به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۷۳۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
خبردنا: «علی سرزعیم» معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران، گفت: اگر صندوق‌های بازنشستگی اصلاح نشوند ابعاد بحرانی خواهد داشت که اعتراض‌های کنونی در مقابل اعتراض‌هایی که اگر در خصوص صندوق‌ها صورت بگیرد کاریکاتوری بیش نخواهد بود.

وی از مشکلات قانونی و مدیریتی صندوق‌ها به عنوان علل وقوع بحران‌های صندوق‌های بانشستگی یاد کرد و گفت: طلاق‌های صوری افزایش یافته تا بازماندگان بتوانند از صندوق پول بگیرند و این در حالی است که بازنشستگی زود هنگام هم اتفاق افتاده است.

میانگین سن بازنشستگی در ایران 52سال

کشورهای توسعه یافته در حال تغییر سن بازنشستگی از  60به 65 سال هستند. میانگین سن بازنشستگی در این کشورها 60 سال و در ایران 52 سال است. میانگین سن بازنشستگان لشکری و کشوری 47تا48سال است و به همین علت ورودی به صندوق‌های بازنشستگی زیاد و خروجی آن کم است. سرزعیم با بیان اینکه برخی شرکت‌های زیان‌ده که دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند منجر شده تا در قالب قوانین سخت و زیان‌آور زودتر کارگرانشان را بازنشسته کنند، گفت: دو گام اساسی برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی می‌توان برداشت که یکی اصلاح قوانین است به طوری که بازنشستگی زود هنگام را کم کنیم و از سوی دیگر می‌توان سنوات که به ازای هر سال یک ماه حقوق می‌دهند را کاهش داد. هم اکنون این میزان در کشور ایتالیا 16روز و در کشورهای دیگر 10روز به ازای یک‌سال است.

دو کار سخت باید انجام شود تا بتوان از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری کرد. یکی اصلاح قوانین درون صندوق‌ها است که حذف تدریجی امتیازها از جامعه اندکی دشوار است.

وی با بیان اینکه اگر هیچ کاری نکنیم و به عبارتی دست به صندوق‌ها نزنیم روند کنونی نشان می‌دهد تا 10سال دیگرحتی صندوق تأمین اجتماعی ورشکست می‌شود، گفت: صندوق لشکری و بازنشستگی کشوری هم اکنون ورشکسته هستند. صندوق تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین صندوق‌های کشور است که بیش از 40میلیون نفر مخاطب دارد که حدود 12میلیون خانوار کشور را در بر می‌گیرد. در کل 55میلیون و 382هزار نفر تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای قرار دارند که 69درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. اما به دلیل مدیریت بد شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق ها، نگاه بانکی دولت به این صندوق‌ها و واگذاری‌های شرکت‌های زیان ده به نام بدهی، صندوق‌ها با بحران‌های جدی‌ای روبه‌رو هستند.

با این حال معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه به یک تحقیقات انجام شده در زیر مجموعه خود معتقد است که مشکلات بازنشستگی پیش از موعد واتخاذ تدبیر متناسب با افزایش سن امید عامل‌های جدی‌تر بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی است.

از این رو سرزعیم افزود: حتی اگر زمان به 26 سال پیش برگردد و صندوق‌ها به شکل درست هم مدیریت می‌شد صندوق‌ها فقط می‌توانستند 30درصد از منابع خود را تأمین کنند. معاون اقتصادی وزارت کار با اشاره به برخی از مشکلات که موجب شده است صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه شوند، اظهار داشت: دو موضوع، علت اصلی تحمیل هزینه‌های ناشی از بازنشستگی‌های پیش از موعد و هزینه‌های مترتب از افزایش سن امید عامل ورشکستگی صندوق‌ها است.

وی ادامه داد: جامعه ایران از 50سال پیش به لحاظ افزایش امید به زندگی بهبود یافته است به طوری که متوسط عمر افزایش یافته است. به طور مثال اگر قرار بود در گذشته یک نفر پس از بازنشسته شدن 5تا10سال از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت کند هم اکنون به لحاظ افزایش متوسط عمر حدود 30سال حقوق دریافت می‌کند و حتی پس از مرگ هم اگر دختر ازدواج نکرده داشته باشد حقوق بازنشسته پس از فوت بازنشسته ادامه می‌یابد و به فرزند دختر ازدواج نکرده می‌رسد.

صندوق‌های بازنشستگی قلک دولتی

وی البته منکرنگاه قلک دولتی به صندوق‌ها در سال‌های گذشته نشد و گفت: بدهی‌های بالای 100 هزار میلیارد تومان خود عامل مهمی در بروز بحران صندوق‌های بازنشستگی بوده و اگر فکری جدی به حال این صندوق‌ها نکنیم نه تنها بودجه عمرانی کشور را به طورکامل به این صندوق‌ها باید اختصاص داد بلکه با مشکل پرداخت مواجه خواهیم شد. هم اکنون به گفته رئیس‌جمهور بیش از 60 هزار میلیارد تومان از خزانه برای کمک به صندوق‌های لشکری و کشوری و سایر صندوق‌ها به ناچار اختصاص می‌یابد.

«علی دهقان کیا» نایب رئیس کانون بازنشستگان شهرستان تهران پیشتر اعلام کرده بود:تا سال ٨٨ مشکل خاصی نداشتیم و بیشتر مشکلات از آن سال به بعد مشهود است. رشد بیمه شده‌ها از سال یاده شده ٤. ٩ درصد و رشد مستمری بگیرها ٨. ٤درصد بود.

گفته می‌شود صندوق بازنشستگی فولاد 86 هزار نفر را در بر می‌گیرد که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های نادرست و عوامل ذکر شده بالا دولت مجبور است ماهانه 200 میلیارد تومان به انها کمک مالی کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: