به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۳۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
شرکت های صنعتی و معدنی برای ساخت فرودگاه در منطقه سنگان خواف آمادگی دارند و در صورت موافقت مدیران استانی می توان شیوه مشارکت اجرای این پروژه را در قالب یک تفاهم نامه تعیین کرد.
خبردنا : مدیرعامل ایمیدرو  گام های بلندی را برای توسعه ایران برداشته است .


به گزارش " خبردنا "،  دکتر " خداداد غریب پور " که هر کجا حضور داشته سرمنشا تحولات توسعه گرایانه بوده و بنگاههای اقتصادی زیر مجموعه مدیریتی وی دوران موفقی را طی کرده اند اخیرا آب رسانی به شرق کشور و آغاز توسعه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را کلید زده که این دو پروژه بزرگ می تواند توسعه کشور  را به همراه داشته باشد .

این گزارش تصریح دارد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو دومین تفاهم‌نامه همکاری توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان را با هدف ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمی این منطقه امضا کردند.

این تفاهم‌نامه همکاری میان بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و خداداد غریب‌پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) امضا شد.

 رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: تعاملات بسیار عالی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است که میتوان به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نمایندگان دو سازمان ر قالب یک کمیته مشترک اشاره نمود.

دکتر غریب پور در حاشیه مراسم امضای دومین تفاهم نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از سال ۱۳۹۴ با سرکار آمدن مدیریت فعلی دارای تحرک مناسب و جدی شد که می توان به عملیات ساخت فاز نخست بزرگترین بندر تخصصی صنعتی ـ معدنی کشور در این منطقه اشاره نمود.

غریب پور افزود: با امضای این تفاهم نامه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه ۲ تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این دومین تفاهم نامه همکاری ایمیدرو با شرکت صنایع پتروشیمی است و طبق برنامه قرار است از ۹۸۰۰ هکتار مساحت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان حدود ۲۰۰۰ هکتار آن به صنایع پتروشیمی برای انجام فعالیت واگذار شود.

تعامل با دانشگاه ها

غریب پور با تاکید بر اینکه استفاده از دانش روز نیاز امروز معدن و صنایع معدنی است، گفت: ایمیدرو مصمم به تعامل هرچه بیشتر با دانشگاه ها است و این همکاری در قالب تفاهمنامه و تبدیل آن به قرارداد در سال جاری ادامه خواهد داشت.

جزئیات طرح بزرگ پتروشیمی که با کمک مستقیم ایمیدرو به بار می نشیند


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این رابطه با بیان این‌که در فاز اول بنا بر طرح جامع توسعه که تعریف شده در منطقه پارسیان ۱۴ طرح بزرگ پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: این طرح‌ها معادل ۱۵ میلیون تن محصول قابل فروش تولید خواهد کرد و حجم سرمایه گذاری نزدیک ۲۰ میلیارد دلار است و حجم سرمایه گذاری این طرح نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است که در فازهای مختلف اجرا خواهد شد.

محمدی همچنین با بیان این که در صنایع پتروشیمی از ۵۵ مجتمع صنعتی ۱۶ مجتمع در عسلویه متمرکز و در حال تولید است، افزود: طرح‌های پتروشیمی در دو فاز تعریف شده که از ۳۰ طرح ۱۷ طرح در حال پیشرفت و ۱۳ طرح در مرحله‌ی تأمین مالی و دانش فنی قرار دارد.

اقدام دیگر دکتر غریب پور آغاز پروژه آب رسانی به شرق کشور است .

در جلسه بررسی نحوه مشارکت شرکت های صنایع معدنی در طرح انتقال آب از چابهار به شرق کشور که با حضور علی‌رضا رزم حسینی استاندار، خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران عامل شرکت های صنایع فولادی برگزار شد، تفاهم نامه ای به امضا رسید.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه گفت: اولین نیاز آبی استان بخش فولاد و صنعت است و هدف ما از برگزاری این جلسه، جلب مشارکت مجموعه های فعال در حوزه صنایع معدنی در طرح انتقال آب و رفع نیاز آبی است.

علی رضا رزم حسینی افزود: در صورت انتقال آب از چابهار به سنگان خواف، زمینه توسعه فعالیت شرکت های صنایع معدنی در این منطقه فراهم خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با بیان اینکه امیدرو برای سرمایه گذاری در زمینه انتقال آب آمادگی دارد، گفت: شیوه سرمایه گذاری شرکت های فولادی در پروژه انتقال آب دریای عمان باید در قالب تفاهم نامه همکاری مشخص شود.

خداداد غریب پور با بیان اینکه انتقال کنسانتره و گندله تولیدی در منطقه سنگان خواف نیازمند ایجاد شبکه ریلی است، گفت: تفاهم نامه ساخت راه آهن سنگان به بافق به طول 800 کیلومتر به امضا رسیده است و طبق برنامه ریزی ها، شهریورماه امسال قرارداد آن منعقد خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرکت های صنعتی و معدنی برای ساخت فرودگاه در منطقه سنگان خواف آمادگی دارند و در صورت موافقت مدیران استانی می توان شیوه مشارکت اجرای این پروژه را در قالب یک تفاهم نامه تعیین کرد.

در این جلسه مقرر شد، مجموعه شرکت های صنایع معدنی منطقه سنگان با محوریت ایمیدرو در شرکت سرمایه گذاری انتقال آب چابهار به مشهد (شرکت تابش) مشارکت کنند. البته میزان و نحوه مشارکت هر مجموعه با محوریت ایمیدرو تعیین خواهد شد.

همچنین طی یک ماه آینده تفاهم نامه نحوه مشارکت شرکت های فولادی با هماهنگی ایمیدرو و با حضور مسئولین ملی و محلی در استانداری خراسان رضوی منعقد خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: