به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۲۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
با توجه به گستردگی پایگاه ها در همه نقاط شهری و روستایی نیاز است مردم از این فرصت به نحو احسن برای شناسایی و کنترل بیماری مراجعه کنند.
خبردنا: بیماری فشار خون بالا نوعی بیماری خاموش تلقی می شود که گاه علائمی ندارد و گاهی با علائم خفیف یا شدید همراه است که می طلبد کنترل و درمان مداوم آن از سوی بیماران جدی گرفته شود.

به گزارش"خبردنا"، براساس آمارها، در ایران ۴۵ درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند از این خطر سلامتی آگاهی نداشته و برای پیشگیری از بیماری و درمان به موقع نیز اقدام نکرده‌اند. بنابراین، بعد از مدتی با عوارض ناشی از پرفشاری خون که شامل، سکته‌های قلبی و مغزی و عارضه‌های قلبی و کلیوی است به پزشک مراجعه می‌کنند.

فشار خون بالا به معنی افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی است. این بیماری گاهی «قاتل بی‌صدا» نیز نامیده می‌شود؛ چون معمولاً تا مراحل انتهایی هیچ علامتی ندارد.

فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالا است به هنگام استراحت نیز فشار خونی بالاتر از حد طبیعی دارد.

رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف غذاهای چرب و پرنمک، بی‌تحرکی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری فشار خون بالاست.

سید غفار شفائی پزشک متخصص داخلی در این رابطه گفت: بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند، علامتی نداشته و احساس بیماری ندارند.

وی تنها راه تشخیص فشار خون بالا، را اندازه‌گیری میزان آن دانست و گفت: از میان هر ۱۰ نفر مبتلا به فشار خون بالا، علت دقیق فشارخون در ۹ نفر مشخص نیست و در تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا (نوع ثانویه این بیماری) عواملی همچون تنگ شدن سرخرگ کلیوی و یا اختلال در تولید هورمون‌های مترشحه از غدد فوق کلیوی و بیماری‌های بافت کلیه در ایجاد بیماری نقش دارند.

شفائی عوامل مستعد کننده یا تشدید کننده عوارض بیماری فشار خون را چاقی، اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی و استرس ذکر کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن از عوامل ژنتیکی در این میان به عنوان عامل مستعد کننده برای بیماری یاد می‌شود؛ اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است. سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سکته مغزی و حمله قلبی احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

شفائی راه اندازی کمپین همگانی فشار خون در کشور را طرحی مناسب دانست و گفت: این طرح با هدف شناسایی، کنترل و اطلاع رسانی و ارجاع موارد به پزشک برای بیماران دارای فشار خون بالا فرصت مناسبی برای کنترل بیماری محسوب می‌شود..

طرح غربالگری و کنترل فشار خون، برای افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری کلیوی کهگیلویه و بویراحمد از شنبه همزمان با سراسر کشور در ۷۱۶ پایگاه ثابت و سیار به طور رسمی آغاز و تا ۱۵ تیرماه سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد افراد مشمول اجرای طرح غربالگری کنترل فشار خون در سطح استان را حدود ۶۸ هزار نفر دانست و گفت: تا پایان اجرای این طرح این افراد باید تحت کنترل فشار خون قرار گیرند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که از این تعداد ۶۸ هزار نفر دارای فشار خون بالا در سطح استان ۳۴ هزار نفر از آنها شناسایی شوند و ۱۷ هزار نفر نیز تحت کنترل و مراقبت‌های درمانی در سطح یک و دو قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر در این مراکز به عنوان ناظر و پرسشگر کار غربالگری و کنترل فشار خون را انجام خواهند داد.

یزدان پناه با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری فشار خون نیز نسبت به میانگین کشوری در حد متوسط قرار دارد، گفت: البته این آمار قطعی نیست و افرادی مبتلا به این بیماری هستند ولی مطلع نیستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه هم گفت: همزمان با اجرای طرج بسیج ملی کنترل فشار خون در ۱۱۱ پایگاه ثابت و سیار در این شهرستان از روز شنبه آغاز شد.

کورش داوری بر همکاری و اطلاع رسانی مردم در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: با توجه به گستردگی پایگاه ها در همه نقاط شهری و روستایی نیاز است مردم از این فرصت به نحو احسن برای شناسایی و کنترل بیماری مراجعه کنند.

وی مراکز شهر دهدشت را شامل خدمات جامع سلامت شهری شهید رجایی دهدشت جنب هلال احمر، مرکز جامع خدمات سلامت شهری شهید بهشتی دهدشت ابتدای خیابان سپاه، مرکز جامع خدمات سلامت شهری امام علی (ع) دهدشت جنب اداره بهزیستی، پایگاه سلامت جانبازان، پایگاه سلامت ۱۸۰ دستگاه، پایگاه سلامت نور ۶۰ دستگاه، پایگاه سلامت شهید چمران، پایگاه سلامت ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت شهید رجایی، پایگاه سلامت ضمیمه مرکز شهید بهشتی و پایگاه سلامت ضمیمه مرکز امام علی (ع) اعلام کرد.

داوری تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۱.۵ درصد از جمعیت شهری و در حدود ۱۹ درصد از جمعیت روستایی بالای ۳۰ سال شهرستان کهگیلویه دارای بیماری فشارخون است.

وی عنوان کرد: این درصد شامل ۳ هزار و ۹۵ نفر از جمعیت شهری و حدود ۵ هزار و ۲۸۵ نفر از جمعیت روستایی دارای بیماری فشارخون شهرستان هستند.

داوری تصریح کرد: این طرح ملی تا ۱۵ تیرماه سال جاری ادامه دارد.

شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه با چهار بخش، و چهار شهر و ۱۰ دهستان ۳۶۰ روستای بزرگ و کوچک دارد.

۴۵ درصد از جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: