به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۹۲۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
خبردنا: احمدرضا كاظمي در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلم بدی نیست اما فیلمی گستاخ است، هتاک است، توهین‌آمیز است و با همین اسم عجیب و تحقیرکننده‌اش دارد در حق صنف اراذل و اوباش و خلافکارها اجحاف می‌کند.

این فیلم بسیار غیرواقعی از آب درآمده و در بند کلیشه‌ها باقی مانده. مثلا شخصیت‌های منفی و خلاف داستان همگی چاقوکش و قمه‌دار هستند در حالی‌که این‌ها مال قدیم‌ندیم‌ها بود. الان من خلافکار به شما نشان می‌دهم کت و شلوار تنش می‌کند هشت میلیون تومان. اراذال و اوباش به این شکل قدیمی دیگر خیلی معنا ندارد. خلافکاران نوین امروزه در عرصه‌های مختلف، از فرهنگ و هنر بگیر تا ورزش و سطوح کلان مدیریتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. من اصلا کاری با اصول فیلمسازی و بحث‌های تخصصی سینما ندارم. اجازه بدهید صادقانه صحبت کنم. بنده خودم چاقوکش و خلافکار هستم. مغزهای کوچک زنگ زده فیلم قوی‌ای است، فیلمنامه جانداری دارد اما مغرضانه و ناعادلانه است.

صدابرداری و نورپردازی و بازی گرفتن از بازیگران و تدوین و طراحی لباس و طراحی صحنه و همه و همه به جهنم! این‌ها خوب بود که خب باشد. دلیل نمی‌شود که این نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی بیایند در مورد این قشر زحمت‌کش و سخت‌کوش سیاه‌نمایی کند. ضمنا این فیلم، هم خشونت زیادی دارد و هم استرسي غیراستاندارد به مخاطب خاص منتقل می‌کند. مثلا بنده خودم برای تماشای این فیلم که به سینما رفته بودم یک پنجه بوکس و یک بسته هرویین در جیب بغلم بود و خدا شاهد است که در هرسکانسی که مامور ديدم، زهره‌ام ترکید. یعنی تا آخر فیلم استرس گرفته بودم و دست و پایم می‌لرزید.

در لحظه لحظه این فیلم منتظر بودم که الان یکی بیاید بالای سرم و بگوید جیب‌هایت را خالی کن. خب فیلمی که اینجور ذهن و روان مخاطب را به بازی بگیرد فیلم ارزشمندی است؟ این‌ها را گفتم که بگویم «مغزهای کوچک زنگ زده» را نبینید، این فیلم از نظر علم سینما شاید فیلم خوبی باشد ولی از دید ما خلافکاران و تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان مواد صنعتی-سنتی، فیلم گستاخی است که به جای ژانر «درام اجتماعی» باید در دسته «فیلم‌های وحشتناک» قرار بگیرد!
نام:
ایمیل:
* نظر: