به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۰۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
خبردنا: نماینده ادوار هفتم و هشتم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد باید به آرا و دیدگاه اکثریت مردم این استان احترام گذاشت و آن را پذیرفت.

ستار هدایت خواه در گفت و شنود اختصاصی با "خبردنا"، در پاسخ به این سئوال که معاون رئیس‌جمهور در امور روستایی خواستار تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد شده است؟ واکنش نشان داد.

وی گفت: اینکه بگوییم توسعه نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل سنگین بودن نام این استان است، حرف منطقی نیست و این توسعه نیافتگی ربطی به نام کنونی استان ندارد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل توسعه یافتگی تاثیری در تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد ندارد و برای این تغییر نام بایستی به نظر اکثریت توجه شود.

هدایت‌خواه با بیان اینکه اگر نام استان کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون هم تغییر کند اما اکثریت استقبال نکنند، یادآورشد: اگر اکثریت همراهی نکنند همان اتفاقی در استان کرمانشاه افتاد و مردم استقبال نکردند اینجا هم همراهی نمی کنند.

وی گفت: اینکه عده ای در هر مسولیتی معتقدند به خاطر سخت تلفظ کردن نام کهگیلویه و بویراحمد باید این نام تغییر کند درصورتی که اکثریت همراهی نکنند باز هم حرکتی بی فایده شکل گرفته است.

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صاحبان نظر و اندیشه به همراه دانشگاهیان بایستی مشارکت فعال در این موضوع داشته باشند، اظهار داشت: اگر اکثریت جامعه و همچنین اقشار دانشگاهی و فرهنگیان همراهی های لازم را نداشته باشند به نظر می رسد هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی بیهوده ای پرداخت می شود.

هدایت‌خواه افزود: به عقیده ما اگر قرار است تصمیمی برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد گرفته شود بایستی به افکار عمومی توجه ویژه شده و حتی دیدگاه‌های مخالفان را هم شنید و بررسی کرد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم بودن امر فرهنگ سازی برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: اگر به دیدگاه مخالفان توجه نشود بدون شک این بحث مثل ۲ دهه گذشته ناکام‌ می ماند.

هدایت خواه گفت: رابطه منطقی بین اسم استان کهگیلویه و بویراحمد و توسعه وجود ندارد زیرا که توسعه مستلزم برنامه ریزی دقیق، مدیران کارآمد و منابع کافی است.

وی با بیان اینکه اسم استان کهگیلویه و بویراحمد چه سخت باشد چه آسان، چندان تاثیری به حال توسعه استان ندارد، اظهارداشت: اینکه تصور شود با تغییر نام این استان، توسعه ایجاد می شود تصور نادرستی است.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه تلفظ نام‌ استان کهگیلویه و بویراحمد سخت است را قبول داریم اما تاکید می‌کنیم در صورت تصمیم برای تغییر این نام بایستی به نظر اکثریت مردم توجه و احترام گذاشت.

هدایت خواه یکی از دلایل ناکام ماندن تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد را وجود برخی پشت پرده‌های سیاسی دانست و ادامه داد: در دهه های گذشته چون در این موضوع مباحث سیاسی مطرح بود تغییری انجام نگرفت.

وی افزود: اکنون نیز اگر پشت پرده تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد سیاسی باشد این مبحث به نتیجه نمی رسد و نباید در این مبحث، انگیزه سیاسی وجود داشته باشد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر قرار است تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گیرد نباید اجازه بهره برداری سیاسی داد و انگیزه های سیاسی هم پشت آن باشد.

هدایت خواه گفت: نباید مشکلات و کمبودهای کنونی را به نام استان کهگیلویه و بویراحمد ربط داد و اگر کسی کمبودها را به سخت تلفظ بودن نام استان ربط دهد کاری غیرعلمی و بی متطقی است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد هویت تاریخی استان به زیر سوال می رود و نظر شما در این ارتباط چیست،؟ تصریح کرد: باید نامی انتخاب بشود که هویت تاریخی به فراموشی سپرده نشود و البته می شود چنین نامی را پیدا کرد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: پیدا کردن چنین نامی باید با مطالعه بوده و با کارشناسان مختلف نیز بررسی‌های لازم انجام شود.

هدایت خواه در پاسخ به این سوال که نام پیشنهادی شما برای جایگزینی نام استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ هم ادامه داد: فکرکردن راجع به نام‌جایگزین این استان اولویت من نبوده و به آن فکر نکرده ام.

وی افزود: به آقایان مسئول هم‌ پیشنهاد می‌دهم بدون انگیزه سیاسی و در فضایی آرام موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد را پیگیری و به خواست اکثریت هم احترام ویژه ای بگذارند.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
به نظر غالب افراد بهترین نام زاگرس است عملا سلسله جبال زاگرس مینواند کمک معناداری به بالندگی استان نماید و خواهش میکنیم افراد فرهیخته استان چه سیاسی و چه منطقه ای واقع بینانه تفکر نمایند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
از دکتر هدایت خواه تشکر می کنم که واگذار کرد به مردم ، مردم هم نظر سنجی کنند تا بع نتیجه ی برسند
موافق تغیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
واقعا یک بار همیشه تکلیف این موضوع مشخص کنید ، البته حاج هدایت خواه محافظه کارانه صحبت کرد و باید بیشتر موشکافی میکرد
شیر تامرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
اقای هدایت خواه هم فعال فرهنگی هستی هم سیاسی چرا توپ انداختی در زمین دیگران! خودت استین بزن بالا تکلیف روشن کن
بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
1
با سلام خدمت جناب آقای علیبازی عزیز این را بدان که نه نام استان تغییر می کند و نه بهمئی از استان کهگیلویه و بویراحمد جدا می شود
نام:
ایمیل:
* نظر: