به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۷۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
ساماندهی وانت بارهای میوه فروش سطح شهر یاسوج در دهه اخیر به یک برنامه روتین مدیریت شهری تبدیل شده اما غافل از اینکه تدبیری اساسی برای آن‌ها اندیشیده شود.
شهر یاسوج در دامنه‌ کوه‌های سر به فلک کشیده و زیبای دنای همیشه استوار واقع شده و هر انچه دل بخواهد خدا داده است اما در سایه بی تدبیری مسئولان و متولیان امر این شهر هر روز بی روح‌تر و دلگیرتر از گذشته می‌شود.

به گزارش خبردنا، مسافران و رهگذران در حال عبور از پایتخت طبیعت(یاسوج) در خودروی خود با دوختن چشم‌هایشان به بیرون از داشته‌های خدادادی این دیار یعنی از یک سمت جاده جنگل‌های بلوط و دیگر سمت رودها روان را  نظاره گر است که ناخودآگاه وانت‌های میوه فروش که ورودی و خروجی شهر را احاطه کرده‌اند، چشمش را می‌زند.

برخی از نقاط شهر یاسوج از جمله خیابان 60 متری، میدان جهاد، خیابان شهید قرنی، بنسنجان و ...در چنبره وانت‌های میوه فروش بوده به گونه‌ای که چهره‌ زشتی از پایتخت طبیعت ایران در ذهن مسافران ترسیم می‌کند.

رسانه‌ها تمام این کاستی‌ها را به شهرداری ربط می‌دهند در حالی که ساماندهی این وضعیت نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرای و متولیان امر بوده به طور مثال پلیس راهنمایی و رانندگی باید پاسخگوی این باشد که چگونه وانت‌ بارها با پارک‌های 4 دوبله سبب ترافیک و راهبندان می‌شوند.

در هر صورت راهی جز ساماندهی وضعیت موجود نیست زیرا یاسوج همچنان باید زیبا بماند و افرادی که نیز از این طریق هر شب نانی به خانه می‌برند نباید بیکار بمانند بلکه باید این وضعیت و نابسامانی‌ها دیگر خاتمه یابد.

شهرداری یاسوج می‌تواند در چندین نقطه شهر محل‌های را با عنوان بازارچه میوه و تره بار با اولویت واگذاری به وانت‌های میوه فروش ایجاد کند تا همین شاهد معضلات کنونی نباشیم و هم فرد میوه فروش سیار از نان خوردن نیفتد.

هرچند نیمه دوم آذرماه شهرداری یاسوج خبر از ساماندهی وانت‌بارهای سیار میوه فروش داد ولی به دلیل یک اقدام سطحی و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص و اساسی این افراد رفته رفته به شهر برگشته و پایتخت طبیعت ایران را مجدد به محاصره وانت‌ بارها درآوردند.

عضو شورای شهر یاسوج هم گفت: در یک اقدام به همراه پلیس راهور با وانت‌های میوه فروش به صورت حضوری صحبت‌ها انجام شد که این افراد حاضر به جمع شدن در یک محل خاص شدند.

فرشید احمدی‌کیش افزود: زمینی نیز برای تجمع تمامی وانت بارهای میوه فروش مشخص و زیرساخت‌ها لازم نیز در این مکان فراهم شد ولی بعد از چند روز کار توسط شهرداری متوقف و مجدد وانت‌بارهای میوه فروش به سطح شهر برگشتند

وی بیان کرد: البته زمین نظر گرفته شده برای تجمیع وانت‌بارها میوه فروش در کنار خانه‌های مسکن مهر و دانشکده فنی خواهران یاسوج واقع شده بود که به طور حتم مشکلاتی را نیز به همراه داشت.

درخواست استاندار از شهرداری یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: ضروری است شهرداری یاسوج نسبت به ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در کمترین زمان ممکن اقدام کند. 

علی محمد احمدی گفت: وانت بارهای میوه فروش چهره شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران را زشت کرده و به یک معضل تبدیل شده است که انتظار می‌رود مدیریت شهری با دغدغه‌مندی بیشتر نسبت به رفع این مشکل چاره جویی کند. 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد میدان میوه و تربار و بازارچه میوه با اولویت وانت‌بارهای میوه فروش در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد، عنوان کرد: ساماندهی وانت بارهای میوه فروش و دستفروشان دوره گرد جزو وظایف شهرداری بوده که امیدواریم در این زمینه به یک جمع بندی نهایی برسند. 

احمدی ابراز کرد: مبلمان شهری یاسوج وضعیت مطلوبی ندارد که انتظار می‌رود شهرداری با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی در این زمینه با برنامه ریزی مدون چاره اندیشی کنند. 

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم رونق تولید و ایجاد شغل برای جوانان بوده و هیچ وقت راضی به بیکاری وانت‌بارهای میوه فروش نیستم ولی معتقدم باید در این زمینه ساماندهی صورت بگیرد. 

احمدی با بیان اینکه برخوردهای مقطعی با وانت بارهای میوه فروش راه به جایی نمی‌برد بلکه باید دنبال راهکار اساسی باشیم، افزود: شهرداری و شورای شهر یاسوج با تعامل سایر دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی وانت بار‌ها و دستفروشان از توانمندی کار‌شناسان بهره بگیرند. 

وی بیان کرد: وانت بارهای میوه فروش در برخی خیابان‌های اصلی شهر یاسوج مشکلاتی از جمله ترافیک در ساعت‌های خاصی از روز را بوجود اورده است که در این زمینه بررسی‌های می‌دانی داشته‌ام. / تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: