به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۶۹۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
این میزان آب آشامیدنی مصرفی در اختیار بخش هایی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.
خبردنا: مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ذخیره آب سد کوثر در این شهرستان هم اینک 212 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 93میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش"خبردنا"، اکبر خدری اظهار داشت: حجم آب سد کوثر در سال آبی 96-95 ، 305 میلیون متر مکعب بود.

وی، گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز این سد 594 متر که نسبت به مدت مشابه 10 متر کاهش داشته است.

خدری اظهار داشت: تراز نرمال این سد در مدت مشابه سال گذشته 604 متر بوده است.

وی گفت: 148 میلی متر بارش در سال آبی 97-96 در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل از آن 248 میلی متر بوده است.

خدری تصریح کرد: 150 میلیون مترمکعب از آب این سد در سال آبی 97-96 در اختیار بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی و کشاورزی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این میزان آب بیش از54 میلیون متر مکعب کمتر از آبی است که سال آبی 96- 95در اختیار این بخش ها قرار گرفت.

وی بیان کرد: 120 میلیون مترمکعب از آب خارج شده از سد کوثر گچساران در بخش آب آشامیدنی بوده که نسبت به مدت مشابه 32 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

خدر ادامه داد: 152 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در سال آبی 96-95 از سد کوثر خارج شد.

وی اظهار داشت: این میزان آب آشامیدنی مصرفی در اختیار بخش هایی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از خاک کشور نزدیک به 10 درصد از روان آب‌های کشور را در اختیار دارد.

رودخانه‌های فصلی و دائمی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 400 کیلومتر طول دارند.

سد ملی کوثر در 55 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: