به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۷۷۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
خبردنا:  به نقل از پایگاه خبری اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، ابراهیم کریمی درباره قضاوت پر حاشیه‌اش در فینال سنگین کشتی پهلوانی – قهرمانی کشور میان جابر صادق زاده و احمد میرزاپور و همچنین محرومیت خود از سوی کمیته‌ انضباطی فدراسیون کشتی، اظهار کرد: توضیحی ندارم. آن چیزی را که لازم بود دوستان به صورت مفصل در جلسات‌شان بررسی و در نهایت رای خود را اعلام کردند. ما زیر نظر فدراسیون کشتی کار می‌کنیم و به طور کامل از دستورات و مقررات و همچنین تنبیه‌های در نظر گرفته شده، تبعیت می‌کنیم.

داور بین‌المللی ایران افزود: من به دنبال این بودم که در این مبارزه مانند همه مبارزات قبلی بهترین قضاوت عمرم را انجام دهم. معتقدم اشتباهی از جانب من صورت نگرفته است. البته دوستان معتقدند که من زود سوت آغاز مبارزه را زدم و میرزاپور آماده شروع مبارزه نبوده است، اما هیچ جای قانون به این موضوع اشاره نشده است،‌ بلکه یک کشتی‌گیر باید از زمانی که روی تشک مبارزه حاضر می‌شود تا پایان مبارزه در همه حال حواسش به کشتی‌ باشد نه این که بخواهد تحت تاثیر جو سالن قرار بگیرد. البته صادق‌زاده ۱۰۰ درصد همزمان با سوت من حرکت کرد و در این موضوع هیچ شکی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقد هستند که تیم داوری با قوانین کشتی‌ پهلوانی به خوبی آشنا نبوده و در این مورد کم تجربه بوده است، گفت‌: بحث کم تجربگی نیست. من پانزده سال است که داور بین‌المللی ایران هستم و به غیر از المپیک در همه رویدادها از جمله مسابقات جهانی، آسیایی، انتخابی تیم‌ ‌ملی، جام باشگاه‌های جهان و … بارها قضاوت کرده ام. از طرف دیگر شش سال است که عضو کمیته‌ داوران هستم. پس موضوع کم تجربگی مطرح نیست. ضمن این که این میدان، میدانی نبود که من دچار استرس شوم.

کریمی با تاکید بر این که کشتی‌گیر بازنده را در این قضیه به طور قطع مقصر می داند، خاطر نشان کرد: او می بایست حواسش را جمع می‌کرد نه این که بخواهد به جای دیگری نگاه کند یا حواسش به مبارزه نباشد، چرا که در جریان مبارزه قرار داشت. این که او حواسش نبوده است گناه بر گردن خودش است. البته باز هم می گویم که دوستان کارشناس در جلسات خود از زوایای مختلف این موضوع را بررسی کرده‌اند و نظرشان را اعلام کردند که قطعا نظرشان درست است و من هم به آن احترام می گذارم. اشتباه در هر رشته ورزشی هم جزوی از داوری است، اما باز هم می گویم داوری از نظر فنی مشکلی نداشت و شاید فقط یک لحظه غفلت ساده رخ داده باشد. من تا فیلم را نبینم نمی‌توانم به طور قطع نظرم را بیان‌ کنم، اما من این را می گویم با صداقت کامل سوت زدم و معتقدم کمترین اشتباه از طرف من رخ داده است. کما این که کمترین جریمه در بین تیم داوری برای من و بیشترین جریمه برای رییس تشک و سرپرست فنی در نظر گرفته شده است.

داور بین‌المللی کشتی ایران با بیان این که قطع مبارزه در وهله نخست بر عهده رییس تشک بوده است، گفت‌: اگر در یک مبارزه سهل انگاری از سوی داور صورت بگیرد، رییس تشک باید بلافاصله کشتی را قطع کند. اگر او هم این کار را نکرد، سرپرست فنی موظف به انجام این کار است. تیم داوری متشکل از رییس تشک، قاضی، داور وسط و سرپرست فنی است که همه این افراد مکمل یکدیگر هستند و باید به وظایفشان عمل کنند.

کریمی در واکنش به این موضوع که سرپرست فنی معتقد است نمی توانسته اقدام به قطع مبارزه کند، گفت‌: اگر چنین چیزی اعلام کرده کم لطفی کرده است. این موضوع دقیقا جزو وظایف قانونی و اصلی سرپرست فنی است. وقتی داور و پس از آن رییس تشک اشتباه می‌کنند، سرپرست فنی باید بلافاصله وارد عمل شود یا کشتی را قطع کند و یا رای را برگرداند. وجود سرپرست فنی برای چنین لحظاتی است. اگر داوری ضعیف عمل کرده، تمام تیم داوری بد بوده‌اند و نمی توانیم تمام تقصیرات را بر گردن داور وسط بیاندازیم، چرا که همه باید به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند. تیم داوری همگی مکمل یکدیگر هستند و کم لطفی است اگر بخواهند تقصیر را بر گردن داور بیاندازند.

وی در پایان با تاکید بر این که هر داوری آرزویش این است که در هر میدانی بهترین قضاوت را داشته باشد، ادامه‌ داد: من با این نیت وارد تشک شدم که بهترین قضاوت عمرم را انجام دهم. ای کاش این طور نمی‌شد. البته خیلی از اشتباه‌های فجیع‌تر از این در داوری‌های کشتی رخ داده است. کما این که در بازی‌های آسیایی دیدیم داور چه بلایی بر سر عبدولی آورد. ای کاش داوری هم حاشیه ساز نمی‌شد، اما باز هم تاکید می‌کنم به رای فدراسیون کشتی احترام می گذارم و هر مجازاتی حتی سنگین‌تر از این هم در قبال من وضع کنند آن را با کمال میل قبول خواهم کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: