به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان برای 2 میلیارد متر مکعب آب جهت مصرف آب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.
خبردنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: یک هزار و 100 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده که 400 مورد از آن، به دلیل ضرورت و درخواست شرکت‌های آبفای شهری و روستایی برای عبور از تنش آبی در مناطق مختلف استان حفر شده است.

به گزارش"خبردنا"، علی داوودی اظهار داشت: مجموع کل چاه‌های موجود در استان افزون بر 2 هزار و 500 حلقه است که بخش عمده‌ای از تأمین آب آشامیدنی در استان همچنان از این چاه‌هاست.

وی گفت: بر اساس آمار، سالانه افزون بر 287 میلیون مترمکعب آب از مجموع 2 هزار و 500 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می‌شود به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان از همین سفره‌های زمینی در حال تأمین است.

وی ابراز داشت: یکی از سیاست‌های راهبردی شرکت آب منطقه‌ای استان کاهش میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و توسعه منابع آبی پایدار از سدها و آب‌های جاری در استان است.

داودی تصریح کرد: هم اینک سرجمع تأمین منابع آبی پایدار در استان حدود 56 میلیون متر مکعب است که بر اساس افق 1400 این میزان باید به 136 میلیون مترمکعب برسد.

وی مجموع آب تجدید پذیر در سطح استان را افزون بر هشت و نیم میلیارد مترمکعب دانست و گفت: 6 میلیارد مترمکعب از این مجموع مربوط به استان و حدود 2 و نیم میلیارد مترمعکب نیز خارج از استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بارندگی بلندمدت در استان از 720 میلیمتر در سال هم اینک به کمتر از 520 میلیمتر رسیده است.

وی افزود: هم اینک چهار شهر از مجموع 17 شهر استان با تنش آبی و حدود 180 روستای استان با کم آبی مواجه هستند.

وی ادامه داد: استفاده از منابع آبی پایدار از جمله سدها و آبهای سطحی مهمترین راهکار برای حل چالش کم آبی در استان به ویژه شهر یاسوج است.

داوودی افزود: اجرای طرح‌های تعادل بخشی و ضرورت رعایت الگوی مصرف آب از جمله در حوزه کشاورزی با مصرف بیش از 90 درصد از دیگر راهکارهای عملی و مهم در این راستاست.

وی تصریح کرد: البته بنا به ضرورت و تا زمان بهره برداری از سد تنگ سرخ یاسوج شرکت آب منطقه‌ای در صورت نیاز و تشخیص شرکت‌های آبفای شهری و روستایی برای احداث چاه در مناطق مستعد و حل مشکل کم آبی اقدام خواهد کرد.

داوودی افزود: موضوع جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و همچنین اصلاح شبکه‌های فرسوده و شکسته در شبکه‌های توزیع آب شهرها وروستاهای مختلف استان نیز امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای حل چالش کم آبی است.

داوودی تاکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده وکارشناسی میزان مصرف و هدرروی آب در انشعاب‌های غیرمجاز و در ایام پرمصرف آب بیش از 2 و نیم برابر میانگین مصرف آب از جمله در مصارف صنعت وکشاورزی است.

افت سطح آب در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.

سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.

براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان برای 2 میلیارد متر مکعب آب جهت مصرف آب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلند مدت مورد نیاز است.

طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد یک هزارو 400 کیلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: