به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
استانداری ها به دنبال تشکیل کارگروه هایی هستند که تکلیف دولتی دارند و برای اجرای مصوبات شورای مهارت باید آن را در چارچوب وزارت کشور تصویب کرد.
خبردنا: مدیر معین ستادی منطقه پنج مدیران فنی و حرفه ای کشور گفت: برای رفع معضل بیکاری به خصوص در استان هایی که صنایع کمتری دارند، راهی به جز توجه به آموزش های مهارتی وجود ندارد.

به گزارش"خبردنا"، داود ناصری امید روز یکشنبه در هفتمین نشست مدیران فنی و حرفه ای منطقه پنج کشور در یاسوج اظهار داشت: سخنرانی های رئیس جمهور در سال ۹۸ بطور خاص به بحث مهارت آموزی تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دانش آموخته با مهارتی بیکار نخواهد ماند، افزود: بیش از ۸۰ درصد اشتغال مددجویان کمیته امداد به دلیل آموزش های کوتاه مدت فنی حرفه ای بوده است.

ناصری امید بیان کرد: شورای مهارت از سال ۹۳ طراحی شده است و استان کرمانشاه به عنوان پایلوت کشوری بود.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی مسئولان کشور، بیکاری است، تصریح کرد: اهمیت مهارت آموزی در استان های با صنعت کم و آمار بالای بیکاری پررنگ تر می شود.

مدیر معین ستادی منطقه پنج مدیران فنی و حرفه ای کشور عنوان کرد: یکی از دلایل معضل بیکاری نداشتن مهارت است و استفاده از زیرساخت های سازمان آموزش فنی حرفه ای می تواند در اشتغال پایدار تاثیر گذار شود.

ناصری امید گفت: بیشترین آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی است و این یک معضل در سراسر کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید نقش آموزش های مهارتی در رفع بیکاری به باور تبدیل شود، اظهار داشت: بدون شک ترویج فرهنگ مهارت آموزی در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی آینده درخشانی را در پی خواهد داشت.

ناصری امید افزود: مقایسه میزان اشتغال بین فارغ التحصیلان بیکار و افراد دارای مهارت فنی و حرفه ای، گویای این مطلب است که باید توجه بیشتری به مهارت آموزی به خصوص در استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد شود.

وی بیان کرد: کسانی که در زندان آموزش های فنی و حرفه ای دیده اند، احتمال بازگشت به زندان آنها برای بار دوم بسیار کمتر است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس نیز در این نشست گفت: در ۶ نشست قبلی شورای مهارت ۸۶ پیشنهاد مطرح شده بود که از میان آنها ۴۲ مورد به سازمان فنی حرفه ای کشور ارسال شده است.

حشمت کوشکی اظهار داشت: از میان ۲۱ مصوبه شورای مهارت منطقه پنج کشور تاکنون ۱۷ مورد آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه باید یکی از کارگروه های اشتغال در هر استانی به شورای مهارت اختصاص یابد، افزود: کهگیلویه و بویراحمد اگر نتواند مهارت آموزی را در راستای اشتغال ساماندهی کند ضرر خواهد کرد.

کوشکی بیان کرد: باید بتوان مسئولان استانی را در زمینه اهمیت مهارت آموزی و نقش آن در رفع معضل بیکاری توجیه کرد.

وی تصریح کرد: شورای مهارت می تواند بسیاری از کاستی ها و نیازهای کهگیلویه و بویراحمد را در زمینه اشتغال و معضل بیکاری برطرف کند.

کوشکی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت، پتانسیل و تجربه موفق استان های عضو شورای مهارت منطقه پنج کشور در رفع معضل بیکاری کهگیلویه و بویراحمد تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: اعتقادی به فنی حرفه ای و نقش آن در رفع بیکاری وجود ندارد و باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

فرج الله راد اظهار داشت: استانداری ها به دنبال تشکیل کارگروه هایی هستند که تکلیف دولتی دارند و برای اجرای مصوبات شورای مهارت باید آن را در چارچوب وزارت کشور تصویب کرد.

وی افزود: مصوبات شورای مهارت استان تاکنون در سه شهرستان بویراحمد، گچساران و کهگیلویه انجام شده است.

راد با اشاره به نیازمندی دستگاه‌های اجرایی به آموزش‌های مهارتی، بیان کرد: طبق بخشنامه دیوان محاسبات کشور هیچ دستگاهی حق ندارد بخش آموزش‌های مهارتی خود را به شرکت‌های حقیقی و حقوقی که مجوز از فنی حرفه‌ای ندارند، واگذار کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: رسالت مهم سازمان فنی حرفه‌ای به جامعه هدف خود، ارائه آموزش به افراد جویای کار و ارتقای دارندگان مشاغل در راستای پایداری آنها است.

پیگیری اعتبارهای متوازن و شاخص های درآمدزایی، کاهش هزینه های مراکز فنی و حرفه ای، نظام مند شدن آموزش ها، خرید اموال تملیکی و اختصاص بودجه سازمانی به این امر، تصویب قانون از طریق مجلس برای استفاده از هدایا و کمک های مردمی و واگذاری مراکز به بخش خصوصی از مصوبات این نشست شورای مهارت بود.

هفتمین نشست مدیران فنی و حرفه ای منطقه پنج کشور در یاسوج با حضور داود ناصری امید (مدیر معین ستادی منطقه پنج)، حشمت کوشکی (مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس)، عبدالمجید دراهکی (مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر)، اسماء کریمی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان و فرج الله راد مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد.

براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۶ هزار و ۶۸۱ نفر دانش آموخته بیکار دارد، وجود این حجم بالا از آمار بیکاران خود گواه این مطلب است که برای اشتغال پایدار به دنبال راه چاره بود، راه حلی که بتواند در کمترین زمان حداکثر خروجی را به ارمغان بیاورد.

ششم مرداد ماه در تقویم ایران به نام ترویج آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای نامگذاری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: