به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۴۲۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کریمی اضافه کرد: مردم روستا باید نسبت به حفر چاه جذبی اقدام کنند و جلوی رها شدن فاضلاب خانگی به سمت کانال آب کشاورزی را بگیرند.
خبردنا: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه گفت: آب کشاورزی مردم روستای "چاهبردی" که کارشان سبز کاری است با فاضلاب خانگی مخلوط شده است.

به گزارش"خبردنا"، "دکتر کورش داوری" در پاسخ به این سوال که استفاده از فاضلاب برای سبزیکاری در روستای "چاهبری" صحت دارد؟ افزود: بله این موضوع را خودمان در شورای سلامت شهرستان مطرح کرده ایم و در دستور کار این شورا قرار گرفت.

وی اظهارکرد: سه مورد نمونه برداری انجام شده که دوبار منفی بوده اما با همه این اوصاف مقرر شد که فرمانداری، بخشداری و دهیاری ورود کنند تا مسیر آب کشاورزی از فاضلاب خانگی جدا شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: تا ورودی روستا آب کشاورزی مشکلی ندارد اما بعد از روستا مشکل دارد که به جد دنبال این مساله هستیم و یک گام عقب نشینی نخواهیم کرد البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار بنده نیست و نیازمند همکاری فرمانداری و سایر دستگاههای مرتبط است.

داوری تصریح کرد: با هرگونه موردی که برای سلامت مردم مضر باشد به شدت برخورد خواهیم کرد اما جنبه اجتماعی این مساله در اختیار ما نیست.

وی در خصوص ایجاد چاه جذبی و هدایت فاضلاب از سوی مردم روستا ادامه داد: عده ای از مردم در این زمینه همکاری کردند که چاه حفر کنند اما عده ای همکاری لازم را نداشتند که از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در پاسخ به این سوال که ایا آب مورد استفاده برای ابیاری سبزی کاری آلوده است یا نه؟ عنوان کرد: آزمایش های صورت گرفته و ارسالی به شیراز نشان از سالم بودن آب دارد اما آب بعد از روستا مواد الوده که بیانگر ارتباط منبع آب با یک آلاینده بود را نشان می دهد.

همچنین حمزه علی کریمی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه نیز در این خصوص گفت: تا ورودی روستا آب مورد استفاده برای آبیاری سبزی کاری مشکلی ندارد اما بعد از روستا آلودگی را نشان می دهد.

وی افزود: طبق آزمایش های ارسالی به شیراز از لحاظ تخم انگل و نمادتود و کرم های قلاب دار مشکلی مشاهده نشده است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه اظهارکرد: با توجه به اینکه با اجرای طرح هادی در روستا شیب جداول فاضلاب به سمت کانال اراضی کشاورزی هدایت شده فاضلاب همراه و مخلوط با آب کشاورزی به اراضی سبزیکاری ریخته می شود.

کریمی اضافه کرد: مردم روستا باید نسبت به حفر چاه جذبی اقدام کنند و جلوی رها شدن فاضلاب خانگی به سمت کانال آب کشاورزی را بگیرند.

با توجه به عمق چنين فاجعه‌اي در بيخ گوش شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه می طلبد که دستگاهها و ادارات متولی از جمله مسئولان اداره كل حفاظت محيط زيست، سازمان جهاد كشاورزي، آب منطقه‌اي، بنیاد مسکن، شبكه بهداشت و درمان، فرمانداری و مسوولان قضايي نسبت به این مساله بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: