به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۸۷۷۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
خبردنا: بخش دیشموک در کهگیلویه و بویراحمد سرزمین زیبا اما پر غصه ای است که از نداری های بسیاری به خصوص در بخش فرهنگی رنج می برد.

به گزارش"خبردنا"، شهر دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد با هارمونی زیبا از رنگ‌های خداوندی در ارتفاع یک هزار و ۷۷۵ متری از سطح دریا و به لحاظ جغرافیایی از شمال به شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخشهای مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد و افتتاح فاز آخر مسیر پاتاوه- دهدشت، کمک شایانی به گسترش ظرفیت‌های مناطقی مانند دیشموک خواهد کرد.


شغل اغلب مردمان این دیار بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است و قلعه تاریخی این منطقه نیز نشان از سکونت صدها ساله مردمان در این منطقه دارد.

با تلاش‌های انجام گرفته طی سالیان متعدد، زیرساخت‌هایی نظیر مدارس در سطوح مختلف، مرکز بهداشتی و خدماتی ایجاد شده است.

شاید با گردشی در این شهر به راحتی با نیست هایی روبه رو شویم که بسیاری از مشکلات به شکل چراغ خاموش در بستر آن رشد کرده و ضرباتی را بر پیکره اجتماعی این منطقه وارد کرده است.

حال ناخوش توسعه فرهنگی در دیشموک

با گذری در شهر دیشموک حال ناخوش زیرساخت‌های فرهنگی منطقه رخ نمایان کرده و پرده از آسیب‌هایی برمی دارد که به روح و پیکره شهر زیبا و توانمند دیشموک ضربه وارد می‌کند. نیست هایی که اگر امروز با برنامه ریزی مناسب با آنها مقابله نشود، فرداهایی سرشار از خبرهای تلخ را برای این منطقه رقم می‌زند.

کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در هر شهری می‌تواند آسیب زایی گسترده‌ای در بطن جامعه به ویژه جامعه‌ای با بافت سنتی ایجاد کند.

نبود اماکن فرهنگی، عدم توجه به نشاط بخشی بر پایه برگزاری آئین‌ها و سنت‌ها و جشن‌های فرهنگی، ضعف توسعه فردی مشاوره محور در مقاطع تحصیلی و عدم همخوانی زیرساخت‌ها با کالبد منطقه، بخشی از نداری هایی است که شهر دیشموک با خود به یدک می‌کشد.

اما توسعه زیرساختی تنها بخشی از یک حرکت برای رشد منطقه محسوب شده و مردم محور سازی فعالیت‌ها مبحث دیگر و مکمل این بخش بوده و توسعه زیرساختی تنها راه به جایی نبرده و تحقق همزمان این دو محور ضروری است.

بی شک جلب مشارکت‌های مردمی در توسعه برنامه‌های فرهنگی، چراغ راه متولیان برای نشاط بخشی، آموزش و ارتقای ظرفیت‌ها در دیشموک خواهد بود.

ارتقای مهارت آموزی، گسترش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد با محوریت بانوان، ایجاد ظرفیت و بستر سازی برای مدارس و نگاه مهارت محوری با تکیه بر پتانسیل‌هایی مانند صنایع دستی، هرکدام روزنه‌ای برای ارتقای جایگاه و حقوق بانوان منطقه خواهد بود.

گسترش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف دیشموک، از برنامه ریزی کارشناسی شده برای توسعه زیرساختی در شهر دیشموک خبر داد.

آذر صفایی نیا، افزود: ارتقای مهارت آموزی، ایجاد فضاهای تفریحی و ورزشی و بکارگیری ظرفیت‌ها برای رشد اشتغال با تکیه بر صنایع دستی در شهر دیشموک مورد تاکید است.

صفایی نیا با اشاره به ضرورت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در دیشموک، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد از دل مردم بوده و حمایت دستگاه‌ها از این سازمان‌ها، گام مناسبی در تحقق برنامه‌های مختلف است.

صفایی نیا با تاکید بر اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت، ابراز داشت: علیرغم نیاز به زیرساخت برای اجرایی سازی برخی اقدامات، نباید تا تحقق توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، تفریحی، کار فرهنگی را متوقف کرد.


صفایی نیا با بیان اینکه بیش از یکسال است که پیگیری‌ها برای توسعه بخش‌های مختلف در دیشموک در حال انجام است، گفت: باید برای تحقق کار فرهنگی عزم راسخ وجود داشته باشد.

وی افزود: در این بازدید رایزنی برای تأمین زمین خوابگاه توسط یک خیر نیز انجام شد.

 در روزهایی که اخبار تلخ خودکشی دختران در برخی مناطق استان مخابره می‌شود، شاید نگاه غیر کارشناسی شده به این آسیب، نه تنها دردی از دردهای مردمان آن دیار کم نکند، بلکه تیشه ای بر پیکره و کالبد یک جامعه باشد. پرداختن غیر اصولی به برخی وقایع خود می‌تواند ترغیب کننده و اثر سو داشته و برچسب گذاری‌هایی به شکل ناخواسته را رقم زند و تصویر سازی هایی نه چندان درست از یک جامعه را در پی داشته باشد.

بی شک کار فرهنگی اصولی و برنامه محور پاسخگوی بخش اعظمی از نیازهای یک جامعه خواهد بود و سایر توسعه‌ها در کنار توسعه فرهنگی شکل خواهد گرفت و ساختار یک جامعه خود می‌تواند کد دهی های متعددی به متولیان برای احصا و پوشش نیازها را داشته باشد.

و اما دیشموک؛ امید است سرزمین رنگ‌ها و خوشه‌های طلایی لبخندی به وسعت زیباییش بر صورت خود گرفته و صدای زندگی به دور از اخبار تلخ بر پیکره این دیار طنین انداز شود و ریتم زندگی با الفبایی خارج از ترک تحصیل زودهنگام دختران و نیست و نیست‌ها شکل گرفته و فردایی بهتر در کنار قلعه تاریخی دیشموک شکل بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: