به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۷۲۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
به گزارش خبردنا، دنا، قله ای زیبا در فلات جنوب غربی ایران که نام با صلابتش را همه شنیده اند و از زیباهای وصف ناپذیر آن بسیار افسانه ها بازگو کرده اند.

شهرستان دنا با مرکزیت شهر زیبا و توریستی سی‌سخت در قسمت شمال و شمال شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.این شهرستان از شمال به لردگان، از شرق به سمیرم، از جنوب به بویراحمد و از غرب به کهگیلویه محدود می‌شود.

وجود رشته کوه دنا در این شهرستان منطقه‌ای کوهستانی سرشار از زیبایی‌های طبیعی پدید آورده که در دامنه‌های جنوبی قله‌های برفگیر دنا  در شهر سی‌سخت که در مأمن قله های زیبای‌ان جا گرفته است  به بهشت کوهنوردان معروف بوده و در بهار زیبایی وصف ناپذیر آن را همه گردشگران به نزدیک دیده و از آنها داستانها سرایده اند.

شهر سی‌سخت در فاصله 35 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با باغ‌های گسترده و پر رونق آن که همچون زمردی بر دامنه دنا می‌درخشد تا تابستان‌های معتدل و کوهستانی خود گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

شهرستان دنا دارای مناطق بکر طبیعی و تاریخی زیادی از جمله قلعه کک کهزاد، گورستان لما، پل‌های تاریخی پاتاوه، غارنول، غار یخی، غار ده شیخ،روستای توریستی کریک، کوه گل و قله دنا است.

اما در 15 کیلومترى کوه دنا در بویراحمد سفلى که دیواره‌هاى بلند و غیرقابل گذرى این منطقه را پوشش داده آثارى تاریخی و کهن همراه با پل‌هایى بزرگ و قلعه‌هایى مشرف بر رودخانه قرار گرفته‌اند.

این ناحیه در دنا که به آن محل چله نشینی خوانین بویراحمد نیز می گویند" پاتاوه " نام دارد که به دلیل ویژگى‌هاى اقلیمى و جغرافیایى، یکى از راه‌هاى اصلى تیسفون، استخر و شوش، بهبهان و اصفهان بوده که کاروانیان از آن عبور می کرده اند که بر همین اساس در زمان ساسانیان برای عبور و مر کاروانها و کوچ عشایر پل هایی بر این رودخانه بشار احداث شده است.

بشار به دلیل خروش و زیبایی های همیشگی اش مورد وصف همگان بوده و آن را رودی برای همه فصول نامیده اند که با تلاقی چند رودخانه از جمله خرسانف ماربر، پل کلو و حتی مهریان،به یکی از سرشاخه های کارون لقب گرفته و به مادر کارون معروف است.

شتاب و  خروش این رود در ایام قدیم به گونه ای که مورخان خروش آن را همانند موج های دریا می دانند که به همین دلیل برای عبور از این رودخانه وحشی، پل هایی با قدمت و استواری زیاد همانند پل پاتاوه را ساسانیان برای عبور و مرور مردم وکاروانیان بر روی آن احداث کردند.

بر اساس نظر کارشناسان مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل تاریخی است و هر پل با توجه به طغیان‌های رود بشار تخریب شده که سازمان میراث فرهنگی بر اساس رسالت کاری خود اقدام به بازسازی پل باقی‌مانده از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه کرده، است.

پل پاتاوه که یکی از قدیمی‌ترین پل های بجا مانده از ساسانیان بر روی بشار است از مجموعه پل‌های تاریخی  یا همان پل تخت شاه نشین بوده که به دوره ساسانی برمی‌گردد که یکی از مشخصات ویژه این پل وجود علائم و نشانه‌های سنگ‌تراشی بر روی سنگ‌های تزئینی این پل است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال 52 به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه 70 کار مرمت و احیاء مجدد مجموعه پل‌ها شروع شد و پل بزرگ دوره صفویه تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است.

پل پاتاوه از جمله پل های تارخی در شهرستان دناست که ساختار شکلی آن همانند سازه های باستانی شهر بلاشاپور دهدیت بوده که نشانگر احداث این سازطه در دوره ساسانی است.

لازم به ذکر است شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که فاصله آن تا مرکز استان 45 کیلومتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر: