به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۹۵۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
جهاد کشاورزی از احداث گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و کوچک با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن حمایت می‌کند.
خبردنا: کمتر از یک قرن پیش ایران بدلیل جمعیت روستایی بیشتر از نظر تولید محصولات کشاورزی خودکفا بود اما با رشد شهرنشینی و مهاجرت روستائیان به نقاط شهری ، کشاورزی کشور رو به افول نهاد و محصولات کشاورزی مورد نیاز با کمبود رو به رو شد، پس از پیروزی انقلاب این بخش در کانون توجه متولیان قرار گرفت و برنامه ریزی همه جانبه برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی از راهبردهای اولویت دار دولت ها تعریف شد.

به گزارش"خبردنا"، در سال ۱۳۵۶ مجموع تولید محصولات کشاورزی کشوربا جمعیت ۳۶ میلیونی ۲۶ میلیون تن بود در حالی که این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۱۲۲ میلیون تن رسیده است. این آمار نشان می دهد حوزه کشاورزی به همت بهره برداران و مسئولان در حال رشد به جلوست.

بخش کشاورزی به دلیل تامین ۸۵ درصد نیازهای غذایی و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و دارا بودن ۲۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد.

براساس آمار موجود کشت در بخش عمده اراضی کشاورزی کشور به صورت تجاری انجام می‌شود و بیش از ۱.۷ میلیون هکتار از زمین‌های زراعی و باغ‌های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه آب بر این باورند که سنتی بودن شیوه کشت در بخش کشاورزی ایران سبب شده تا بهره وری آب در این بخش پایین باشد، دست اندرکاران بخش کشاورزی این دیدگاه را قبول ندارند و می‌گویند که دیگر کشاورزی ایران سنتی نیست و بویژه در سال‌های اخیر به همت دولت تدبیر و امید گام‌های بلندی در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری برداشته شده است.

در این میان حوزه کشاورزی با ۵۰ هزار شغل نقش مهمی در تامین معیشت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

اگرچه در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پیاپی بر بخش کشاورزی این استان تاثیر گذاشت اما با توجه به سرمایه گذاری‌های خوب دولت به ویژه در حوزه آب و خاک این بخش همواره شاهد رشد بوده است.

جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بر خلاف حوزه‌هایی مانند نفت و دیگر صنایع، دخالت دولت در کشاورزی به حمایت و توسعه زیرساخت‌ها محدود شده به عبارت دیگر کشاورزی مردمی‌ترین حوزه اقتصادی در کشور است.

شهرام عسکری معتق است کشاورزی به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی از مهمترین عناصر توسعه پایدار کشور است و رشد این حوزه می‌تواند مکمل توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی نظیر صنعت و گردشگری باشد.

وی بر این باور است که رونق کشاورزی به دلیل تاثیر کم تحریم بر آن نقش اثرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

عسکری توضیح داد: ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی با استفاده بهینه ازظرفیت های حوزه کشاورزی امکان پذیر است.

سهم کشاورزی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: میزان تولیدات کشاورزان استان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه ۱۰ هزار تن بود اکنون به ۹۰۴ هزار تن در سال رسیده است.

شهرام عسکری اظهار داشت: محصولات زراعی، باغی، گل رز هلندی و گیاهان دارویی عمده ترین محصولا تولیدی این بخش در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۹ درصد از اشتغال ایجاد شده در کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون ۲۵۶ کارشناس در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد برای علمی کردن کشاورزی فعالیت دارند.

حمایت‌های زمان حاضر برای سرمایه گذاران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی از احداث گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و کوچک با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن حمایت می‌کند.

زواره آزادپور ضمن اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای و مزایای آن از جمله تحت کنترل بودن عوامل محیطی، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی گفت: تسهیلات هفت درصدی بدون محدودیت تعداد متقاضیان احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد از راهبردهای جدی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است.

وی توضیح داد: اعطای مجوز در طول یک روز برای احداث گلخانه در مناطق شهری با مقیاس کمتر از ۳۰۰ متر مربع از دیگر برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز از آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه صنایع تبدیلی، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی در استان خبر داد.

الیاس تاج الدینی افزود: این حمایت‌ها در زمینه‌های پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعطای مجوز و واگذاری زمین پیش بینی شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه برای اجرای طرح‌های زنبورداری و پایانه صادرات عسل در گچساران گفت: تعامل خوبی با سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه منابع طبیعی و محیط زیست برای واگذاری زمین و سایر حمایت‌های لازم پیش بینی شده تا رغبت سرمایه گذاران برای فعالیت در استان بیشتر شود..

اقدامات انجام شده

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۱۳۹۷ طرح‌های زیرساختی آب و خاک در سطح ۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان اجرا شده است.

عبدالعلی بهاءالدینی افزود: پس از پیروزی انقلاب، اجرای طرح‌های تامین آب در سطح ۲۲ هزار هکتار، آبیاری‌های نوین ۳۳ هزار هکتار، طرح‌های تامین آب پمپاژهای کوچک در زمین‌های دیم در ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار و تسطیح اراضی سنتی در چهار هزار ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی بیان کرد: احداث ۳۳۸ جاده بین مزارع و ۳۷۰ کانال‌های کشاورزی بخش دیگری از خدمات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در چهار دهه گذشته تاکنون در این استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۳۳ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان زیر پوشش طرح آبیاری نوین قرار گرفته است.

تاج الدینی اظهار داشت: دشت‌های امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از جمله مناطق مهم محل اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: براساس قانون ۸۵ درصد از هزینه اجرای طرح‌های آبیاری نوین از سوی دولت و ۱۵ درصد نیز سهم کشاورزان است.

تاج الدینی ابراز داشت: به هر هکتار زمین زراعی براساس نیاز ۶۵ تا ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

تاج الدینی تصریح کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش‌های سنتی که منجر به بیماری‌هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می‌شود را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هکتار کشت انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که ۱۴۰ هکتار آن در بخش گل محمدی است.

تاج الدینی با اشاره به اینکه درآمد در بخش گیاهان دارویی بیشتر از سایر تولیدات کشاورزی است، یادآور شد: ۱۱ و نیم هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد به کشت زعفران و ۸۰ هکتار دیگر به انواع گیاهان دارویی مانند به لیمو، نعناع فلفلی، رزماری و گیاهانی از این قبیل اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در ۲ سال آینده زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.

تاج الدینی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی یکی از راه‌های مهم افزایش درآمد در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و باید با ارائه آموزش و تغییر نگرش کشاورزان، آنها را به این سمت سوق داد.

آزادپور بیان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه تولید رز ۱۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: ۱۹ میلیون شاخه گل رز هلندی در سال تولید که مهمترین ارقام آن دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی است.

آزادپور از صادرات ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای به کشورهای عراق و روسیه در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار استان‌های جنوبی کشور دارد.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: