به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۴۴۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
علی داوودی مهر گفت: پیش بینی می شود امسال، 600 میلیارد ریال به طرح های حوزه آب شهرستان های باشت و گچساران اختصاص یابد.
خبردنا: در حالی که تداوم کم بارانی و کاهش شدید آب سفره های زیرزمینی ادامه حیات کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت را به مخاطره انداخته بود به همت مسئولان و اجرایی شدن طرح بزرگ های بزرگ تامین آب امید بهره برداران برای فعالیت در بخش کشاورزی زنده شد.

به گزارش"خبردنا"، علی رغم وجود سد کوثر و رودخانه زهره به عنوان دو منبع آبی در نزدیگی این 2 شهرستان اما دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی ، بهره برداران را از کشت و زرع در سال های گذشته دلسرد کرده بود.

افت 18.8 متری سفره آب دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر بر اثر استفاده بی رویه در سال های اخیر همواره هشدار کارشناسان را در پی داشته است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون تکمیل طرح آبرسانی به سه هزار و 500 هکتار زمین دشت امامزاده جعفر، پس از یک دهه انتظار ، کلنگ زنی آبیاری شبکه سه و چهار ایستگاه شماره چهار دشت لیشتر و سه هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی دشت باشت و چندین طرح کوچک بارقه های امید را در دل کشاورزان این خطه روشن کرده است.

احیای طرح دشت لیشتر پس از سال ها انتظار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: شبکه های آبیاری سه و چهار طرح دشت لیشتر با 160 میلیارد ریال اعتبار ملی و 60 میلیارد ریال اعتبار استانی به مدت یک سال احداث می شود.

الیاس تاج الدینی افزود: با اجرای این طرح 18مزرعه در روستاهای اسلام آباد و آب انجیر به سیستم آبیاری نوین تجهیز می شود که با افتتاح آن برای 140خانوار فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون 85درصد از زمین های آبی گچساران به آبیاری نوین مجهز شده است که بسیار بیشتر از میانگین استان کهگیلویه و بویراحمد است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه میزان محصول گندم در زمین های کشاورزی دیم 600کیلوگرم است گفت: با بهره برداری از این طرح میزان محصول هر هکتار زمین کشاورزی در زمین های آبی سه تا چهار تن خواهد شد که باعث افزایش تولید ملی و بهبود درآمد مردم خواهد شد.

غلامرضا تاجگردون با یادآوری اهمیت آب برای حیات حوزه کشاورزی بیان کرد: برای تخصیص آب و دریافت اعتبار این طرح پس از سال ها تعطیلی تلاش های زیادی شده که امیدواریم در کمتر از یک ساله آینده بهره برداری شود.

هم اکنون آبرسانی به یکهزار و 700 هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر گچساران در دست اجراست.

طرح آبیاری به پنج هزارو 400 هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد از سال 81 آغاز شد که و تاکنون یکهزارو 200 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت آبیاری نوین رفته است.

کد اعتباری این طرح ملی در سال های گذشته راکد بود که با پیگیری های صورت گرفته امسال احیا شد.

افزایش تولید ملی، ایجاد سه هزار و 300 شغل مستقیم و غیر مستقیم، کاهش اثر آلایندگی تاسیسات نفتی بر محیط زیست و سلامت مردم و تعدیل درجه حرارت دمای هوا در گچساران از مهمترین مزایای تکمیل این طرح است.

احداث خط انتقال اصلی آب از سد کوثر به لیشتر در سال 81، شبکه اصلی در سال 83 و شبکه فرعی انتقال آب این طرح در سال 90 آغاز شد.

آغاز آبرسانی به دشت باشت وعده ای که محقق شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبرسانی به سه هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی دشت باشت از دیگر طرح های مهمی است که به تازگی عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی اظهار داشت:با اجرای این طرح سالیانه 21.8 میلیون متر مکعب آب کشاورزی وارد دشت باشت می شود.

وی مدت زمان اجرای این طرح را 30 ماه ذکر کرد.

مزایای اجرای طرح های آبیاری نوین

تاج الدینی گفت:صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها، افزایش راندمان آبیاری، کنترل فرسایش خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و سهولت در انجام عملیات زراعی از جمله مزایای آبیاری به روش نوین است.

وی اجرای طرح‌های آبیاری نوین و مدرن برای حفاظت از منابع آبی را ضروری دانست و گفت: سهم بلاعوض دولتی برای طرح‌های نوین آبیاری امسال برای هر هکتار آبیاری 100 میلیون ریال است.

وی گفت: سهم دولت برای اجرای طرح های آبیاری نوین 85درصد و سهم کشاورز 15درصد است.

وی ابراز کرد: توسعه کشاورزی، کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب از مزایای اجرای طرح آبرسانی به دشت‌های گچساران و باشت است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه میزان محصول گندم در زمین های کشاورزی دیم 600کیلوگرم است گفت: با بهره برداری از این طرح میزان محصول هر هکتار زمین کشاورزی در زمین های آبی سه تا چهار تن خواهد شد که باعث افزایش تولید ملی و بهبود درآمد مردم خواهد شد.

غلامرضا تاجگردون با یادآوری اهمیت آب برای حیات حوزه کشاورزی بیان کرد: برای تخصیص آب و دریافت اعتبار طرح های آبرسانی به سه هزار و 500 هکتار زمین منطقه امامزاده جعفر در دولت یازدهم و دشت لیشتر که به تازگی کلنگ زنی شده پس از سال ها تعطیلی تلاش های زیادی شده است.

چشم انداز آینده

وی با بیان اینکه 12 هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی شهرستان های گچساران و باشت تا پایان سال 1398 آبی می شود ،تصریح کرد:آبرسانی به زمین های خان احمد، غورک، دشت باشت، لیشتر، تامین آب اراضی کشاورزی دژ سلیمان، تامین آب اراضی باباکلان ، آب زمین های کشاورزی نیمدور، تامین آب باغستان های دیل و آرو از مهمترین این طرح ها است.

وی تصریح کرد: سه هزار و 500هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز 2، پنج هزار و 400 هکتار اراضی دشت لیشتر و یک هزارو 300 هکتار زمین های کشاورزی دشت مور و یکهزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل سه هزار هکتار تأمین آب خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح هاضمن فراهم شدن زمینه برای بیش از هفت هزار نفر در شهرستان های باشت و گچساران از سفره های زیرزمینی آب صیانت می شود.

علی داوودی مهر گفت: پیش بینی می شود امسال، 600 میلیارد ریال به طرح های حوزه آب شهرستان های باشت و گچساران اختصاص یابد.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: