به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۸۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
آقایان اگر توان مدیریتی برای اداره پارک جنگلی یاسوج و گردشگری استان را ندارند بهتر است بجای واگذاری طبیعت به دستگاههای دولتی و جایگزین کردن ساخت و ساز بجای درختان خود کنار بروند تا دیگرانی که می توانند به استان و طبیعت زیبای آن خدمت کنند جایگزین شوند .

خبردنا عادل علیبازی : این روزها واگذاری پارک جنگلی یاسوج به وزارت نفت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی و پیگیری است . واگذاری این پارک به وزارت نفت آنگونه که گفته شده است از مدتها قبل با پیگیری " غلام محمد زارعی " نماینده بویراحمد و دنا در حال انجام است.

پارک جنگلی یاسوج یکی از مهمترین اکوسیستم های جنگلی کشور است که منحصر به فرد بودن آن به تاسی از وضعیت موجود آن است . این پارک همه جاذبه های طبیعی گردشگری را یکجا و خدادای دارد.

برای استفاده مردم از این اکوسیستم غنی فقط باید زیرساخت های عمومی محدود و معدود را در آن ایجاد کرد بدون اینکه به اکوسیستم بکر آن آسیبی وارد کرد . کما اینکه هم اکنون بدون خدمات اولیه استفاده فراوانی از این پارک میشود.

احداث هرگونه سازه بتنی ، سازه آهنی و .... برای هر شخص حقیقی و حقوقی مخالف اصل حفاظت محیط زیست و برخلاف حقوق شهروندی است و به خطر انداختن حیات ذخایر ژنتیکی این پارک گناهی نابخشودنی است.این پارک وقتی زنده است که اکوسیستم موجود آن حفظ شود و هرگونه دخل و تصرف در این اکوسیستم سرنوشت شومی شبیه تپه استانداری را دارد .

همه بدانیم در دنیا با صرف هزینه های هنگفت و میلیون دلاری تلاش می کنند تا ماکتی شبیه پارک جنگلی یاسوج ایجاد کنند اما امروز عده ای آگاهانه یا از روی جهل دنبال این هستند که این اکوسیستم طبیعی را با واگذاری نابود کنند.

با فرض اینکه سازه ای ایجاد شد ، پیمانکاری به نوایی رسید ، چند نفر از بستگان مسئولان درآنجا نگهبان و آشپز شدند و مدیران وزارتخانه ای هم شبی آنجا بیتوته کردند. بفرمایید حق مردم یاسوج و گردشگرانی که نمی توانند از آن استفاده کنند چه می شود ؟

پرواضح است که در حال حاضر طبیعت استان جوابگوی ظرفیت گردشگری در دوران پیک گردشگری را ندارد ، اگر این پارک به مکانی انحصاری برای وزارت نفت تبدیل شود این وضعیت قطعا بدتر خواهد شد که در طولانی مدت کاهش ورود گردشگر به یاسوج را شاهد خواهیم بود .

توصیه می شود از تجارب مدیریتی دیگر پارک های طبیعی ایران و جهان استفاده شود و حداقل نیازهای اولیه این پارک ( آب ، روشنایی ، سیروس بهداشتی ومدیریت پسماند ) ایجاد شود که این مهم نیازمند هزینه ناچیزی است ، آنوقت شاهد هستیم با بهره برداری پایدار از این سرمایه گرانبها برای نسل ها ی آینده نیز میراثی باقی گذاشته ایم.

آقای زارعی بعنوان نماینده بویراحمد و دنا که در دوران نمایندگی خود از استانداری به وزارت نفت منتقل شده اند باید پاسخ دهند ایده واگذاری این پارک را چه کسی به وی داده است ؟ آیا این ایده خود وی است یا دیگران به وی پیشنهاد داده اند ؟ با چه کسانی مشورت کرده اند ؟ آیا ایشان در این واگذاری نظرات موکلان خود را بررسی کرده یا دریافت کرده است ؟

جناب زارعی باید پاسخ دهند که آیا این واگذاری برای استان تولید و ارزش افزوده ای را بدارد؟ هزینه و فایده واگذاری بهترین اکوسیستم طبیعی یاسوج چیست ؟ آیا این هزینه وفایده را برای نسل های آینده هم لحاظ کرده اید ؟ آیا می دانید که محیط زیست ایران بخصوص زاگرس امروز کاملا در خطر است و اکنون یکی از بزرگترین پارکهای جنگلی ایران با این واگذاری این تهدید را بیشتر می کند ؟

جناب زارعی که اکنون محور این واگذاری هستند و استانداری که مدیرانی را که با این واگذاری همراهی نمی کنند خیانت کارعنوان کرده بدانند اگر وزارت نفت قصد سرمایه گذاری برای امور رفاهی و ایجاد باشگاه در یاسوج و دنا را دارد می تواند از سایر مناطق اطراف یاسوج که خوشبختانه کم هم نیست استفاده نماید تا هم به اکوسیستم و طبیعت بکر منطقه آسیبی وارد نشود و هم رضایت عمومی باشد و نتیجه آن توسعه گردشگری باشد نه محدود کردن گردشگری و نارضایتی عمومی شهروندان .

آقایان اگر توان مدیریتی برای اداره پارک جنگلی یاسوج و گردشگری استان را ندارند بهتر است بجای واگذاری طبیعت به دستگاههای دولتی و جایگزین کردن ساخت و ساز بجای درختان خود کنار بروند تا دیگرانی که می توانند به استان و طبیعت زیبای آن خدمت کنند جایگزین شوند .

مردم استان بدانند فردای واگذاری پارک جنگلی یاسوج داستان امروز تپه استانداری است . آیا نمی شود بدون اعمال شائقه زیر ساختهای پارک جنگلی یاسوج را ایجاد کرد؟

نگارنده بر خلاف استاندار استان که معتقد است دست اندازی در مسیر واگذاری خیانت است معتقد است که این واگذاری خیانتی آشکار به حقوق شهروندی ، نسل امروز و فردای همه کسانی است که حق استفاده از این میراث طبیعی را دارند.

از همه دلسوزان طبیعت استان بویژه دستگاههای مسئول می خواهیم با تکیه بر نظرات کارشناسی با این واگذاری مخالفت کرده حتی اگر صندلی ریاست خود را از دست دهند تا در تاریخ این واگذاری نام آنها به نیکی یاد شود.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
0
0
زارعی بعنوان نماینده بویراحمد و دنا که در دوران نمایندگی خود از استانداری به وزارت نفت منتقل شده اند
راي منو پس بده
hhhh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
0
نوشته دلنشینی بود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
0
ما همینجور هستیم که استان پیشرقت نداشته و با این طرز تفکرات هم جلوی پیشرفت و سرمایه گذاری را میگیریم. با ایجاد این مجتمع اشتغالزایی بوجود می اید و سیر گردشگر به استان بیشتر خواهد شد. قطعا هیچ منافعی نداشته باشه کارکنان وزارت نفت و زیر مجموعه یه گشتی در شهر خواهند زد و خریدی خواهند کرد که باعث رونق اقتصاد خواهد شد. این مجتمع حتما کارگر ؛نگهبان ؛اشپز ؛سرایدار؛حسابدار ؛کارمندو .... میخواد که باعث اشتغالزایی هم خواهد شد. یه کم طرز تفکر و نگاهها را باید عوض کرد
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
0
0
احتمالا اقای رارع نماینده بویراحمد پارک جنگلی را بابت نقل و انتقال خود به وزارت نفت واگزار کرده که با انتقالی ایشان به وزارت نفت موافقت شده احسنت بر زارع تازه متوجه شده چطوری زد و بند کنه ولی برای توزیع اعتبارات هنوز یاد نگرفته
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
کل هنر وکیل محترم همین بوده که خودشان رابه وزارت نفت منتقل کنند ؟اونهم دردوران نمایندگی ؟بعد ازنمایندگی این کاررامیکردید خیلی بهتربود.انموقع هم اگه نمیتونستی مشکلی نبود اقای موحد بایک تماس تلفنی حلش میکرد
مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
هیچ ادم عاقلی نقد رابه نسیه نمیده .ماجنگل طبیعی وخدادادی باکیفیت بالا را بدیم .شاید اشتغال ایجادشوانهم برای افرادخاص.شاید کارمندان محترم وزارت نفت بیان توشهر وخریدی بکنند.انوقت درعوض بابت اکسیژن وتنفس درپارک جنگلی ازمردم بیچاره پول بگیرن.
نام:
ایمیل:
* نظر: