به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۸۵۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
خبردنا: معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت آخرین آمار اختلالات روانی در کشور را اعلام کرد.

علی اسدی در خصوص اختلالات اضطرابی، روانپزشکی گفت: براساس آخرین پیمایش‌ها، ۲۳/۶ درصد مردم از گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند که از این تعداد ۱۲/۷ درصد مبتلا به اختلالات افسردگی و ۱۴/۶ درصد دارای اختلالات اضطرابی هستند.

وی با اشاره به اینکه اختلالات روانی در زنان بیشتر است، گفت: این مسئله علل مختلفی دارد که می‌توان به علل اجتماعی، فرهنگی، استرس‌های زنان نسبت به مردان اشاره کرد و شاید هم بیشتر به این علت باشد که زنان بیشتر از مردان این موضوعات را پیگیری و مراجعه می‌کنند، شاید اگر آقایان هم به دنبال این موضوعات بووند این آمار در آنان بیشتر باشد، این نسبت و تناسب فقط مختص به ایران نیست و در دنیا به گونه‌ای است که اختلال افسردگی در زنان شایع تر از مردان است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای انگ‌زایی از بیماری‌های روانی، تصریح کرد: در حال حاضر تلاش ما این است که به کمک افزایش سواد سلامت روان مردم در جامعه بتوانیم انگ ناشی از بیماری‌های روانی را کاهش دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه‌ها و وزارتخانه با آموزش‌هایی از طریق پکیج‌های خودمراقبتی تلاش می‌کنند تا دانش مردم را نسبت به بیماری‌های روانی افزایش دهند، این عامل می‌تواند انگ بیماری‎ها کاهش دهد همچنین رسانه‌ها می‌توانند به مردم بگویند که ممکن است مردم در طول عمرشان به افسردگی مبتلا شوند، استثنا وجود ندارد و باید بدانیم این بیماری قابل پیشگیری، درمان و کنترل است و افراد باید به متخصصان، روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند.

او با بیان اینکه در جامعه ما مردم احساس می‌کنند، بیماری روانی یک برچسب اجتماعی است، تصریح کرد: بیش از ۹۸ درصد از بیماری‌های روانپزشکی در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند و مداخلات درمانی را دریافت کنند، قادر به ادامه زندگی هستند. شاید یک یا دو درصد بیماران در اثر مزمن شدن بیماری‌شان ناتوان شوند که این مقدار در بیماری‌های جسمی نیز وجود دارد.

اسدی تصریح کرد: مردم فکر می‌کنند که بیماری روانپزشکی خطرناک است، درصورتی که ریسک اقدامات پرخطر در بسیاری از افراد عادی بیشتر از این بیماران است که این عامل ناشی از نداشتن دانش است.

وی در خصوص ارائه خدمات پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهرها گفت: پایگاه‌های سلامت در حاشیه‌ شهرها مستقر هستند. در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین داریم که در وقع اولویت ارائه خدمات برای وزارت بهداشت در حاشیه شهرها است و از همین رو پایگاه‌های سلامت دایر شده است.

اسدی در ادامه گفت: در پایگاه‌های سلامت، مراقبان بهداشت غربالگری انجام می‌دهند و افرادی که غربالگرشان مثبت باشد به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند و پزشک و روانشناسان به معاینات می‌پردازند و به هیچ وجه اینگونه نیست که در حاشیه شهرها غربالگری انجام نمی‌شود.

وی همچنین افزود: در بحران‌های اقتصادی ممکن است آسیب‌های اجتماعی افزایش یابد و اصولا رابطه مستقیمی در افزایش یا کاهش آسیب های اجتماعی با مولفه‌‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه است. طبیعتا مشکلات اقتصادی اثر منفی برروی سلامت روان مردم جامعه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: