به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۷۲۶۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
به گزارش خبردنا، زلزله، نامی ناآرام و دهشتناک برای مردم، همه شاید برای یک بار هم در عمرشان این فاجعه مهیب را تجربه کرده باشند، 

زلزله...آری زلزله یک بلای طبیعی است که به دلیل به حرکت درآمدن گسل های زیر زمینی امروز باعث خسارات و خرابی های زیادی در اقصی نقاط جهان و حتی کشورمان ایران شده است .

این موضوع را هنوز در ذهن خود داریم که در صبحگاه پنجم دی ماه 1382 شهر بم در استان کرمان با زلزله ای به  قدرت 6.6 ریشتر لرزید و نه تنها ارگ بم با قدمت بیش از 2 هزار سال را با خاک یکسان کرد، بلکه متاسفانه بیش از 35 هزار نفر از هموطنان عزیزمان را به خواب ابدی فرو برد.

امروز مردم ایران در فلاتی زندگی می کنند که مدام در حال لرزش است، تاریخچه لرزه نگاری ایران این موضوع را ثابت می کند که امروز ایران کشوری در حال لرزش است و همین موضوع باعث شده که نسبت به این واقعه بیشتر حساس باشیم.

بر اساس آمار و کتب کارشناسان،قدیمی ترین منطقه زلزله ایران مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در منطقه سگزآباد رخ داده است و چاره ای نداریم که خود را مهیای این زندگی کنیم.

بعد از زلزله بم تاکنون زلزله های زیادی ایران را دوباره لرزانده که می توان زلزله 7 ریشتری سرپل ذهاب و زلزله 6 ریشتری سال 96 در هجدک کرمان را اشاره کرد.

 ایران به واسطه موقعیت خاص زمین ساختی خود یکی از نقاط لرزه خیز جهان است که در هرسال به طور میانگین یک تا دو زلزله بین 6 تا 7 ریشتر و در هر دهه یک تا دو زلزله بالای 7 ریشتر را تجربه می کند.

از دیدگاه زمین شناسی در حال حاضر فلات ایران بر روی کمربند لرزه خیز قرار دارد که از شرق پرتغال در غرب شروع شده و با عبور از جنوب  اروپا و ایران و جنوب شرق آسیا تا اقیانوس آرام ادامه می یابد که بر این حساب در حال حاضر بیش از 95 درصد زلزله های دنیا در این منطقه رخ می دهد.

استان کهگیلویه وبویراحمد بواسط قرار گرفتن بر روی گسل های زاگرس و حتی دنا از این قاعده مستثنی نیست و همین موضوع باعث شده که مسئولان امداد و نجات و حتی مردم در برابر این بلای طبیعی هوشیارتر از دیروز باشند.

شهرهای سردسیری و کوهستانی استان، شاید بیشتر از گذشته در معرض زلزله به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل های دنا باشند، هرچند که به نقل برخی از کارشناسان شهرهای کوهستانی در موقع زلزله کمتر از دیگر شهرها تلفات و خسارات بر جا خواهند گذاشت.

در چند سال اخیر زلزله های نسبتاً‌ ضعیفی هرساله شهرهای استان را به لرزه درآورده که یکی از این موضوعات را شاید بتوان همین قرار گرفتن این شهرها بر روی گسل های دنا دانست.

طبق داستانهای قدیمی در سال 1369 بر اثر زلزله 5.9 ریشتری در شهر سی سخت به خانه های این دیار صدماتی وارد آمد اما خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی نداشت و آثار این زمین لرزه که همه ساله دنا را تکانی هم می دهد شاید در عمق بیشتر این گسل حس شود.اما آن چیزی که امروز به دلیل لرزه خیز بودن کشور نمایان می باشد توجه به مسایل ایمنی و خطرات احتمالی این بلای طبیعی است.

موضوعی که امروز مسئولان شهرستانی و استانی بر آن تکیه دارند ایجاد یک اردوگاه امداد و نجات در منطقه دنا و در شهر سی سخت است که باعث شده که مسئولان ذیربط برای احداث آن چاره جویی خاصی داشته باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه وبویراحمد به احداث اردوگاه امداد و نجات در شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: ایجاد این اردوگاه آن هم در شهر سی سخت به عنوان مرکز شهرستان دنا به دلیل قرار گرفتن در پهنای دنا یک امری ضروری است.

" امرالله جهانبین " گفت: اردوگاههای امداد و نجات در شهرها می توانند به عنوان مأمن و جایگاهی خاص برای مردم آن منطقه در موقع بلاهای طبیعی همچون زلزله باشند و با توجه به قرار گرفتن کشور و حتی استان ما در پهنای گسل های در حال لرزش، ایجاد این اردوگاه بیشتر از گذشته احساس می شود.

فرماندار دنا نیز به احداث این اردوگاه در شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: امروزه ما می بنیم که زلزله های زیادی در سطح وسیعی از کشور در حال رخ دادان است که در این زمینه باید با مناسبت سازی و مقام سازی ساختمان ها و رعایت اصول ایمنی و حتی ایجاد اردوگاههای امدادی خود را همیشه آماده نگه داریم.

" عباس بهشتی روی " گفت: اردوگاه امداد و نجات مأمن و جایگاه ثابت و ایمنی برای مردم در برابر بلاهای طبیعی است و می طلبد که در این زمینه همکاری های لازمی صورت گیرد.

وی به برگزاری مانورهای امداد و نجات و موقعیت صفر نیز اشاره کرد و افزود: امروز باید نیروهای امدادی و حتی مردم نسبت به گذشته آماده تر و هوشیار تر باشند و در برابر هر حادثه ای آمادگی لازم خود را حفظ کنند.

گسل در حقیقت شکستگی‌هایی است که در اثر گرمای داخل زمین به وجود می‌آید و نیروی درون زمین حرکت می‌کند و باعث شکستن و جنبش می‌شوند.

لازم به ذکر است در زلزله های اخیر ایران برخی به موضوعی به هارپ یا امواج مغناطیسی از سوی برخی کشورها برای ایجاد زلزله اشاره کردند که به قول پژوهشگران این موضوع بیشتر به داستان شبیه است تا یک واقعیت.

به نظر کارشناسان احتمال اینکه این پدیده‌ها در مورد وقوع زلزله نیز کاربرد داشته باشد ضعیف به نظر می‌رسد به‌طوری‌که می‌توان گفت اصل وقوع زلزله در داخل زمین و در عمق زیر ۵ کیلومتر اتفاق می‌افتد پس موضوع هارپ که از سوی برخی رسانه ها بازگو می شود به یک داستان شباهت دارد که نمی تواند آن را اثبات شده دانست.

آن چیزی که امروز باید همه آن را ملاک خود در زمان بلاهای طبیعی همچون زلزله بدانند، ایمنی و مقاومت در برابر زلزله است که با ایجاد اردوگاههای امدادی و آموزش مردم و حتی هوشیاری در زمان زلزله به وقوع خواهد پیوست.

نام:
ایمیل:
* نظر: