به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۹۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
عضو شورای شهر دیشموک:
عضو شورای شهر دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از مسوولان اجرایی این استان، اظهارداشت: هیچ پروژه ای در این استان در دهه فجر امسال کلنگ زنی و افتتاح نشد.
" سلمان بینا " به خبردنا گفت: مردم بخش دیشموک که حدود 30 هزار نفر هستند هم اکنون از عملکرد مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد بشدت گله مندند و سوال آنان این است که چرا در دهه فجر امسال، هیچ پروه ای در این بخش افتتاح و یا کلنگ زنی نشد؟

وی افزود: ما در دهه فجر امسال به این موضوع بنا به اینکه این دهه، دهه اتحاد و همدلی است اعتراضی نکردیم و سخنی بر زبان نراندیم اما الان از مسوولان اجرایی و تصمیم گیر سوالمان این است که براستی چرا هیچ پروژه ای در بهش دیشموک در دهه فجر امسال کلنگ زنی و افتتاح نشد؟

جوانترین عضو شورای شهر دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دهه فجر امسال برای مردم این بخش دهه نگرانی از مسوولان استانی بود، خاطرنشان کرد:‌ مسوولان بپذیرند که نگاه آنان به این بخش مانند سایر مناطق نیست و نگاه تبعیض آمیزی است.

** وضعیت آب شرب سالم شهر دیشموک بحرانی است

بینا در بخشی دیگر از سخنان خود از وضعیت بسیار نامطلوب آب شرب شهری دیشموک هم اشاره و اظهارداشت: متاسفانه وضعیت کنونی آب شرب سالم این شهر در وضعیت بحرانی بوده و اضلا قابل مصرف نیست.

وی گفت: چاهی در منطقه ای برای تامین آب شرب سالم شهر دیشموک حفر و نهایت آن چاه به تخته سنگ هایی برخورد کرد که بجای آب، سنگ استخراج شد.

عضو شورای اسلامی شهر دیشموک از دغدغه گسترده شهروندان این شهر در ارتباط با آب شرب سالم هم خبرداد و البته از پیگیری های " سردار هاشمی " نماینده کهگیلویه بزرگ در خانه ملت در این زمینه تقدیر کرد.

** محورهای ارتباطی زیبنده دیشموک نیست/ تقدیر از سردار هاشمی

بینا در بخش دیگری از سخنان خود، وضعیت محورهای ارتباطی بخش دیشموک از سمت خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را نیز نگران کننده خواند.

وی گفت: متاسفانه شرایط نگران کننده ای در حوزه محور ارتباطی دیشموک به دهدشت و همچنین استان خوزستان از مرز " صیدون " وجود دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر دیشموک از کشته شدن جان انسان هایی در این محورها خبرداد که اغلب جوان و تحصیلکرده هستند.

بینا افزود: برای مردم دیارم تاسف می خورم زمانی که می بینم در دهه فجر انقلاب، مسوولی به آنها سر نمی زند و آب خوردن شان ناسالم است و جانهای آنان در تنگه " صیدون " براحتی گرفته می شود و دیگر نفس شان بالا نمی آید و به زیرخاک می روند.

** پمپاژ رود " سمه " هم راکد شد

وی از راکدی کامل پروژه پمپاژ آب از رود " سمه " دیشموک که می تواند حدود هزار هکتار از اراضی این بخش را آبیاری کند هم اظهار تاسف کرد.

جوانترین عضو شورای شهر دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با راه اندازی کامل این پروژه شاهد شکوفایی و اشتغال جوانان این دیار در بخش باغداری و زارعت خواهیم بود.

بینا تاکیدکرد که مردم بخش دیشموک از حاضرنشدن مسوولان در دهه فجر این بخش گله مندند و البته آنان برای همیشه پای انقلاب خواهند ماند اگرچه مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد، دیشموک را فراموش کرده باشند.

به گزارش خبردنا، بخش زیبای " دیشموک " در 92 کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است.

شهر دیشموک از شمال به شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.

مردم این شهر به زبان لری (گویش بهمئی) و از ایل بزرگ بهمئی (سردسیری) می‌باشند. این شهر دارای زمستان سرد و تابستانی معتدل است.

معدن نیترات پتاسیم لیراب با ظرفیتی بیش از یک میلیون تن و چاه‌های نفت پارسی کوه سیاه و چاه‌های پلمپ شدهٔ برفکون از منابع خدادادی بخش دیشموک دیشموک است.

قلعه دیشموک بر بلندای صخره‌ای گچی و در غرب شهر دیشموک واقع شده‌است. ابعاد تقریبی آثار فوق در ابعاد حدود ۲۵۰×۲۵۰ متر و ارتفاع آثار در حدود ۲۵ متر می‌باشد. نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده‌ است عبارتند از سنگ و ملات گچ که دارای استحکام خوبی هستند. برای تأمین آب آشامیدنی ساکنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیر زمینی وجود داشته که بیش از ۲۰۰ متر طول دارد. قدمت این آثار به دوره‌های تاریخی واسلامی می‌رسد.

از جمله مکان‌های گردشگری این شهر عبارتند از:

قلعه تاریخی دیشموک
گور دخمه (در کوهٔ بر فراز شهر دیشموک)
امامزاده میرسالار (واقع در پنج کیلومتری جنوب شهر دیشموک)
قلعه شاه منصور (واقع در روستای لیراب)
کوه سر به فلک کشیده دل‌افروز
غار ده احمد در پنج کیلومتری شمال غرب دیشموک


نام:
ایمیل:
* نظر: