به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۱۰۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
خبردنا: بروز برخی تنش‌ها بین سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکل آب، بحران ساز شده است.

قرار است شورای تامین سه استان تمهیداتی برای جلوگیری از ادامه تنش و تخریب‌ها بیندیشند.

ابوالفضل موسوی بویوک، نماینده مردم یزد در مجلس در تشریح دلایل بروز برخی نارضایتی‌ها در زمینه کم آبی و خشکسالی، اظهار کرد: آب آشامیدنی استان یزد از مسیر زاینده‌رود می‌آید و دو منشاء تامین آب، یکی خود زاینده‌رود است که با خشکسالی‌های اخیر خیلی آبی ندارد و دیگری از تونل‌های یک، دو و سه کوهرنگ و چشمه لنگان است یعنی سرشاخه‌های دیگری که به سمت کارون سرازیر می‌شود و همه منشا آن از چهارمحال و بختیاری است پس سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری درگیر این موضوع شدند. چهارمحال منشاء نزولات جوی، اصفهان محل عبور و یزد محل مصرف است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به موضوع کم آبی و اینکه به آب آشامیدنی اولویت داده می‌شود، بنابراین گفتند که به کشاورزی نمی‌توانیم سهمیه آب بدهیم لذا کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان بدون آب ماند و کشاورزان بیکار شدند.

موسوی با بیان اینکه کمبود آب در حال تبدیل شدن به یک بحران است، گفت: در یک ماه اخیر دو سه بار کشاورزان شرق اصفهان لوله‌های آب را شکسته‌اند یا به تیرهای برق آسیب زده‌اند که این امر باعث می‌شود پمپاژ و انتقال آب متوقف شود. این موضوع به شورای امنیت کشور کشیده شد و استاندار هر سه استان هم حضور داشتند،‌ نهایتا تصمیم بر این شد که شورای تامین سه استان در جلسه‌ای به این موارد رسیدگی کنند تا از ادامه تنش و تخریب‌ها جلوگیری شود.

مصوبه های شورای امنیت درباره آب اجرا شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، اجرای هرچه سریعتر مصوبه های اخیر شورای امنیت کشور در خصوص موضوع خط انتقال آب به این استان را خواستار شد.

'محمدعلی طالبی' به دنبال قطع دوباره آب انتقالی به این استان در صفحه شخصی خود با انتشار پستی اعلام کرد: تکرار تعرض به خط انتقال آب شرب یزد، ضرورت اجرای هرچه سریعتر مصوبات اخیر شورای امنیت کشور را مسجل ساخته است.

هشدار ننسبت به بحران آب؛ مصوبه های شورای امنیت درباره آب اجرا شود

وی افزوده است: مصوباتی که در جنبه های گوناگون، مشکلات آب در حوزه زاینده‌ رود را مورد توجه قرار داده و اجرای کامل آن می ‌تواند آرامش و امنیت روانی را در هر سه استان این حوزه فراهم آورد.

معاون استاندار یزد پیشتر نیز در صفحه های شخصی خود در برخی شبکه های اجتماعی اعضای شورای شهر ورزنه و انجمن صنفی کشاورزان شرق اصفهان را برای بررسی وضعیت مصرف آب انتقالی به این استان و انعکاس نتیجه آن به مردم اصفهان به یزد دعوت کرده بود.

استانداری یزد در اطلاعیه ای  اعلام کرد: عصر روز گذشته برای سومین بار در سال جاری عده ای ناشناس اقدام به تخریب 5 حوضچه تاسیسات خط انتقال آب به استان یزد نمودند که در نتیجه و در پی این تعرض و جهت انجام تعمیرات، جریان آب به یزد قطع شد.

تخریب چند باره حوضچه و خطوط برق رسانی خط انتقالی آب به یزد در منطقه شرق اصفهان در یک هفته اخیر، تامین آب شرب خشک ترین استان کشور را با مخاطره جدی مواجه کرده است.

آب انتقالی به یزد که از ارتفاعات کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری تامین می شود، فقط به شرب مردم استان یزد اختصاص می یابد.

با توجه به عرصه های بیابانی، محدودیت منابع آب شیرین و افزایش جمعیت، آب موجود در استان یزد تنها 40 درصد نیاز مردم این استان را پاسخ می دهد و بقیه آب شرب شهروندان باید از خارج این استان تامین شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: