به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۸۵۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
خبردنا: چاره اندیشی برای تامین زیرساخت های زمان بحران های طبیعی و انسانی برای امداد و نجات به موقع از جمله نیازهای اساسی هر جامعه انسانی است که غفلت از آن به قیمت از دست دادن جان انسان ها تمام می شود.

به گزارش"خبردنا"، از آنجا که ایران از جمله مناطق بلاخیز جهان و شمار حوادث انسانی نظیر سوانح جاده ای در آن نیز زیاد است برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های امداد و نجات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

براساس آمار موجود ایران یکی از 10 کشور آسیب پذیر دنیا در مقابل بلایای طبیعی است.

کارشناسان می گویند: قرار داشتن کشور روی خط زلزله آسیا، وجود کوههای آتش فشانی و سواحل گسترده دریا، رودخانه ها،ساخت و ساز های غیرایمن و جاده های ناهموار و بی احتیاطی رانندگان زمینه را برای بروز سوانح طبیعی و انسانی در کشور فراهم کرده است.

هر سال ،گوشه و کنار ایران شاهد بروز حوادث مختلف و بر جا ماندن خسارت های جانی و مالی فراوان است که این حوادث تجربه هایی تلخ اما عبرت آموز برای پیشگیری در سال های آینده است.

**کهگیلویه و بویراحمد مستعد بلایای طبیعی و انسانی

کارشناسان با توجه به اقلیم کوهستانی و سخت گذر بودن بسیاری از مناطق از سویی،جاده های ناهموار، ساخت و سازهای غیرایمن و جاده های نامناسب از سوی دیگر ، استان کهگیلویه و بویراحمد را مستعد بروز بحران های مختلف می دانند.

سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج و بروز زلزله های متوالی پارسال در شهرهای شمالی و سیلاب های فروردین ماه امسال تلنگری برای ترمیم ضعف های زیرساختی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است.

سال 1397 تنها حوادث جاده ای حدود 186 کشته و پنج هزار و 576 مصدوم در کهگیلویه و بویراحمد بر جا گذاشت.

**کمبود پایگاه های امداد و نجات

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ایجاد پایگاه های امداد و نجات ثابت در برخی جاده های استان از جمله چرام به باشت، یاسوج به اقلید، سپیدان به یاسوج، بهمئی به بهبهان و مناطق زیلایی و جوخانه ضروری است.

امان الله جهان بین افزود: هم اکنون 14 پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد که برای کاهش تلفات جانی حوادث افزایش تعداد مراکز امداد و نجات نیازمند توجه بیشتری است.

وی بیان کرد: ایجاد جوامع ایمن و تاب آور در برابر مخاطرات با حفظ کرامت انسانی از شعار های جمعیت هلال احمر است که تا رسیدن به این امر مهم ،راهی طولانی در پیش داریم.

جهان بین گفت که توسعه آموزش های همگانی برای عموم مردم و مربیان هلال احمر از راه های تحقق این شعار است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال یک خودروی ست نجات با تجهیزات کامل به ناوگان امداد و نجات استان اضافه شد اما برخی از پایگاه های موقت این تجهیزات را که جزو ضروری ترین ابزار مورد نیاز امداد و نجات است در اختیار ندارد.

**جای خالی پایگاه امداد و نجات کهگیلویه و بویراحمد

جهان بین تصریح کرد: ایجاد پایگاه امداد هوایی از دیگر نیازهای امداد و نجات استان است.

وی گفت: اختصاص یک قطعه زمین 1 یا 2 هکتاری برای ایجاد پایگاه امداد هوایی در کهگیلویه و بویراحمد گام نخست برای ایجاد این زیرساخت مهم است.

وی با اشاره به اینکه 102 روستای کهگیلویه و بویراحمد در سیلاب های امسال دچار آبگرفتگی شد که 52 روستا با استفاده از بالگرد کمک رسانی شد بر راه اندازی پایگاه امداد و نجات هوایی این استان تاکید کرد.

** راه اندازی اردوگاه های اسکان اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری از دیگر نیازهای اساسی مورد نیاز در استان برای زمان بروز حوادث در استان است.

وی عنوان کرد: در صورت ایجاد چنین زیرساختی دستگاه های خدمات رسان هم می توانند زیرساخت های مورد نیاز استان را برای روز بحران قبل از بروز حوادث ایجاد کنند.

جهان بین ابراز داشت: باید در هر شهرستان یا بخشی باید یک اردوگاه اسکان اضطراری برای امداد و نجات مطلوب و سریع وجود داشته باشد.

** وضعیت مشارکت مردم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزار و 617 داوطلب متخصص با 29 سال سن به بالا با این نهاد در انجام اقدامات بشر دوستانه همکاری می کنند.

جهان بین افزود: این گروه ها در قالب خیران، پرستاران، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تحصص در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد خدمات بشردوستانه ارائه می دهند.

وی بیان کرد: این داوطلبان خدماتی مانند کاروان های بهداشتی و درمانی و جمع آوری کمک های مردمی هنگام بروز حوادث را انجام می دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: داوطلبان جمعیت هلال احمر استان پارسال 31 طرح بهداشتی درمانی در روستاهای کمتر برخوردار استان به هشت هزار و 500 نفر جمعیت روستایی و عشایر ارائه دادند.

** طرح دادرس اقدامی خوب برای فرهنگ سازی در خانواده

وی توضیح داد: سالیانه 100 مدرسه در طرح دادرس (دانش آموزان آماده در روزهای سخت) آموزش های مهارتی کمک های اولیه را فرا می گیرند که می توانند مهارت های خود را به خانواده های خود انتقال دهند.

وی گفت که هم اکنون یکهزار و 280 امدادگر و نجات گر آموزش دیده در کهگیلویه و بویراحمد بدون هیچ چشم داشتی در شرایط سخت به حادثه دیدگان مختلف از جمله سیل و سوانح جاده ای خدمت می کنند.

استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: