به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۷۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
خبردنا: هنوز آغاز سال تحصیلی جدید به ماه نرسیده، این بار از شمال شرق کشور خبر می‌رسد که ضرب و شتم معلمان آموزش و پرورش در حال تبدیل شدن به یک عادت شده است؛ رخدادی تلخ که پیش از این نیز در دیگر مناطق کشور مسبوق به سابقه بود و اکنون بی توجهی به موارد گذشته، زمینه تکرارشان را فراهم کرده است.

پس از ضرب و شتم چند معلم از جمله دبیر فیزیک مدرسه‌ای در شهرستان حمیدیه استان خوزستان در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط ولی یکی از دانش آموزان، سال تحصیلی جدید نیز با آغاز ضرب و شتم معلمان به شکل سال‌های قبل آغاز شده است.

هفته گذشته و در روز‌های آغازین سال تحصیلی جدید، از استان خراسان رضوی خبر رسید که درگیری ولی یکی از دانش آموزان مشهدی با دو تن از معلمان مدرسه قلی زاده در ناحیه ۲، این دو معلم را راهی بیمارستان کرد؛ درگیری که توسط یکی از دانش آموزان مدرسه و دو تن از معلمان مدرسه آغاز شد و با ورود ولی دانش آموز به ماجرا، مصدومیت شدید این دو معلم را رقم زد.

مهدی مجیدی فر، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در رابطه با این حادثه بیان کرد: در این ماجرا، دو طرف مقصر بوده اند که البته اولیا مدعی هستند، بخشی از مشکل از سمت معلمان بوده که تاکنون جزییات آن مشخص نشده و این برخورد در اداره کل آموزش و پرورش، دستگاه تعلیم و تربیت، سازوکار نظارتی و قانون مخصوص به خود را دارد.

پانزدهم مهرماه نیز گزارش ضرب و شتم یکی از معلمان شیرازی در رسانه ها منتشر شد.
در این حادثه، برادر یکی از دانش آموزان کلاس هشتم دبیرستان متوسطه اول روستای بهاران شیراز به همراه یک نفر دیگر به بهانه توهین یکی از معلمان این مدرسه به برادرش وارد این مدرسه شد و با ایجاد سر و صدا، اقدام به اهانت و مضروب کردن معلم یاد شده کرد.

خلاصه آنکه به دنبال ضرب و شتم معلم روستای بهاران، مدیر آموزشگاه نیز وارد عمل می شود که این افراد، وی را نیز مضروب کردند و بلافاصله متواری شدند.

به فاصله چند روز از خبر نخست و نیز پس از چند ساعت از ضرب و شتم معلم شیرازی و در شرایطی که هنوز افکار عمومی از شوک آن رخدادها بیرون نیامده است، دوباره خبری با فرم و محتوای مشابه از استان خراسان رضوی و شهر مشهد روی خروجی رسانه‌ها رفت!

خبری که این بار هولناک‌تر به نظر می‌رسد و حاکی از قطع شدن انگشت مدیر یکی از مدارس شهر مشهد در پی درگیری با ولی یکی از دانش آموزان است.

در این درگیری که به آن اشاره شد و در هنرستان گلبهار اتفاق افتاد، انگشت مدیر هنرستان له شد و پس از مراجعه به بیمارستان نیز امکان ترمیم و یا پیوند انگشت معلم فراهم نشد.

قاسمعلی خدابنده، رئیس آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت: متأسفانه در پی درگیری بین یکی از اولیای دانش آموزان و مدیر یکی از مدارس هنرستانی گلبهار، انگشت مدیر له شده است.

وی ادامه داد: بر این باور بودیم که بتوانیم با پیوند، بهبودی کامل را به مدیر مدرسه بازگردانیم که متأسفانه با مراجعه به بیمارستان و نظر دکتر این کار انجام شدنی نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با بیان این که مدیر مدرسه در بیمارستان بستری شده است، در مورد علت این درگیری گفت: ولی این دانش آموز در خصوص نام نویسی فرزندش مشکل داشته که در مراجعه منجر به درگیری شده و این اتفاق ناگوار را رقم زده است.

وی با بیان این که فرد ضارب دستگیر شده است، در پاسخ به این که آیا قرار است مدیر مدرسه رضایت دهد یا خیر گفت: هنوز جزییات کار را بررسی نکردیم و با توجه به این که هنوز همکار فرهنگی در بیمارستان بستری است، از مجاری قانونی پیگیر هستیم.

وی یادآور شد: انگشت مدیر توسط فرد ضارب له شده و پیوند آن از نظر پزشکان امکان پذیر نیست. همچنین در شانه این مدیر نیز آثار گاز گرفتگی دیده می شود.

خدابنده درباره علت اتفاقات اخیر در آموزش و پرورش استان بیان کرد: متأسفانه جامعه ملتهب است و ما اولیا و همکاران را به صبر و تحمل بیشتر دعوت می‌کنیم. این اتفاقات ناخوشایند، خواست ما و معلمان نیست و بهتر است پدران و مادران در آغاز سال تحصیلی جدید، صبر و حوصله بیشتری داشته باشند.

همان گونه که اشاره شد، رقم خوردن این سه اتفاق ناگوار، فاقد نمونه مشابه در ماه و سال‌های گذشته نیست و نزدیک‌ترین نمونه مشابهش در اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان حمیدیه استان خوزستان رخ داد.

به نظر می‌رسد، عدم ورود قاطع نهاد‌های مسئول به پیگیری این ضرب و شتم ها، نبود عزم جدی برای تکریم جایگاه معلم، افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه و نیز کاهش شدید صبر و تحمل در میان شهروندان، از جمله دلایلی است که منجر به این اتفاق‌های زشت و ناپسند آن هم در محیط‌های فرهنگی کشور می‌شود؛ بنابراین، شاید نیاز باشد مسئولان مربوطه از جمله نهاد‌های قضایی به این رخداد‌ها ورود جدی کنند و تا نمونه‌های بیشتری از ضرب و شتم معلم در نقاط دیگر کشور رسانه‌ای نشده، جلوی تکرار این موارد را بگیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: