤال دقیق از قرارداد انجام شد و خوشبختانه منافع اقتصادی و ملی کشورمان بسیار خوب دیده‌شده بود و بعد از ساعت‌ها جلسه نهایی و بررسی توسط کارشناسان ما و دادستان به جمع‌بندی رسیدیم قرارداد را تأیید و صورت‌جلسه را امضاء کردیم. اگر بشود از این نوع قراردادها در کشور راه بیندازیم می‌شود بسیاری از گره‌های تولید و اشتغال را حل کرد.

این قرارداد حدود شش میلیارد دلار طرف خارجی میاورد و در طی مدت قرارداد حدود دوازده میلیارد دلار برداشت می‌کند و حدود هفتاد میلیارد دلار هم ایران برداشت می‌کند. این بدون مزایای انتقال فنّاوری و اشتغال و دیگر موضوعات جانبی آن است.

»» روزهای پراسترس تعیین کابینه؛
ایام بررسی کابینه پیشنهادی دولت حسابی وقت همه را گرفت و آنانی هم که نقش بیشتری داشتند قاعدتاً می‌بایستی تلاش بیشتری کرده و از همه توانشان استفاده کنند. خلاصه اینکه ایام پرتنش و پراسترسی بود و هر طور بود تمام شد و شاید نشود در این چند سطر واقعیات رأی اعتماد کابینه را بررسی کرد…

»» هندبال گچساران، افتخار ایران؛
قبل از آغاز تعطیلات در تهران و با حضور مسئولین نفت با تیم هندبال نفت و گاز گچساران که به‌عنوان نماینده آسیا عازم مسابقات جهانی بودند دیدار داشتم. جلسه خوبی بود و شام را در کنار این ورزشکاران عزیز بودم. اینکه از شهرمان می‌روند تا افتخار آسیا باشند غرورآمیز است و نتیجه هر چه باشد اصل عمل افتخارآمیز است.

۲»»» گزارش ۱ تا ۴ شهریور

»» خامی-آتش-امدادگـران پرتلاش؛
با پرواز گچساران عازم دیارم شدم. هواپیما پر بود از مسافر و امیدوارم بتونیم مشکلات فعلی فرودگاهی را حل کنیم و پروازها افزایش یابد. به‌محض نشستن هواپیما از مدیرعامل محترم نفت گچساران آقای مهندس صیدالی خواهش کردم هلی‌کوپتر را آماده کنند تا به همراه ایشان و فرماندار محترم از منطقه کوه خامی که در حال آتش گرفتن بود بازدید کنیم و با امدادگران نیز دیدار کنیم.

صحنه‌های دردناکی بود که این مناطق باعظمت و زیبا این‌گونه از بین رفته بودند و هنوز در برخی از مناطق که البته خیلی صعب‌العبور هستند دود بلند می‌شد ولی آتش آخرین نفس‌های خودش را می‌کشید و از بالا وضعیت را بهتر می‌شد دید.

آتش که به نظر می‌رسید با یک رعدوبرق شکل‌گرفته بود تقریباً می‌شود گفت قسمت جنوبی خامی تا سرحد نارک را سوزانده بود و قسمت شمالی و قسمت غرب آن آتش نرفته بود. معلوم بود امداد گران کوه خیلی به‌زحمت افتاده بودند و خدا خیرشان دهد ولی حیف که این مناطق زاگرس این‌گونه از بین می‌رود…

بعد از بازدید به شهر برگشتیم و فرماندار محترم و ادارات آخرین همکاری را برای پشتیبانی امداد گران انجام دادند.

»» عدم استفاده از دهیاران چند شغله؛
اولین جلسه رسمی اعضاء شوراها در محل فرمانداری برگزار شد. قسم‌نامه اعضاء قرائت شد و من و فرماندار و بخشدار هم نکاتی که لازم بود منتقل کردیم. ساختار جوان‌ترین و مسن‌ترین عضو برای جلسه جالب بود. اعضاء شوراهای روستایی در مجموع ۱۷۲ نفر هستند که ۴ نفر از آنان بانوان و ۱۶۸ نفر نیز مرد هستند. جوان‌ترین آنان آقای بهزاد محمدی پویا از روستای اسلام آباد لیشتر و مسن‌ترین آنان آقای شهباز درخشان از روستای خربل می‌باشد. از روستاهای گچساران۵۴ روستا شورای سه نفره و دو روستای دیل و چهاربیشه علیا دارای شورای پنج نفره هستند.

آنچه از آنان خواستم این بود که خوشبختانه کار عمرانی خوب داره میره جلو و سعی کنید تمام تلاش خودتان را برای رفع بیکاری انجام دهید و عوامل را برای شغل تجهیز کنید.

از آنان خواستم دهیارانی انتخاب کنید که چندکاره نباشند و تلاش کنند روستایشان آباد شود و گزارش‌های عملکردی ادارات را مثل گذشته در اختیار من بگذارید.

در انتهای جلسه هم با مشارکت آنان، اعضاء شورای بخش انتخاب شدند تا انشالله بتوانند با هماهنگی فعالیت‌ها را انجام دهند.

»» جلسه با اعضاء شورای شهر جدید و تودیع اعضاء دوره قبل؛
جلسه مشترک شورای قبل و جدید دوگنبدان در فرمانداری برگزار شد و ابتدا از خدمات شورای قبل تجلیل و قدردانی شد. سرجمع به نظر من شورای قبل عملکرد خوبی داشتند و علیرغم مشکلات، خویشتن‌داری کردند و شهر خوب مدیریت شد.

در چند سال گذشته اختلافات درون شهرهای استان را همه دیدند. در شهر ما به‌جز یک مقطع کوچک که به نظر من تقصیری متوجه شورا نبود صدایی از شورا بلند نشد و کارها را خوب جلو بردند. کار خوب را باید مدیون کار جمعی دانست و هیچ‌کس ولو من نباید احساس کنیم این خودمان هستیم که به‌تنهایی داریم کار می‌کنیم و بدانیم راه‌های کار نکردن زیاد است ولی راه‌کار مردم محدود است که شرطش هماهنگی است.

به‌هرحال از این عزیزان تقدیر شد و یاد و خاطره مرحوم خوان پایه هم گرامی داشته شد و از خانواده محترمش هم درخواست داشتیم در جلسه تشریف بیاورند که فرزند بزرگوارش افتخار حضور در جمع را نصیب برنامه کردند.

بعد از تقدیر شورای جدید وارد قسم‌نامه شدند و بعد از صحبت اندکی شورا کار خودش را آغاز و طبق عرف جلسه را ترک کردیم و خوشحالم که در همان جلسه اعضاء هیئت‌رئیسه خود را انتخاب کردند و یک‌بار دیگر نشان داده شد حتی اگر اختلاف‌سلیقه هم وجود داشته باشد می‌توانیم شهر را بدون تنش مدیریت کنیم و اگرچه برخی دوست داشتند طبل اختلاف را بنوازند ولی اعضاء نشان دادند از شعور جمعی بالایی برخوردار هستند.

البته فردای آن روز هم به‌اتفاق آراء شهردار خود را برگزیدند تا اثبات کنند از ابتدا با جدیت کار خود را ادامه خواهند داد و اگرچه شاید برخی دوست داشته باشند یا دوست داشته باشیم اتفاق دیگری بیفتد ولی باید بپذیریم مردم چیز دیگری انتخاب کردند و ما هم باید بپذیریم.

::::::: افتتاح طرح‌های گچساران :::::::

»» زیارت گلزار شهدا؛
افتتاح طرح‌ها را با زیارت مزار شهدا از روستای ماهور باشت آغاز کردیم. زیارت شهدایی که افتخار دوستی و نزدیکی و بعضاً فامیلی با آنان را داشتم. علاوه بر زیارت قبور شهدا توفیق پیدا کردم مزار بستگان بسیار عزیز و نزدیکم که متأسفانه به دلیل مشغله، توفیق زیارت قبرشان مدتی نصیبم نشده بود زیارت کنم. پدربزرگ و مادربزرگ و دایی‌های بزرگوارم و دیگر عزیزانم که همیشه خاطرشان در یادم هست.
»» بهسازی پاکــوه؛
پاکوه روستای ترک‌نشینی که طبق معمول فراموش‌شده بود و البته هنوز هم توجه کامل نشده است و یکی دو کار دیگه آنجا لازم است انجام شود. بازدید قبلی که داشتیم قول دادیم معابر بهسازی و آسفالت شود که خوشبختانه بنیاد مسکن زحمت کشیدند و بهسازی را در حد مطلوب انجام دادند و خوشحال شدم که گوشه‌ای از نیازهای منطقه برطرف شد و این روستا هم دارد شکل واقعی یک آبادی را می‌گیرد.

»» هدیه‌ای برای شادی دل هنرمندان گچسارانی؛
با توکل به خداوند متعال عملیات اجرائی مجتمع فرهنگی شهر در مکان بسیار مناسب روبه روی فرودگاه آغاز شد. این مجتمع دارای دو سالن سینمای مناسب و تئاتر می‌باشد. حدود شش هزار متر فضای زیربنای این مجتمع است و امسال حدود نه میلیارد تومان اعتبار دارد اگر تخصیص اعتبار خوب صورت بگیرد و پیمانکار جدیت لازم را داشته باشد می‌توان امیدوار بود این طرح دوساله به بهره‌برداری برسد.

گچساران علیرغم اینکه یک شهرستان هنرمند پرور است ولی متأسفانه ازنظر وجود امکانات فقیر است و دیگر مجتمع فرهنگی در حال ساخت این مجموعه امکانات لازم را ندارد. ساخت این مجتمع هدیه خوبیست که می‌تواند دل هنرمندان عزیز را شاد کند.

»» کلنگ زنی سالن‌های ورزشی بانـوان؛
بعد از پیگیری‌های مکرر سال گذشته وزیر محترم نفت قول تأمین اعتبار چندین فضای ورزشی که عمدتاً اختصاص بانوان باشد را داد. دو هفته قبل کلنگ یک استخر درون شهر دوگنبدان را به زمین زدیم و در این روز هم دو کلنگ در ناصرآباد و سراب ننیز به زمین زده شد. انشالله در آینده نزدیک هم سالن جدید در لیشتر احداث خواهد شد.

در آینده نزدیک؛ امامزاده جعفر، شهرک و ناصرآباد شهر زیبایی خواهد شد

مجموعه سه روستای امامزاده جعفر، شهرک و ناصرآباد شکل خاصی گرفته‌اند و انشالله در آینده نه‌چندان دور به هم متصل شده و یک شهر زیبا خواهد شد و می‌بایستی تنوع فعالیت و توزیع مناسب آن دیده شود. امیدوارم شوراهای این سه روستا با اتفاق‌نظر جدی و واقعی طوری کار کنند که وقتی این منطقه شهر شد یک بیغوله نباشد بلکه یک شهر زیبا باشد همچنان که تاکنون این‌چنین کارشده و انصافاً هر سه روستا و ادارات خیلی زیبا کارکردند و آینده بسیار خوبی برای این منطقه متصور است و مرقد مطهر امامزاده جعفر نیز سمبل خاص این منطقه خواهد ماند.

»» بازدید از بافت فرسوده و کلنگ زنی سینمـای قدیمـی شهـر؛
معاون محترم وزیر راه و شهرسازی جناب دکتر ایزدی را دعوت کرده بودم تا از بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای شهر که قبلاً مطالعات خوبی در مورد آن انجام داده بودند بازدید داشته باشند و در افتتاح و کلنگ زنی چند طرح مشارکت کنند. حدود دو سال پیش اولین بار تشریف آورده بودند و فکر نمی‌کردند این‌همه کارشده باشد و مردم هم این‌قدر مشارکت داشته باشند.

کار بافت فرسوده دوگنبدان یک پایلوت خوب کشوری است و تقریباً در همه جلسات ملی این طرح را به‌عنوان یک پایلوت خوب مطرح می‌کنند و امیدوارم کار با همین روال و کمی بهتر جلو برود. بعد از بازدید از بافت فرسوده، کلنگ بازسازی و یا به عبارتی ساخت مجدد سینمای قدیمی شهر به زمین زده شد. خیلی تلاش شد تا هم سرمایه گزار پیدا بشه و هم اینکه شهرداری محترم و شورای محترم شهر مجوزات لازم را صادر کنند. سینمای دوگنبدان گوشه‌ای از تاریخ شهر است و قدیمی‌های شهر همه از این سینما خاطره دارند.

به‌هرحال امیدوارم سرمایه گزار با همکاری مسئولین و مردم بتوانند در اندک زمان ممکن موضوع شهرداری را جمع‌وجور کرده و شاهد یک سینمای خوب برای شهرمان باشیم.

»» افتتاح دارالقرآن مرحومه حاج کبری کرمی؛
یکی از کمبودهای نسبتاً جدی شهر عدم وجود یک دارالقرآن خوب و استاندارد برای شهر دوگنبدان است. اگرچه از گذشته هیئت‌ها و گروه‌های خوب قرانی و خودجوش در شهر راه افتاده بود و اهل دین در این زمینه زحمات زیادی کشیده بودند ولی وجود یک بنای استاندارد و در شان قران لازم بود. لازم میدانم از همه آن عزیزانی که در این چند سال تلاش خیلی خوبی در زمینه قران انجام دادند تشکر ویژه کنم. عزیزانی همچون دوست بسیار عزیز و محترمم حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ پرهون که حق بسیار بزرگی بر نونهالان و نوجوانان قرانی این شهر دارند و یا بانوان و هیئت‌های مذهبی همچون سرکار خانم مهرپاک و دیگر همراهان محترمشان و کانون‌های دیگر شهرمان.

به‌هرحال این مجموعه افتتاح شد. دو-سه سال پیش رئیس محترم نوسازی مدارس کشور وقت جناب آقای رئیسی در جشن خیرین مدرسه‌ساز از من خواست در این کار نیک مشارکت کنم. چندی قبل با همیاری خانواده عزیزم و باهمت و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی کلینیک تخصصی باشت را در ملک پدری کلنگ زدیم و به نام مرحوم پدرم حاج ظفر تاج گردون ساختیم و به بهره‌برداری رسید و نیت کردم این مجموعه را به نام مرحوم مادرم حاجیه‌خانم کبری کرمی بسازیم. خوشبختانه نوسازی مدارس همت کرد و این مجموعه را مشارکت افزون کرد و ساخته شد و تحویل اداره آموزش‌وپرورش شهرستان شد.

امیدوارم این مجموعه نقش خوبی در نگهداشت و توسعه فرهنگ قرانی در شهرستان گچساران داشته باشد و آبروی شهرمان شود.

»» کلنگ زنی ساماندهی خیابان بلادیان؛
بالاخره ساماندهی خیابان بلادیان آغاز شد. کاری که سعی کردیم با مطالعه دقیق و وسواس بیشتری انجام شود در مورد طرح نگاه‌های مختلفی وجود داشت ولی نگاه غالب امروزه این است که شهر می‌بایستی انسان‌مدار و یا انسان‌محور باشد. متخصصین زیادی نظر داشتند و طرح با دقت خوبی قرار است اجرا شود.

اجرا این طرح فضای شهر دوگنبدان را می‌تواند دچار تغییر ماهوی جدی کند. کسب‌وکار را با محیط مطلوب زندگی ادغام کرده و ضمن حفظ هویت شهری فضای زندگی را مطلوب‌تر کند. فاز یک آن از فاصله چهارراه ساعت تا چهارراه مسجد انجام می‌شود. امیدوارم طرح آن‌قدر جذابیت داشته باشد که بتوان برخی دیگر نقاط شهر مثل محله سادات و شاید دیگر خیابان‌های شهر را ساماندهی و زیبا کنیم.

شهر دوگنبدان کهنه، نازیبا، غیر جذاب، بی‌انگیزه و فاقد هویت مناسب شهری می‌باشد. امید به تغییر دارم. همت مسئولین و یاری مردم و دلگرمی آنان را می‌خواهیم…

»» افتتاح پارک ۱۰۸ (مرحوم خواجه‌زاده)؛
کار زیبای شهرداری و فرمانداری و شورای شهر گذاشتن نام شیخ عزیز مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین خواجه‌زاده بر پارک ساخته‌شده در محله ۱۰۸ می‌باشد. یک منطقه نازیبایی که دو قسمت شهر را به هم وصل می‌کرد.

این پارک در قد و قواره خوبی ساخته‌شده و انصافاً در مدت کوتاهی کار خوبی انجام‌شده است. فرزندان و خانواده مرحوم خواجه‌زاده زحمت‌کشیده و در افتتاح این طرح خوب شرکت کردند که لازم است هم از آن مرحوم یادی کرد و هم از خانواده محترمشان تشکر کرد.

»» کلنگ زنی پلی کلینیک دندانپزشکی گچساران/تشکر از بانک کشاورزی؛
اگرچه کلینیک دندانپزشکی گچساران را به شکل آبرومندی راه‌اندازی کردند ولی داشتن یک مجموعه استاندارد که بتواند کمک‌آموزشی نیز دهد لازم بود. بانک کشاورزی کمک کرد و اعتبارات موردنیاز این مجموعه را تأمین کرد. کلنگ این مجموعه با حضور مسئولین دانشگاه به زمین زده شد. این مجموعه پلی کلینیک است و علاوه بر ارائه خدمات درمانی، مرکزی برای دانشجویان و کسانی که این رشته را آموزش می‌دهند نیز می‌باشد. لازم است از مدیریت محترم شعب بانک کشاورزی در استان و نیز مدیریت عامل بانک کشاورزی تشکر ویژه کنم.

»» افتتاح کارخانه روغن‌کشی/ و بازهم حواشی حضور وزرا در گچساران؛
کارخانه روغن گچساران که چند سالی بود آغازشده بود بالاخره افتتاح شد. هزینه طرح توسط سرمایه‌گذار محترم و عمدتاً بدون دریافت تسهیلات تأمین شد. گذاشتیم یک دوره آزمایشی انجام شود که افتتاح هم‌زمان با تولید جدی باشد. اگر بخواهم از بی‌توجهی برخی مسئولین استان و خون‌دل خوردن برخی مسئولین شهرستان مثل آقای رحیمی فرماندار محترم صحبت کنم ساعت‌ها به درازا می‌کشد ولی بگذریم و بالاخره طرح افتتاح شد.

برای افتتاح طرح از معاون محترم وزیر صنایع جناب مهندس رحمانی دعوت کردم. جناب وزیر آقای شریعتمداری که از دوستان بسیار ارزشمندم می‌باشد موضوع را شنید و به این‌جانب گفت خودم شرکت می‌کنم و علیرغم اینکه هنوز مشغول به خدمت در مسئولیت جدید نشده بود ولی به دلایلی اظهار علاقه کردند که این اظهار ستودنی بود و با آغوش باز پذیرای او بودیم.

بگذریم از اینکه مجدد بداخلاقی برخی از عزیزان مرکز استان گل کرد و ساز اینکه حتماً باید وزیر بیاد استان مطرح شد. مدت‌هاست به مسئولین استان عرض کردم من دیگه هیچ وزیری را دعوت نمی‌کنم مگر اینکه خودش بیاد و این هم واقعاً همین شد.

فقط در حد همین جمله بگم که به دلیل تعطیلی فرودگاه یاسوج حاضر شدند وزیر ابتدا برود شیراز ولی در استان خودمان یعنی فرودگاه دوگنبدان به زمین ننشیند. من نتوانستم برای این موضوع جمله‌ای پیدا کنم ولی هر چه است قابل‌هضم نیست. همچنان که هم‌زمان وزیر محترم ارتباطات به دلیلی که همگان می‌دانند به استاندار محترم اعلام کرد که من می‌خواهم به گچساران بیایم که خودم تلاش کردم قید حضورش در گچساران را بزنم و ازشون خواهش کنم از شیراز تشریف بیاورید تا دوستانمان در مرکز استان ناراحت نشوند و لقب جالب «انحصارگر» را به من نزنند.

به‌هرحال کارخانه روغن درشان شهرستان و وزیر افتتاح شد و اگرچه وزیر محترم و همراهان عزیز و محترمش که همگان از دوستان قدیمی من می‌باشند خیلی خسته شده بودند سعی کردم نگذارم خاطره خستگی در ذهنشان بماند و هم حرف‌ها را بشنود و هم طرح را باافتخار افتتاح کند.

»» افتتاح کنارگذر شهر و یاد انسان‌هایی که در خاطر خواهند ماند؛
بعد از ساختن زیرگذر دوگنبدان لازم بود منظر خوبی در فضای اطراف آن ساخته شود. بازار کناری زیرگذر منظر بسیار نامناسبی را شکل داده و متأسفانه در زمان راه‌اندازی این مجموعه به این نوع مطالب توجهی نمی‌شد. طرح پیاده‌رو کناره زیرگذر را یکی دو سالی بود آغازشده بود. جناب مهندس حیدری عضو محترم شورای شهر زحمات بسیار زیادی در طراحی نظارت و اجرا طرح داشتند. ای‌کاش هر مسئولی در دوره خودش یک اثر بجای بگذارد که بتوان با دیدنش به یاد آن عزیز باشیم. من با دیدن این کنارگذر بسیار زیبا یاد مهندس حیدری می‌افتم.

با آبرسانی امامزاده جعفر یاد مهندس گوهرگانی و داودی می‌افتم، با طرح لیشتر یاد مهندس مصلح می‌افتم. با طرح باباکلان-چرام یاد بزرگ شهرمان آقای طهمورث روشن قیاس می‌افتم که ایده طرح را به من داد. با طرح خیابان بلادیان یاد احسان امینی می‌افتم که ایده طرح را به من داد، با طرح جاده طبیعت و پارک نفت یاد مهندس زینل زاده می‌افتم که ایده طرح را داد، با دیدن گاز باباکلان یاد احمدی‌نژاد می‌افتم که در اولین جلسه با ایشان موافقت با طرح و اجرا آن را به من داد، با پرواز ماهان یاد محمد ناصح فرد می‌افتم که ده‌ها ساعت برای راه‌اندازی آن زحمت کشید، با روکش اسفالت تمام روستاها یاد مهندس فدایی مدیر راه می‌افتم که خیلی زحمت کشید. با گازرسانی به همه روستاها یاد زنگنه و صیدالی می‌افتم.

با روشنایی جاده‌های اصلی شهر یاد حسن نیا معاون راهداری کشور می‌افتم، با چمن‌های مصنوعی درون شهرستان یاد زنگنه و ایزدپور مدیرکل ورزش و جوانان می‌افتم. با آسفالت شدن کل خیابان‌های شهر باشت یاد مهندس برازنده شهردار باشت می‌افتم. با جاده کوه دهک به یاد دو طایفه بزرگ گشین و بیدک می‌افتم که سی سال هر کاندیدی آمد و از آنان رأی گرفت و جاده نساخت… با تعریض جاده وسط بوستان یاد بیدارپور مدیرکل راه وقت استان می‌افتم. با جاده پیچاب فقط یاد خدا می‌افتم…

با اجرا طرح فاضلاب دوگنبدان یاد مهندس لدنی می‌افتم که توانست این طرح را جمع کند، با انتقال آب سد کوثر به شهر و روستاها یاد گذشته می‌افتم که مگر می‌شود یک طرح تا لنگه را آب دهد و خود شهرش بی‌آب باشد، با دریافت تخصیص آب حوزه انتخابیه‌ام یاد کارشناس سمج و سخت‌کوش وزارت نیرو که بیش‌ازحد مزاحم او شدم و بالاخره حل کرد می‌افتم، با طرح دشت مور یاد اون روزهایی می‌افتم که می‌رفتم دشت مور و به این نتیجه نمی‌رسیدم که چرا این طرح شروع نشده، با گازرسانی به منطقه بویراحمد گرمسیری یاد آن نامه‌های بایگانی‌شده عدم امکان گازرسانی به این منطقه در دوره‌های گذشته می‌افتم که به‌راحتی از آن گذشتند،

با دیدن بافت فرسوده دوگنبدان یاد پیرزنی میافتم که شاید صدبار از کنار او گذشتم و با خودم عهد کردم تا خانه‌اش نو نشود پیش او نایستم و امیدوارم عمر من و او به این باشد که آن روز را ببینیم… و اگر بخواهم از این جنس کلام بگویم باید ده‌ها صفحه نوشت فقط این را میگویم با دیدن این‌همه خدمت یاد خدمت‌گزاران خدوم شهر همچون فرمانداران عزیزم و دیگر همکاران می‌افتم و با کارهای نشده و بر زمین‌مانده یاد «زمان» می‌افتم که میدانم همگان خیلی تلاش می‌کنند ولی آن با سرعت می‌رود….

»» رفتن به یاسوج و استقبال از وزیر صنعت؛
ادب حکم می‌کرد حال که وزیر محترم صنایع دعوت را پذیرفته است به استقبال او در یاسوج رفته و برگردم. غروب پنج‌شنبه به یاسوج رفته و بعد از استقبال به گچساران برگشتم تا ادامه کارها صورت گرفته و جمعه صبح افتتاح طرح‌ها را داشته باشیم.

:::::::::‌ افتتاح طرح‌های باشت :::::::::::

»» زیارت مزار شهدا؛
برنامه هفته دولت در باشت را با زیارت مزار شهدا در امامزاده محمود آغاز کردیم. شرایط گلزار شهدا این مکان متأسفانه مطلوب نبود و بعد از پیگیری خانواده محترم شهدا بالأخص برادر عزیزم جناب آقای احمدی مدیرکل محترم گمرک استان برادر سردار شهید سجاد احمدی که افتخار دوستی با او را داشتم خوشبختانه باهمت بنیاد مسکن استان ساماندهی شد.

»» چاه آب جدید باشت و بازدید از مخزن؛
شهر باشت دومین شهری بود که به آب شرب پایدار دست پیدا کرد. چاه جدیدی افتتاح شد و انشالله مخزن جدید آن‌هم در آینده نزدیک افتتاح می‌شود و می‌توان گفت بعد از دوگنبدان باشت دومین شهر استان است که به آب پایدار دست پیداکرده و نگرانی نخواهیم داشت. اگرچه امیدوارم در آینده نزدیک طرح آبرسانی به دشت باشت آغاز و کار بزرگی شروع شود.

به‌هرحال چاه افتتاح شد و ازآنجاکه دیدم پاسدار عزیز و قدیمی شهرمان حاج نصرالله عطاپور با روی باز پذیرفته بود این چاه در فضای خصوصی باغ او زده شود خیلی خوشحال شدم و وظیفه خودم میدانم از او تشکر کنم.

»» کلنگزنی پل دوم ورودی باشت؛
با چهار بانده کردن ورودی باشت از سمت گچساران و قواره بسیار زیبای این منطقه، دهانه تنگ پل موجود مشکل جدی ایجاد می‌کند. خوشبختانه سازمان راهداری کشور زحمت کشیدند و اعتبار این طرح را ابلاغ و پل انشالله ساخته خواهد شد. حدود ۴ میلیارد تومان هزینه اجرای طرح است و بعد از ساماندهی جاده باشت-چرام اجرا این طرح بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

»» افتتاح باغات جدید؛
یکی از طرح‌های بسیار خوب باشت استفاده از زمین‌های شیب‌دار برای احداث باغ می‌باشد. حدود ۳۵۰ هکتار از این زمین‌ها تبدیل به باغ شد و یک مزرعه به‌عنوان نمونه افتتاح شد. آینده نزدیک که طرح آبرسانی به دشت باشت اجرا شود مجموعه دشت باشت با توجه به اقلیم خاص آن‌یکی از بهترین مناطق جنوب کشور خواهد شد.

»» جاده پشت کوه؛
اولین روزهایی که به منطقه پشت کوه رفتم یکی از افراد خوش‌ذوق منطقه درخواست‌های منطقه پشت کوه را در قالب شعر زیبایی بیان کرد. گاز، ساماندهی و آسفالت جاده، تکمیل طرح آب کشاورزی و بهسازی روستاها را بیان کرد. می‌شود گفت تقریباً همه انجام شد و بعد از طرح احداث گازرسانی که جاده خراب شد مجدد آسفالت جاده انجام و افتتاح شد. فرصت نشد بایستیم ولی محور را دیدیم و باید از همکاران خوب اداره راه تشکر ویژه کرد.

»» افتتاح آب شرب روستای برمامیون؛
برمامیون یکی از روستاهای بسیار خوب منطقه است که متأسفانه از بی‌آبی رنج بسیار می‌بردند و انصافاً انسان‌های شریفی هستند چند بار درخواست خودشان را طرح کرده و صبوری کردند و خوشبختانه باهمت همکاران آبفای روستایی استان و باشت طرح به بهره‌برداری رسید. خوشحالی مردم را به‌وضوح در چهره مردم می‌شد دید.

»» نشست منطقه ویژه فناوری؛
در سفر اخیرم به حوزه انتخابیه در نشست گردهمایی ضرورت تشکیل اکوسیستم پژوهش و فناوری نفت و گاز و پتروشیمی در استان که با حضور مسئولان کشوری، استانی در سالن آموزش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد حضور یافتم.

در این نشست به این موضوع اشاره داشتم که احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است چراکه گچساران باوجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در روز به پارک علم فناوری و شرکت دانش‌بنیان نیاز دارد.

در این نشست سایر دوستان نیز به ارائه مطالبی در این خصوص پرداختند و در یکی از سخنرانی‌ها آقای دکتر شکاری رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران ضمن ارائه مطالبی علمی اشاره‌ای به نام چندین متخصص و نخبه گچسارانی در سطح کشور و منطقه کردند که واقعاً انسان را به فکر می‌برد که استانمان بااین‌همه نخبه چرا از بسیاری عقب‌افتادگی‌ها رنج می‌برد و البته چرا بسیاری از نخبگانمان به مهاجرت روی آورده‌اند که بخشی از جواب را همگان می‌دانیم و بخشی نیز می‌بایست به‌عنوان دغدغه‌ها مطرح و رفع شود.

 

۳»»» گزارش ۱۷ تا ۲۰ شهریور

»» کلنگ زنی آبرسانی کشاورزی باباکلان؛
یکی از آرزوهایم این بوده و هست که ببینم مجدد در خیابان‌های شهرم پرتقال باباکلان را صدا بزنند. منطقه آبادی که سال‌ها به فراموشی سپرده‌شده بود و چند سالیست مجدد امید در دل مردم روشن‌شده است. بعد از انتقال گاز، شروع انتقال آب شرب و نیز شروع بهسازی طرح بزرگ جاده که ده‌ها میلیارد تومان هزینه دارد و دیگر طرح‌های کوچک، بزرگ‌ترین طرح منطقه یعنی آبرسانی کشاورزی آغاز شد. طرحی که می‌تواند خون تازه‌ای به منطقه دهد و مردم زنده شوند.

داستان فکر طرح و شروع آن داستان عجیبی است و فقط خدا کمک کرد و دوستان همت کردند. ویژه باید از مهندس گوهرگانی که از ایده و تأمین مالی تا آغاز طرح تلاش کرد تشکر کنم. توانستم به دوستان خوبم در قرارگاه خاتم این انگیزه را بدهم که در اجرا این طرح ورود کنند. مقیاس این طرح در مقایسه با کارهای خاتم خیلی کوچک است ولی برای مردم منطقه بزرگ و بااهمیت است.

طرح حدود ۶۵۰ هکتار از زمین‌های منطقه را مشروب می‌کند و می‌شود باغ احداث کرد.

هوا گرم بود ولی باصفا و مردم مستضعف منطقه به ما روحیه می‌دهند تا برایشان خدمت کنیم. یکی از بهترین شرکت‌های قرارگاه طرح را پذیرفت و امیدوارم با همکاری مردم در آینده نه‌چندان دور این طرح افتتاح شود و خداوند عمری دهد که در بازار شهرم یک‌بار دیگر صدای «بیا ببر پرتقال باباکلان» را بشنوم…

»» جلسه با خبرنگــاران؛
هفدهم مردادماه روز خبرنگار بود و هرساله سعی کردم که در این روز در خدمت خبرنگاران عزیز شهرم باشم اما در این ایام درگیر کابینه جدید دولت بودم و توفیق دیدار با خبرنگاران را نداشتم و در این سفرم دیداری با این قشر زحمتکش داشتم.

ابتدای جلسه به‌طورکلی صحبت‌هایی را داشتم و پس‌ازآن خبرنگاران گچسارانی و باشتی یک‌به‌یک پرسش‌هایی را مطرح کردند؛ از مسائل کلان کشوری گرفته تا عملکرد فرماندار، تغییر استاندار، انتخاب شورا و شهردار… طبق معمول یکی دو خبرنگار تلاش می‌کردند من را در مسیر موضوعات سیاسی محلی ببرند که موفق نشدند چون همیشه خواهان آرامش در فضای سیاسی محلی بوده و هستم و سعی کردم پاسخ‌هایم ایجاد حاشیه نکند.

در آخر نیز عکسی به یادبود گرفتیم و البته پس از جلسه با خبرنگاران، تعدادی ارباب‌رجوع در دفتر حضور پیداکرده بودند که با عده‌ای از آن‌ها صحبت کردم و ساعتی در خدمتشان بودم.

»» موضوع تلخ سرقت و قتل؛
در این چند روز اتفاق ناگواری در شهر صورت گرفت. سارق مسلح به طلافروشی همشهری عزیزمان مرحوم قدم خیر حمله کرد و آن مرحوم و فرزند بزرگوارشان را به قتل رسانده و دیگر فرزندشان زخمی و دزدان متواری شدند. هنگام این اتفاق در مأموریت خارج از کشور بودم و از طریق رسانه‌ها متوجه این سانحه دل‌خراش شدم. مرحوم قدم خیر از انسان‌های مهربان و قدیمی شهرم بود که از بچگی می‌شناختم و با منزل پدری من ارتباط داشته و همیشه به من و خانواده لطف داشتند و آخرین باری که دیدمش ایام نوروز بود که برای تبریک سال نو به مغازه‌اش رفتم. حیف شد انسان بی‌آزار و مهربانی بود.

نوع سرقت خاص بود و دلیل جنایت و این حرکت وحشیانه مشخص نبود و مردم هم بسیار نگران شدند. از خارج از کشور با تماس با فرماندهی نیروی انتظامی کشور درخواست داشتم تیم آگاهی جهت بررسی دقیق‌تر حادثه به منطقه اعزام که با هماهنگی با فرماندهی محترم استان و شهرستان این اتفاق حاصل شد. کار تجسس برای پیدا کردن سارقین و جنایتکاران در حال بررسی است و امیدوارم به‌زودی این موضوع حل و با مسببان برخورد جدی شود.

بعد از برگشت از سفر با شرکت در جلسات شورای تأمین و دیدار با خانواده مرحوم و سپس جلسه با فرماندهان نیروی انتظامی استان و کشور بعد از اتفاقات بعد از سرقت که مردم منطقه و استان را نگران کرد درخواست برگشت سریع آرامش به منطقه و دقت و سرعت در برخورد با اصل موضوع و جلوگیری از تشدید موضوع را داشتم که تا حدودی با همکاری مردم و مسئولین محترم امنیتی استان و شهرستان حاصل شد.

»» دیدار با ورزشکاران، پیش‌کسوتان و روسای هیئت‌های ورزشی؛


مدتی بود که جمعی از پیشکسوتان ازجمله آقایان ابراهیم پناهپوری و نوروز حیدری درخواست داشتند که در جمع ورزشکاران و روسای هیئت‌های ورزشی حضور یابم و پای مشکلاتشان نشسته و چاره‌جویی کنیم.

جلسه با حضور روسای هیئت‌های ورزشی گچساران و مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار و سایر مسئولین برگزار شد.

در این جلسه روسای هیئت‌های ورزشی شهرستان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و با فراز و نشیب‌های زیادی هم برخوردار بود و البته انتقادات بسیار بود و مدیرکل ورزش هم که خیلی از دوران مدیریتش در استان نمی‌گذرد با صبوری به حرف‌هایشان گوش داد.

مدیریت جلسه با نوروز حیدری بود که با وسواس جلسه را مدیریت می‌کرد و البته نشان داد که شناخت خیلی خوبی از ورزشکاران دارد و از پس مدیریت جلسه به‌خوبی بر آمد.

یکی از دوستانی که صحبت کرد صادق خادمی بود. بسیار دغدغه رفع مشکلات در اکثر رشته‌ها داشت و از تعطیلی برخی از رشته‌ها گفت و اینکه امکانات ورزشی به‌خوبی تقسیم نمی‌شوند و توجه کافی به ورزشکاران نمی‌شود.

یکی دیگر از کسانی که صحبت کرد خانم سیما کمایی بود که البته دیرتر از سایر ورزشکاران در جلسه حاضر شد و البته دل پردردی داشت و از زحمات بی‌منت خود طی سال‌های متمادی برای ورزش گچساران سخن گفت و اینکه می‌بایست توجه بیشتری به ورزش بانوان کرد.

در این جلسه ورزشکار خوب شهرم نیما حیدری مدال قهرمانی خود را به‌عنوان یادبود به من داد که من را شرمنده کرده و یک‌بار دیگر از وی تشکر می‌کنم و امیدوارم لایق این هدیه با ارزش بوده باشم…
درکل فکر می‌کنم جلسه خوبی بود و مدیرکل نیز از مباحث مطرح‌شده به‌خوبی استفاده برده و بنده نیز دغدغه‌های گفته‌شده را پیگیری خواهم نمود تا بخشی از مشکلات ورزشکاران شهر رفع شود و شاهد پیشرفت بیشتر ورزش و ورزشکاران باشیم.

»» افتتاح مدرسه شهید فریحی شمس عرب لیشتر؛
شاید بشه گفت یکی از مخروبه‌ترین مدارس گچساران همین مدرسه بود که خیلی فرسوده شده بود. ترکیب و ساختار مدرسه عشایری بود و فرزندان عشایر منطقه از این مدرسه استفاده می‌کردند. بازسازی مدرسه در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در زمان کمی ساخته شد. از نکات جالب زمان افتتاح استقبال بزرگان روستا بالباس عربی و زبان عربی بود که می‌گفتند خیلی از مردم نمی‌دانند مردم روستای شمس عرب هم عرب هستند. به‌هرحال هدیه نظام به فرزندان خوب این خطه است.

»» افتتاح طرح آبرسانی روستاهای لیشتر و کلنگ زنی طرح انتقال آب به روستای دژسلیمان و مجموعه آن؛
روستاهای لیشتر در کنار سد کوثر هستند و از آبان بی‌بهره بودند. با تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان آبرسانی به روستاهای لیشتر هم به سرانجام رسید. برخی از روستاها بخصوص روستای سعادت‌آباد بسیار زیاد از بی‌آبی رنج می‌بردند و این در شرایطی بود که در کنارشان مخزن آب بود. با جدیت ادارات ذی‌ربط آب این روستا و مجموعه دیگری از روستاها وصل شد و هم‌زمان با تکمیل آبرسانی به این روستاها کلنگ انتقال آب به روستای دژسلیمان و اطراف آن به زمین زده شد.

»» بازهم بازدید از خیابان بلادیان؛
در طول ایامی که در منطقه بودم دو-سه بار نصف شب و وسط ظهر از عملیات اجرای طرح خیابان بلادیان بازدید داشتم. خوشبختانه آن‌طور که برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده بود عملیات اجرایی خیلی دقیق و فنی در حال انجام است. از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جلوگیری از تعطیل شدن مغازه‌ها برای اجرای طرح بود. عملیات به شیوه‌ای انجام می‌شود که کمترین نگرانی برای مردم به وجود میاید. شب‌ها کار می‌کنند و بعد از انجام کار و با رعایت اصول فنی اول صبح خیابان برای استفاده مردم آماده است. دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم تا انشالله طرح بار کیفیت انجام شود.

»» دیدار با کانون مداحان گچساران؛
چندی پیش و با پیشنهاد آقای سیدنعمت الله حجازی فعال خوب فرهنگی-مذهبی شهرمان، فرصتی پیش آمد تا در جمع مداحان عزیز شهرستان حضور یابم. همایشی با عنوان همسفران مسیر عشق که توسط کانون مداحان شهرستان به شکل خوب و باسلیقه‌ای برگزار شد و در جریان مشکلاتشان نیز قرار گرفتم.

این همایش ترکیبی از غدیر و ایام محرم بود که نشان‌دهنده هنرمندی فرزندان دیارمان است و در بخشی دیگر از همایش کاست محلی محرم با عنوان «گنگه گریو» با صدای هنرمند خوبمان آقای مهرداد علیپور که با همکاری دفترم و خانه هنرمندان گچساران رونمایی شد. همچنین از خانواده شهید پاسدار خدابخش انصاری مداح اهل‌بیت تجلیل به عمل آمد.

این همایش با استقبال خوبی و به‌صورت آبرومندی برگزار شد و یکی از خواسته‌هایشان این بود که با توجه به آنکه کانون بیش از ۴۰۰ عضو دارد اما فضای مناسب و دفتر ندارد که امیدوارم این مشکلشان حل شود و به آنان در این زمینه قول دادم که کمکشان کنم.

امیدوارم که چنین نشست‌هایی بیشتر از قبل برگزار شود و مباحث آسیب‌شناسی و فرهنگی موردبحث قرار گیرد و حتی گچساران می‌تواند میزبان مداحان استان و منطقه باشد و به‌صورت سالیانه چنین همایش‌هایی برگزار تا فواید آن عاید جامعه گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر: