به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۸۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
بهشتی فر خبر داد:
بهشتی فر عنوان کرد: شیوع این آفت از هشت سال پیش در جنگل‌های بلوط زاگرس آغاز شده و بیشترین استانی که تحت تأثیر آن قرار گرفته کهگیلویه و بویراحمد است.
خبردنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آفت پروانه جوانه خوار به 250 هزار هکتار از جنگل‌های استان حمله کرده است.

به گزارش"خبردنا"، عزت‌الله بهشتی فر  اظهار داشت: این آفت با نام علمی Tortrix viridana Lیا پروانه جوانه خوار بلوط یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می کند.

این مسئول بیان کرد: این آفت در استان در سال‌های گذشته وجود داشته ولی به دلیل شرایط نامناسب اکولوژیکی و اقلیمی طغیان کرده و درحال‌توسعه است.

وی تصریح کرد: پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب در بویراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئی، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتی، در کهگیلویه مناطق خاییز و بیسیدون دشت قاضی کلات، در شهرستان چرام مناطق سواری، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پیرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.

بهشتی فر عنوان کرد: این آفت در شهرستان گچساران تاکنون گزارش نشده است.
وی افزود: این آفت در تمام حوزه زاگرس در حال فعالیت است.

بهشتی فرد اضافه کرد: آفت پروانه جوانه خوار در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، آذربایجان غربی، ایلام و دیگر استان‌های حوزه زاگرس فعال است.

وی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان‌ علاوه بر روش‌های بیولوژیکی و خودکنترلی طبیعی با استفاده از محلول‌پاشی و تله‌های فرومونی در حال مبارزه با این آفت هستند.

مدیر کل منابع طبیعی گفت: با توجه به وجود انواع مختلف موجودات زنده در طبیعت مبارزه با این آفت دارای ریسک بالا بوده و باید با احتیاط کامل انجام شود.

بهشتی فر تصریح کرد: برای کنترل و مبارزه با این بیماری 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اظهار کرد: به دلیل کوهستانی بودن و شرایط توپوگرافی نیاز به هواپیما و یا پهپادهای محلول پاش هست که باعث بالا رفتن هزینه مبارزه خواهد شد.

بوی عنوان کرد: شیوع این آفت از هشت سال پیش در جنگل‌های بلوط زاگرس آغاز شده و بیشترین استانی که تحت تأثیر آن قرار گرفته کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش"خبردنا"، جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: