به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۲۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی سه جغد ماهی خوار کمیاب توسط محیط بان منطقه خائیز در این استان خبرداد.
به گزارش خبردنا از یاسوج و به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، " محسن جعفری نژاد " گفت: این برای دومین سال متوالی است که محیط بان منطقه حفاظت شده خائیز موفق می شود از نادرترین نوع پرنده که زیستگاه آن در شرق کشور است در نیمه غربی تصویر برداری  کند.

وی با بیان اینکه جغد ماهیخوار گونه ای نادر و کمیاب است، اظهار داشت: این جغد نادرترین نوع در گونه خود به شمار می رود و زیستگاه این پرنده نیز شرق ایران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: جغد ماهیخوار از گونه جغدان معمولی و شبیه شاه بوف، شب گرد و در روز استراحت مطلق است به همین خاطر تصویر برداری از آن بسیار سخت چرا که  با پرواز  شبانه و  ارتفاع کوتاه  بیشتر از ماهیها تغذیه می کند.

جعفری نژاد گفت: این جغد درسال گذشته برای اولین بار در رودخانه سد مارون تنگ تکاب منطقه حفاظت شده خائیز که 17 هزار و 508 هکتار مساحت دارد،  توسط هدایت االله دیدبان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز دیده و از آن تصویر برداری شده بود و این محیط بان فعال امسال  نیز  موفق می شود از این جغد به همراه جوجه و جفت دیگرش تصویر برداری کند. 

این مسئول درمورد ویژگی‌های جغد ماهیخوار افزود: جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی می باشد که شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه در ایران 13 گونه جغد وجود دارد جغد ماهیخوار را از نادرترین آنها برشمرد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و این برای دومین سال متوالی می باشد که در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا دراین منطقه است.

جعفری نژاد افزود: این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد./ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر: