به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۴۴۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
خبردنا: تحولات سیاسی اخیر در حوزه بین الملل باعث شده است تا 26 درصد از گردشگران اروپایی سفر به کشور ایران را از برنامه توریستی خود خارج کنند.

«محمد محب خدایی» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور می‌گوید:«اروپا جزو مناطقی است که خیلی زود به تحولات سیاسی جهان واکنش نشان می دهد.» خدایی هرچند زیر بار اعلام عدد و رقم گردشگران امریکایی به ایران نمی‌رود اما از افزایش ورود مسافران این قاره به ایران خبر می‌دهد.

محب خدایی معاون میراث فرهنگی هم می‌گوید که بانک مرکزی هرگز سازمان را برای تخصیص ارز مسافرتی طرف مشورت قرار نداد. خدایی اعتقاد دارد ارز مسافرتی راه را برای برخی از سوءاستفاده‌ها باز کرده است. منظور خدایی از سوءاستفاده سفرهای رایگان به مقصد تایلند، هند، ژاپن مالزی و ترکیه است که سود کلانی را برای آژانس‌ها و ایرلاین‌های عامل به دنبال دارد.

گردشگران ایتالیایی آنطور که خدایی می‌گوید در ورود به ایران بیشترین ریزش را داشته‌اند. رسانه‌های آلمانی هم از کاهش تمایل آلمانی‌ها به دنبال تحولات سیاسی در بازی‌های بین‌المللی برای سفر به ایران خبر می دهند. آلمانی‌ها در صدر گردشگران اروپایی ورودی به ایران قرار دارند. رتبه دوم به ایتالیایی‌ها می‌رسد که زودتر از سایر اروپایی‌ها به تحولات سیاسی ایران واکنش نشان داده و بلیت خود را کنسل کرده‌اند.

کاهش ارزش پولی اما به گفته خدایی باعث حضور گردشگران عراقی، آذربایجانی، پاکستانی و... به ایران شده است. در میان گردشگران و شهروندان عراقی، بصره ای‌ها رتبه اول را دارند. آنها منطقه آزاد اروند را فرصت خوبی برای خرید مایحتاج ضروری خود می‌دانند. محب خدایی از رونق «صادرات چمدانی» به مقصد عراق و جمهوری آذربایجان خبر می‌دهد.

محب خدایی از گفت‌و‌گو و رایزنی با سفارت‌های مختلف سخن به میان می‌آورد و می‌گوید:« باید روی ارزان بودن سفر به ایران برای اروپایی‌ها کار کرد و با آژانس‌های اروپایی به گفت‌و‌گو نشست.»

به نظر می‌رسد ارزان بودن مقصد تنها عامل تشویق بلوند‌های موبور این قاره سبز برای سفر به ایران نیست ابتدا باید در میان هجمه رسانه‌های خارجی آنها را از امن بودن ایران مطمئن کرد! اما کشورهای همسایه از جمله عراقی‌ها، حساب بیشتری روی خدمات ارزان ایران کرده‌اند که البته آن هم فرصت مغتنمی است. البته عراقی‌ها اهل خرج کردن نیستند اما در میان کاهش ارزش پولی کشور، جلوی ضرر را از هرکجا که بگیریم منفعت است.

نام:
ایمیل:
* نظر: