به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۱۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
خبردنا - عیسی شهامت: در روزهای اخیر و درپی سفر آقای دکتر رضوی معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری به یاسوج و اظهار نظر ایشان در باب نام استان و ضرورت تغییر آن مطالب متعددی درمخالفت با این اظهار نظر ایشان در فضای مجاز از جانب عوام و برخی خواص جامعه مطرح شد که جای بسی تامل است.

اظهار نظرهایی که در پاره ای موارد رنگ و بوی توهین به آقای رضوی را داشت و جوری فریاد واهویتا در این راستا سردادند که انگار این بنده خدا توهینی به بلندای آسمان به این مردم کرده است و شانس آورده که تاوان نداده به خانه اش برگشته اما راستی حرفش چه بود ؟ و آیا درست گفته یا خیر؟

1. همگان معترفیم که استان ما با رشادتی که پیشینیان ما به خرج دادند استان شد و در طول سالیان سال نشان دادند که مستحق بیشتر از اینها بودن. و هستند که از آن جمله میتوان به رشادتهای جوانانمان در دفاع مقدس اشاره کرد ولی آیا نام کهگیلویه و بویراحمد آیینه تمام نمای هویت ماست؟ اگر هست که باید برای دیگران معرف ما باشد وگرنه خودمان که هویت خود را میدانیم , شما از یک رهگذر بپرسید با شنیدن این نام میتواند به هویت مردمانش پی ببرد.

نامی که حتی خالیست از نام نژاد ما یعنی لربودن حال که از همین حداقل هم بی بهره است پس کدام پارامتر هویتی ما را بر میتابد و به ذهن متبادر می کند.اگر هم معرف هویت ما نیست که نیست پس چرا این نام را به هویت پرافتخارمان گره کوری زدید به گونه ایکه که مطرح کنندگان تغییر نام استان را به چشم حمله کنندگان به هویت استان معرفی میکنید.

از کجای این نام میتوان تاریخ سراسر افتخار این مردم را استنتاج کرد . هر اسمی رسالتی دارد ونبایستی بیشتر از این رسالت از آن انتظار داشت پر واضح است که این نام و هیچ نام دیگری نمیتواند بیانگر هویت ما باشد و این وظیفه نویسندگان و ادبا و خواص ما هست که با آثارو هنرشان هویت مردم ما را بشناسانند نه یک نام و عنوانی که حتی نتوانسته تا کنون باعث معرفی منطقه جغرافیایی استانمان شود تا جائیکه بعضا مرسولات پستی استان ما از شهرکرد و شیراز سر در می آورند.

2. نامهای ترکیبی یا به مکان دلالت دارند مثل " مرکزی" یا به یک نژاد مثل " لرستان " و یا " کردستان" و یا ترکیبی هستند مثل " آذربایجان غربی" و " سیستان و بلوچستان "ولی همگی در دو موضوع مشترکند اولا نسبت به مکانها و ساکنین آن استانها عمومیت و شمولیت دارند و دوم اینکه مشکل آوایی و تلفظی ندارند ولی نام کهگیلویه وبویراحمد فاقد این دو خصیصه است هم مشکل آوایی دارد و تلفظ آن سخت است ونمیتوانیم با پاک کردن صورت مسئله و بیسواد خواندن افراد اشکالات این نام را کتمان کنیم و هم با وجود طولانی بودن آن فاقد اصل شمولیت تمامی مکانها و یا نژادهای ساکن در آن است و به همین دلیل مکرر در گذشته مورد مناقشه بوده و هست .

3. ما در یک جزیره مجزا زندگی نمیکنیم قسمتی هستیم از یک کالبد مقدس به نام ایران پس برایمان مهم است که با چه نامی در این کشور شناخته شویم ما نیاز به بودجه داریم, گردشگر میخواهیم, سرمایه گذار میخواهیم و ... پس نیاز به تعامل با سلایق مختلف داریم و باید موضوعات مشترک را افزایش دهیم و همه کسانی که با بیرون از استان تعاملات اداری و تجاری و یا فرهنگی و اجتماعی دارند به اعتراضات متعددی راجع به نام استان برخورد کردند و چه بسیاری از این اعتراضات بودند که منجر به بی مهریهای هزینه داری نیز شده است و صد البته این هزینه ها به ناحق تحمیل شده ولی واقعیت تلخی هستند که به وقوع پیوسته اند.

4. هزینه های زمانی و اقتصادی زیادی استعمال نام طولانی کهگیلویه و بویراحمد در محاورات , مکاتبات , سخنرانیها , تبلیغات بر ما تحمیل میکند که با احتساب تعداد دفعات تکرار این نام این هزینه قابل تامل و چشمگیر است

با توجه به دلایل متعددی از جمله موارد فوق به ضرورت تغییراین نام میرسیم چرا که این تغییر, در مقابل فواید متعددی که دارد هزینه قابل ملاحظه ای ندارد.

یکی از بهترین نامهای مطرح شده برای استان واژه " زاگرس " است که میتواند بهترین گزینه ممکن باشد که از جمله دلایل و فوایدی که میتوان برای آن برشمرد :

1. قریب به نیمی از استانهای کشور زاگرس نشین هستند و این نام عامل مشترکی است بین این استانها که با انتخاب این نام برای استانمان عملا ضمن تصاحب یک نام استراتژیک, استان زاگرس دارای مرکزیتی برای زاگرس نشینان میشود و با توجه به اینکه قوم لر اصیلترین قوم ایرانی است این مرکزیت نیز پذیرش بیشتری پیدا میکند و به صورت خلاصه استان ما را از یک جزء کوچک و تقریبا ناشناخته از جغرافیای کوچکی به نام استانهای لر نشین( که خود باعث افتخار و مباهات است) به مرکزیت جغرافیای بزرگتری به نام استانهای زاگرس نشین که دارای تنوع قومیتی و زیست محیطی بیشتری هستند ارتقاء میدهد.

2. نام زاگرس نامیست جهانی و در سراسر دنیا شناخته شده است و حتی سالیانه برخی نهادهای وابسته به سازمان ملل برای حفظ حیات وحش , محیط زیست و جنگلهای زاگرس اعتباراتی تخصیص می دهند و اینگونه اعتبارات را در سطح ملی نیز داریم و در صورت تخصیص نام زاگرس به استانمان مطمئنا سهم استان زاگرس از این اعتبارات بیش از گذشته است.

3. جستجوی نام زاگرس توسط هر کاربری در اینترنت مصادف است با معرفی جاذبه های بی بدیل استان ما و این امر با معرفی بیشتر استان چهار فصلمان به سراسر گیتی باعث رونق گردشگری و افزایش گردشگران خواهد شد.

4. سهم نمایندگان استان زاگرس در تشکلهای متعدد سیاسی, اقتصادی , ورزشی و ... مربوط به زاگرس نشینان بیش از پیش خواهد بود.

حتی اگر یکی از فواید فوق الذکر را برای تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد به زاگرس قبول داشته باشیم ایجاب میکند این مهم صورت بگیرد زیرا نام رسالت محدودی دارد و آنهم معرفی است و نام فعلی توان معرفی استان را که ندارد هیچ در برخی مواردباعث تحمیل هزینه هایی هم شده است پس بیاییم اگر دلیل قانع کننده ای برای بقای نام ثقیل استان نداریم تا فرصت باقیست دست از لجاجت برداریم و ایمان داشته باشیم فرهنگ و هویت ما و نتیجه مجاهدتها و تلاشهای ایلات جسور بویراحمد و مردم شجاع کهگیلویه و گچساران به اندازه ای بزرگ و رفیع است که یک تغییر نام خللی بر آن وارد نمیکند و این کم کاری ما در معرفی هویت و فرهنگمان است که آفت است نه نام استان.
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
افرین جوان لذت بردم من خودم بویراحمدی هستم ولی انصافا تا کی باید در جهل مرکب باشیم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
کاش از روشنفکرانی چون شما در کرسی های تصمیم گیری های استان استفاده میکردند
...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
صحبتهای زیبایی بود، در جواب علی باید بگویم شما بویراحمدی نیستی و افرادی همچون شما در استان تنش درست میکنند، واژه جهل جالب نبود، من فرزند بویراحمدم و به عقیده اینجانب زاگرس اسم زیباییست البته اگر در کشور این اسم را به استان بدهند که بعید به نظر میرسد
به روز
|
Sweden
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
تمام این اسمان ریسمان بافتن ها فقط برای این است که هویت برخی لرتباران را از بین ببرند ، هیچ دلیلی برای این توجیهات و بهانه ها وجود ندارد ، اگر خیلی صادقانه میگویید چرا نامی که اسم " لر " در آن قید شده باشد بر استان نمیگذارید ؟
کریمی لیکک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
درود بردکترشهامت
احسنت براین جسارت وشهامتت و احسنت براین ظرافت وشیوایی کلامت .
نوشته جناب دکترمتین کارشناسانه و بادقت نظرخاصی صورت گرفت بایدبراین جوانان تحصیل کرده وخوش فکرآفرین گفت .
بایداستان مان رانه به خاطر اسمش بلکه به خاطرمردمان نجیب و بااصالتش و تاریخ سراسرپرافتخارش دوست بداریم .
علی عبدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
درود ..... بسیاری از ماها که تعصب بی منطقی به جاودانگی نام پرازاشکال کهگیلویه و بویراحمد داریم در موقع مکاتبات اداری ازنوشتن نام کامل اجتناب و به ک.ب اکتفا میکنیم!!! در راهروهای ثبت احوال مرتب درحال چانه زنی برای تغییر نام قدیمی و ناموزون خود هستیم!!! کاش بجای تعصب غلط،منطقی باشیم. هویت ما هیچ ارتباطی باتغییر نام استان ندارد! نامی که شایستگی بیشتر ماندن ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
مشكل ديگه اي وجود نداره بجز تغييرنام استان..ول كنيد اين حرفاي پوك رو
شهرستان بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سلام ،
وقتی می شود این مشکل را حل کنیم چرا اینکار را نکنیم ؟ بالاخره آن زمان به فراخور زمان خودش این اسم را گذاشتن ، امروزه برای مکاتبات ومهاورات ثقیل می باشد.بهتراست تغییرداده شود.ما هم به اسمش افتخارمی کنیم.
خیلی ازهم استانی ها هم نام ونام خانوادگی قبلی خود را که تلفظ آنها ثقیل بودتغییردادندوبه قول امروزی اسم پرمسماع انتخاب کردند!!!
اسم استان ما هم نام خانوادگی ما می باشد ولی با وسعت خیلی بیشتر .
اقای شهامت واقعاً به درستی این موضوع را توضیح دادند.
نام:
ایمیل:
* نظر: