خبردنا - شیرین بانو زرین: با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات همه در ماه مبارک رمضانی که پایان یافت و امیدواریم پایان نیابد توفیق مشارکت در امور خیریه، ترویج فرهنگ الهی اکرام و حمایت از نیازمندان، ایتام و فقرا و آنچه که لازمه اعمال انسان دوستانه ست…
در روزهایی که گذشت در رسانه ها حادثه تلخ جاده ی انتشار یافت که حداقل قدمت ۲۵ ساله دارد.
این حادثه چه برای آنان که از نزدیک شاهد بودند و چه آنها که در فضای رسانه دیده اند دلخراش بود و قلب همه جریحه دار شد.
اینک مخاطب نوشته ام باید کسانی باشند که به هر نحوی اموری بر عهده دارند. از وزیر راه و شهرسازی تا آخرین مسوولی که دخیل می باشد.
این حادثه نمونه ی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است که در این مقوله، انسان، راه و وسیله نقلیه مقصر اصلی بروز سوانح جاده ای است.
ساخت شهر همچون ساخت لانه توسط حیوانات بصورت غریزی رخ داده است ؛ اما لانه ها همواره یکسانند ولی شهرها در حال توسعه و این توسعه جاده می خواهد ،قانون می خواهد و پیگیری امور می خواهد.
از کجا باید کلام آغاز کرد وقتی در راس همه وزیر راه و شهرسازی میفرمایند در امسال سهم جاده در تصادفات رانندگی صفر است. سازنده اتومبیل ها هم مدعی ساخت اتومبیل با استاندارهای جهانی ست که خود مقوله ی جداست …
با این حساب تاثیرگذاری جاده صفر ،وسیله نقلیه صفر ،اصول ایمنی صفر ،استاندارهای لازم صفر.
و حتما فقط راننده مقصر است که همه خانواده ش را زیر آهن پاره های اتومبیل و جاده به دست مردم بیرون بکشند!!!
بنده نه کارشناس جاده هستم ،نه پلیس راه ،نه ایمنی و هیچ.
اما فقط به عنوان یک شهروند و یک هموطن بر خود وظیفه میدانم یادآور شوم به اینکه سندرم بی تفاوتی را در خود درمان کنید.
سوالات من به عنوان یک شهروند اینهاست .راه و شهرسازی ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری ،شوراها ،ایمنی راهها و هر ارگانی که در این قضایا مسوول هستند به خود چه نمره ی می دهند؟
وقتی این عناوین را بخواهد ارزیابی کند!
ابتدا در مسیرهای درون شهری ،کدام آسفالت در این استان نمره متوسطی دارد ؟ وضعیت شرکت گاز و آب و فاضلاب و برق و مخابرات یک طرف ، آسفالت های کهنه و سی چهل ساله یک طرف.
یک متر آسفالت به عنوان سرعت گیر که کاملا غیر استاندارد می باشد در تمامی نقاط شهر و خیابان ها میسازند بدون رعایت اصول که واقعا به سکوی پرش بیشتر شبیه است تا سرعت گیر ماشین که برای افزایش ایمنی جاده و مسیر تعبیه شده باشد.
ساده ترین کار در مسیرهای درون شهری و برون شهری چراغ هایLED هشدار دهنده است.
خودتان قضاوت کنید چه در شهر چه بیرون شهر ،کدام سرعت گیر آسفالتی چراغ هشدار دهنده دارد .؟؟؟
تا کی باید مسافران و گردشگران و شهروندان منهای آسیب به ماشین ، تا سقف اتومبیل پرتاب بشوند به خاطر سکوهای پرش دست ساز شما .
تابلوها ،تعیین مسیر دوربرگردانها، دسترسیها، جداکنندهها و دماغهها، جداکننده خطوط ویژه اتوبوسها، مسیر دوچرخه، جداکننده خیابانهای دوطرفه، کنار جاده، کنار جدول و دور میدانها ، جداکننده در وسط و کنار زیرگذرها و روگذرها ، الِمان روشنایی در زیباسازی درونشهری، مشخص نمودن حریم پارک خودروها ومشخص نمودن حریم خیابان به همراه ایجاد دید بیشتر و…
آیا همه این موارد و بیشتر تحت نظارت مردم و رانندگان است که همه تقصیر همیشه به سمت راننده و مردم استیا جز وظایف اصلی شما .؟
بسیاری از تصادفاتی که در طول مسیرهای این استان رخ میدهد علت آن عدم نصب گاردریل، شیب زیاد و کمعرض بودن و پیچ تند است که تا زمانی که راه و شهرسازی نسبت به برطرف شدن مشکلات این جاده ها و این محورها اقدام نکند در تصادفات رخ داده در این مسیرها صد درصد مقصر است.
از اینهمه نقاط حادثه خیز در سراسر استان اداره راه و شهرسازی چندین نقطه و مسیر پر تصادف طبق ضوابط و الگوی دستورالعمل کمیسیون ایمنی راههای کشور توسط کارگروه استانی تا بحال مشخص کرده و به کمیسیون ایمنی راههای کشور ارسال کرده است؟
که طبق اولویتبندی توسط وزارت راه و شهرسازی این نقاط پرتصادف جهت تحلیل و ارائه راهکار غنی و تعیین برآورد مالی و فیزیکی ابلاغ گردد و رفع شود.
چند نقطه دارای تصادف توسط حوزه راهداری استان ایمنسازی و ساماندهی شده است؟
کدام اقدامات طولانی مدت جهت رفع نقاط حادثهخیز مثل نصب حفاظهای بتنی در نقاط پرتگاهی، نصب نرده پلها، روشنایی تونلها و روشنایی نقطهای و همچنین ساماندهی تقاطع ها و غیره داشته است؟
چه راهکارهایی از جمله ایجاد بستر فرهنگی صحیح رانندگی، آموزش صحیح قوانین ، قدرتمند کردن پلیس در رابطه با اجرای دقیق قوانین، آموزش همگانی توسط رسانه ها و یا ایمن کردن راههای موجود استان طبق استاندارها ،بازدید روزانه راه توسط گشتهای ایمنی راه و اصلاح نواقص به صورت روزمره داشته است؟
آیا ارتقا کیفیت زیرساخت و توسعه ایمنی اولویتی دارد ؟
حادثه روز گذشته حتی اگر راننده مقصر باشد اگر جاده با آن شرایط پیچ تند حفاظ و گاردریلی داشت درصد آسیب بی شک بسیار کمتر بود و از جاده سقوط نمی کرد…..
بی شک هر وقت پاسخی برای این سوالات داشتید باید مردم و رانندگان را مقصر بدانید
در غیر این صورت در تعهدات خود بسیار ضعیف عمل کرده اید و مقصرید.
و در پایان باید گفت آنچه ضرورت دارد توجه به این نکته است که همکاری و هماهنگی همه دستگاهها در بهبود و کاهش مسائل ترافیکی و تصادفات مهم و اثرگذار است حل مشکلات ترافیکی ،مشارکت و همکاری همگان را در فرهنگسازی میطلبد و آنچه به مردم و جامعه آرامش میبخشد، تصمیم درست و بهینه مسئولان و رعایت قانون از سوی همه است….
والسلام .