به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۰۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
خبردنا: یک مقام مسئول از برگزاری کنفرانس بین المللی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۷ در تهران خبر داد و گفت: بیش از ۱۹میلیون قطعه مرغ تخم گذار بر اثر این بیماری در کشور معدوم شده است.

علیرضا اکبر شاهی در نشستی خبری با اشاره به تعداد واحدهای درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جمعیت مرغ های معدوم شده، طی ۶ ماه دوم سالجاری تاکنون اظهارداشت: هم اکنون ۲۲ استان کشور درگیر این بیماری هستند و در مجموع ۵۸۰ کانون طی این مدت آلوده به ویروس آنفلوانزا شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه طیور بر اثر این بیماری معدوم شده است، افزود: ۴۵۲ کانون مربوط به واحدهای صنعتی، ۱۱۷ کانون مربوط به واحدهای بومی و روستایی و ۱۱ کانون مربوط به پرندگان وحشی بوده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، اضافه کرد: نزدیک به ۵۳ درصد کانون های آلوده مربوط به واحدهای مرغ تخم گذار بوده و براین اساس ۱۹ میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده اند.

اکبرشاهی با بیان اینکه ۱۰ واحد مرغ گوشتی نیز این درگیر این بیماری شده اند و ۱۲۹ هزار قطعه مرغ نیز معدوم شده است، افزود: بنابراین نگرانی بابت شیوع و گسترش بیماری در واحدهای مرغ گوشتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خسارت مربوط به معدوم سازی طیور توسط صندوق بیمه کشاورزی و خسارت مربوط به معدوم سازی دان، تخم مرغ و کارتن توسط سازمان دامپزشکی پرداخت می شود، گفت: سازمان دامپزشکی باید ۷۵ درصد مبلغ روزی را که در این زمینه برآورد می شود، پرداخت کند و تاکنون بخشی از این پرداخت از طریق اسناد خزانه اسلامی انجام شده که سررسید آن نیز در اسفندماه بوده است و باقی نیز به زودی پرداخت می شود.

اکبرشاهی درباره پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه نیز افزود: تا حدود ۲ ماه قبل، صندوق نزدیک به ۳۰ درصد خسارت ها را پرداخت کرده بود و درباره آخرین وضعیت این مساله نیز باید از مسئولان خود صندوق سوال شود.

وی درباره واکسیناسیون طیور علیه ویروس آنفلوانزا به منظور جلوگیری از اپیدمی شدن این بیماری طی سال های آینده نیز گفت: باتوجه به فراخوانی که انجام شد، شرکت های واردکننده محصولات خود را آوردند و بررسی های لازم انجام گرفت بر همین اساس یک واکسن مورد تایید قرار گرفت ضمن اینکه قرار است در مرحله نخست، ۱۰ میلیون دوز از این واکسن وارد شود.

به گفته این مقام مسئول، واکسن فوق تولید کشور آمریکا است.

اکبرشاهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور قصد دارد در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه سال ۹۷، نخستین کنفرانس بین المللی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در تهران برگزار کند، اظهارداشت: در همین زمینه مکاتبات لازم با سازمان های بین المللی ذیربط مانند سازمان جهانی بهداشت دام و فائو انجام گرفته و اطلاع رسانی های لازم نیز انجام شده است.

وی با اشاره به محورهای این کنفرانس، گفت: کنفرانس فوق در ۴ محور اپیدمی بیماری، تشخیص بیماری، پایش و مراقبت و کنترل و ریشه کنی آن برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، از سامانه کنفرانس بین المللی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که مربوط به ثبت نام شرکت کنندگان داخلی و خارجی است، رونمایی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: