به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۴۱۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
دلیل پافشاری رئیس جمهور منتخب بر عدم معرفی یک وزیر لرزبان در کابینه چه بوده است مشخص نیست

خبردنا - شورای سردبیری : پیروزی دولت روحانی در خرداد 92 و تاکید وی بر این سخن که « ایرانی، ایرانی است و هر کس بخواهد کرد و لر و بلوچ و آذری و ترکمن ،عرب و فارس را جدا جدا ببیند او ایرانی نیست.» موجب شد تا در این دولت انتظارات اقلیت ها نسبت به دوره های پیشین متفاوت تر باشد. حسن روحانی بارها بر زدودن نگاه امنیتی از مناطق اقلیت نشین قومی تاکید کرده است و در سخنرانی های خود هم بارها به این نکته اشاره کرده است.

به گزارش "خبردنا"، دولت اول تدبیر و امید نیز در پاسخ به این انتظارات در نخستین اقدام، دستیار ویژه ای برای رسیدگی به مشکلات اقوام مختلف ایرانی انتخاب کرد. در ادامه این روند مجموعه دولت روحانی برای نخستین بار دست به یک نوآوری زد و نخستین سفیر ایرانی اهل سنت را نیز انتخاب نمود. انتصاب «صالح ادیبی» موجی از خرسندی را نیز در بین فعالان مدنی و سیاسی کردستان هم ایجاد کرد .

یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ سهم دهی به همه قومیت ها و جوانتر شدن اعضای کابینه بود  . با همین شعارها و ادامه توجه به اقلیت های قومی حسن روحانی توانست در اردیبهشت 96 برای دومین بار با کسب بیشترین آرا به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شود .

نگاهی به کابینه‌های مختلف بعد از جنگ تحمیلی یعنی دولت‌های پنجم تا یازدهم ( دولت‌های هاشمی رفسنجانی، خاتمی ، احمدی‌نژاد و روحانی) نشان می‌دهد دو استان تهران و اصفهان رکوددار حضور در کابینه‌ها بوده‌‌اند و البته استانهای شمال غربی کشور یعنی استانهای ترک زبان و بعد از آن خوزستان بیشترین آمار از میزان وزرای دولت های پنجم تا یازدهم را داشته‌اند‌.

پس از تثبیت پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مجمع نمایندگان هر استان در مجلس نیز هرکدام به نوبه ی خود تلاش کردند تا سهم بیشتری در کابینه دولت دوازدهم داشته باشند .

اما پس از معرفی کابینه دوازدهم به مجلس باز هم خبری از معرفی وزیر لر زبان نبود . با انصراف گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش عالی در شب قبل از جلسه رای اعتماد و معرفی سید ضیاء هاشمی بعنوان سرپرست این وزارت خانه توسط رئیس جمهور موجی از شادی و امید استانهای لر نشین بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد فرا گرفت .

هاشمی که سالها فعالیت در وزارت علوم را کارنامه کاری خود داشت از سوی بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی کشور گزینه بسیار مناسبی برای تصدی وزارت علوم محسوب می شد .

طی چند ماهی که هاشمی سرپرستی وزارت علوم را برعهده داشت به گواه بسیاری از نخبگان دانشگاهی و علمی کشور وی  توانسته بود به خوبی از پس مسئولیت این کار برآید و شور و نشاط را هم به وزارت خانه تحت سرپرستی خود و هم به دانشگاهها بازگرداند .

متاسفانه امروز خبری در سایت ها و فضای مجازی از زبان دکتر وکیلی نماینده کهگیلویه و بویراحمدی استان تهران مبنی بر معرفی منصور غلامی بعنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم توسط ریاست جمهور منتشر شد که سبب سرخوردگی دوباره لرنشینان حاشیه زاگرس شد .

حال دلیل پافشاری رئیس جمهور منتخب بر عدم معرفی یک وزیر لرزبان در کابینه چه بوده است مشخص نیست اما می توان این دلیل را به آرا پایین حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری در گذشته جستجو کرد .

به نظر می رسد رئیس جمهور منتخب که در شعار های انتخاباتی خود سهم دهی به همه قومیت ها را یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی خود عنوان کرده بود کسب آراء ضعیف خود در مناطق لرنشین را با عدم معرفی وزیر لرزبان در کابینه خود پاسخ داد .

عدم معرفی سیدضیاء هاشمی بعنوان وزیر پیشنهادی علوم را می توان تیر خلاص دولت دوازدهم بر کالبد لرنشینان زاگرس عنوان کرد .

اما در این بین یکی دیگر از عوامل معرفی نشدن سید ضیاء هاشمی توسط رئیس جمهور را می توان به ضعف مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین ضعف فراکسیون زاگرسنشینان مجلس عنوان کرد .

متاسفانه نمایندگان فراکسیون زاگرسنشینان که کرسی های زیادی را در مجلس در اختیار دارند با ضعف عملکردی خود نتوانستند رئیس جمهور را برای معرفی سید ضیاء هاشمی مجاب نمایند و این ضعف عملکردی برای همیشه در کارنامه کاری این نمایندگان ثبت خواهد شد .

به هر حال فارغ از کسب رای اعتماد یا عدم کسب رای اعتماد گزینه پیشنهادی ریاست جمهور بعنوان وزیر علوم این نکته که یک قوم در دو دوره دولت تدبیر و امید هیچ سهمی نداشت برای همیشه ثبت خواهد شد و یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی رئیس جمهور عملا بر باد خواهد رفت .

زاگرس نشینان ولایت مدار ایران اسلامی همچون سالهای گذشته صرفا به تماشای عملکرد دولت دوازدهم و خاتمه ماموریت چهار ساله آن خواهند نشست و امیدهای خود را برای معرفی یک وزیر لر زبان را در دولت سیزدهم جستجو خواهند کرد .

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
1
آقا شلوغش نکنین
اقای سیف رییس بانک مرکزی لرستانی هست.......................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
0
2
آخه روحانی چی بود که لرها بهش رای بدهند.همه الان از هر قومی پشیمان هستند که به روحانی رای دادند
زاگرس نشینم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
1
اگرلرنبود،ایرانی نبود،روحانی، لطفا دخالت نکنید
نام:
ایمیل:
* نظر: