به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۳۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
 خبردنا:حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و توزیع کارت این آزمون که از امروز آغاز می‌شود، گفت: آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته برای تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ برگزار می‌شود.

وی افزود: از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب این آزمون تعداد ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر معادل ۵۰.۱۰ درصد داوطلبان زن و تعداد ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۴۹.۹۰ درصد داوطلبان مرد هستند. همچنین تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۷ این آزمون ۱۲۱ هزار و ۵۰۲ نفر کمتر است.

توکلی اضافه کرد: در گروه علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ کدرشته، در گروه علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ کدرشته، در گروه فنی و مهندسی ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ کدرشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ کدرشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ کدرشته و در گروه دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ کدرشته به رقابت می‌پردازند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور توضیح داد: از میان ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شرکت کننده، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ داوطلب نیز در کدرشته های دوم (شناور) شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۳ نفر معادل ۴۵.۲۳ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۶ نفر معادل ۵۴.۷۷ درصد داوطلبان مرد هستند.

توکلی اضافه کرد: داوطلبانی که در کدرشته های دوم شرکت کرده‌اند، باید علاوه بر کدرشته اصلی خود، کارت آزمون کدرشته دوم یا شناور را نیز دریافت کنند.

وی توضیح داد: با توجه به مجموع داوطلبان در کدرشته های اول و کدرشته های شناور در مجموع تعداد ۶۵۵ هزار و ۵۵۲ کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ صادر شده است که از این تعداد ۳۲۶ هزار و ۴۴۷ کارت مربوط به خواهران و ۳۲۹ هزار و ۱۰۵ کارت مربوط به برادران است.

وی گفت: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور از فردا دوشنبه ۲۰ خردادماه ۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش از کارت خود پرینت تهیه کنند.

توکلی افزود: آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته، در ۷۷ شهر و ۱۶۲ حوزه امتحانی در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می‌شود.

وی افزود: در آزمون صبح پنجشنبه ۲۳ خرداد ۲۹۹ هزار و ۵۶۴ داوطلب در ۳۲ کدرشته، در بعدازظهر پنجشنبه ۲۳ خرداد ۸۲ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۶۳ کدرشته و در صبح جمعه ۲۴ خرداد ۲۷۳ هزار و ۳۱۰ داوطلب در ۳۶ کدرشته به رقابت می‌پردازند.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه به صورت کارنامه، کارنامه در ۱۵ تیرماه منتشر می‌شود و دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز ۱۶ تیرماه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مجازین به انتخاب رشته می‌توانند از ۱۷ تیرماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

وی گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند ۱۰۰ کدرشته را انتخاب کنند و گزینش نهایی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی صورت می‌گیرد.

توکلی گفت: فهرست اسامی چند برابر ظرفیت رشته های خاص برای آزمون های عملی در ۲۹ تیرماه اعلام می‌شود و مصاحبه و آزمون های عملی در روزهای ۵ تا ۲۴ مرداد انجام می‌شود. رشته های هنر نیز از ۹ مرداد تا ۱۱ مرداد آزمون های عملی خود را برگزار می کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در روز ۱۶ شهریورماه اعلام می‌شود و پذیرفته شدگان در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه می توانند در دانشگاه ها ثبت نام کنند. کارنامه نهایی داوطلبان در ۲۵ شهریورماه منتشر خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: