به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۴۳۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
خبردنا: تا به حال چند باری شنیده بودیم که فیس‌بوک ممکن است خودش دست به کار شود و پردازنده‌ها و چیپ‌ست‌های مورد نیازش را بسازد. به نظر می‌رسد که فیس‌بوک نهایتا تصمیم دارد این ایده‌ی خود را عملی کند. بر اساس گزارشی که خبرگزاری بلومبرگ منتشر کرده است، فیس‌بوک یکی از مهندسان ارشد گوگل در زمینه‌ی ساخت چیپ‌ست را استخدام کرده است.

فیس‌بوک سراغ ساخت چیپ‌ست می‌رود

«شهریار ربیعی»، مدیر سابق مهندسی چیپ‌ست‌های گوگل، قرار است از این پس به عنوان رییس بخش ساخت چیپ‌ست در فیس‌بوک فعالیت کند. با این حال، نمی‌دانیم شهریار ربیعی دقیقا چه چیپ‌ست‌هایی برای فیس‌بوک می‌سازد و باید منتظر چه سخت‌افزارهایی باشیم.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بلومبرگ، ربیعی چیپ‌ست‌های مختلفی را برای دستگاه‌های گوگل طراحی کرده است و چیپ‌ست Visual Core گوشی پیکسل ۲ (Pixel 2) هم یکی از این چیپ‌ست‌هاست. این چیپ‌ست اولین پردازنده‌ای است که گوگل طراحی کرده و آن را در یک محصول نهایی قرار داده است. چیپ‌ست Visual Core در گوشی پیکسل ۲ گوگل، یکی از دلایل اصلی برتری دوربین این گوشی از تمام رقباست.

به احتمال زیاد فیس‌بوک سراغ مهندس ارشد چیپ‌سازی گوگل نرفته است تا یک پردازنده‌ی موبایل بسازد. با این حال، فیس‌بوک برای راه اندازی سیستم‌ها و دستگاه‌های خود، نیاز به سخت‌افزارهای متعددی دارد؛ سخت‌افزارهایی که شاید اگر توسط خودشان طراحی و مهندسی شوند، نتیجه‌ی بهتری دهند.

فیس‌بوک سراغ ساخت چیپ‌ست می‌رود

از طرف دیگر هم فیس‌بوک، مالک شرکت آکیولس (Oculus) است. فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ شرکت آکیولس، بزرگترین شرکت حال حاضر حوزه‌ی واقعیت مجازی، را به قیمت ۲ میلیارد دلار خرید و هنوز هم به کمک آن، کار عجیب و غریبی نکرده است. ممکن است فیس‌بوک بخواهد از ربیعی در بخش واقعیت مجازی استفاده کند. بلومبرگ می‌گوید که شهریار ربیعی زیر نظر «آندرو باسورث» کار خواهد کرد. آندرو باسورث مدیر بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در گوگل است.

شرکت فیس‌بوک چند ماه پیش هدست واقعیت مجازی Oculus Go را عرضه کرد و این هدست، با استفاده از یک چیپ‌ست کوالکام کار می‌کند. فیس‌بوک ممکن است بخواهد چیپ‌ست هدست واقعیت مجازی Oculus Go را خودش بسازد.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که فیس‌بوک شروع به جذب متخصصان زیادی در زمینه‌ی ساخت چیپ‌ست کرد و می‌بینیم که مدیر این تیم را هم پیدا کرده است. احتمالا باید در آینده‌ی نزدیک منتظر خبرهایی از دستگاه‌های مختلف فیس‌بوک باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: