به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۹۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
از این میزان اعتبار تخصیص یافته یکهزارو ۲۶۴ میلیارد ریال از محل سه درصد نفت و گاز ،۶۲۶ میلیارد ریال ملی استانی، ۱۳ میلیارد ریال ارتقا شاخص‌ها و ۶۹۲ میلیارد ریال از محل استانی است.
خبردنا: در دست اجرا بودن طرح های بزرگ عمرانی و اقتصادی،افزایش چشمگیر میزان اعتبارات در سال های اخیر و تصویب بودجه خوب در سال جاری روند توسعه در شهرستان گچساران مشهور به بام نفتی ایران را امیدبخش کرده است.

به گزارش"خبردنا"، هر چند در نگاه نخست شاید نفت و گاز گنجینه اصلی توسعه گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد محسوب شود اما پایان پذیر بودن این سرمایه ملی مسئولان را بر آن داشت تا با تقویت زیرساخت‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع بالا دستی نفت و گاز از سویی و اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی زمینه توسعه این خطه را برای آینده فراهم کنند.

شروع عملیات اجرایی چندین طرح بزرگ جاده‌ای که افزون بر کاهش خسارت‌های سوانح رانندگی زمینه ساز انتقال محصولات تولیدی به بنادر جنوب کشور می‌شود اثرگذارترین طرح‌های عمرانی سال‌های اخیر در این شهرستان بوده است به طوری که با تکمیل این طرح‌ها گچساران از چهارسوی خود صاحب شبکه‌های ارتباطی استاندارد اصلی و چهار خطه می‌شود.

اجرایی شدن سالن اجتماعات آموزش و پرورش، ساخت ده‌ها مکان ورزشی، شروع بکار چندین پروژه گردشگری، کشاورزی، طرح‌های توسعه شهری، ساماندهی بافت فرسوده چهره این منطقه نفتخیز رابه کلی تغییر داده است

سرانجام طرح‌های بزرگ عمرانی

فرماندار گچساران گفت: ۲ قطعه از جاده چهار خطه جاده گچساران به شهرستان بهبهان در استان خوزستان و دوگنبدان به باشت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

علی خوان پایه با اشاره به تصویب اعتبارات خوب برای این طرح در سال جاری ابراز امیدواری کرد: قطعه کوچک باشت به بابامیدان نیز در سال ۱۳۹۹ افتتاح شود.

وی تونل یکهزار و ۲۶۰ متری دیل را از دیگر طرح‌های بزرگ حوزه جاده‌ای این شهرستان عنوان کرد و افزود: این طرح با روند خوبی در حال اجراست.

فرماندار گچساران تصریح کرد: مرحله نخست ساخت تونل دیل امسال تکمیل می‌شود.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری و شهر دوگنبدان با جاده‌ای استاندارد به شهرستان چرام و جاده پاتاوه دهدشت متصل خواهد شد.

خوان پایه ابراز داشت: ساخت جاده اصلی گچساران به بنادر جنوبی در چندین قطعه از دیگر پروژه‌های بزرگ راهسازی گچساران است که زمینه رونق بیشتر گردشگری در بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: این طرح با ۵۷ کیلومتر طول با مشخصات جاده اصلی در حال اجراست.

خوان پایه همچنین از تکمیل ساختمان بیمارستان ۱۴۵ تختی کوی کارکنان شهر دوگنبدان در سال جاری خبر داد و از مسئولان خواست برای تأمین تجهیزات و نیروی انسانی این طرح برنامه ریزی کنند.

فرماندار گچساران با یادآوری در حال بهره برداری بودن بیمارستان تخصصی مادر و کودک حضرت بی بی حکیمه (س) در این شهرستان اضافه کرد: با افتتاح بیمارستان ۱۴۵ تختخوابی شهر دوگنبدان فضاهای درمانی مورد نیاز این شهرستان تأمین می‌شود.

خوان پایه با اشاره به در دست اجرا بودن طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت: تاکنون ۵۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده این شهر پایان کار دریافت کرده‌اند.

وی تعداد واحدهای مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده این شهر را یکهزار و ۱۰۰ خانه عنوان کرد و اضافه کرد: ۵۰۰ واحد مسکونی نیز هم اکنون در دست ساخت است.

فرماندار گچساران بیان کرد: اجرای این طرح در کنار طرح‌های بازآفرینی شهری رضایتمندی مردم محله‌های فقیرنشین پایین شهر را به دنبال داشته است.

وی همچنین از در دست اجرا بودن سه طرح پتروشیمی در گچساران خبر داد و گفت: مجتمع پتروشیمی تولید اتیلن در این شهرستان بیش از ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چشم انداز روشن حوزه کشاورزی

فرماندار گچساران گفت: هم اکنون طرح مطالعاتی تأمین آب ۱۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.

علی خوان پایه با اشاره به نفت خیز بودن گچساران و پایان پذیر بودن منابع نفت و گاز اظهار داشت: توسعه پایدار این شهرستان در گرو فراهم کردن زیرساخت‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی است.

وی بیان کرد: هم اکنون طرح تبدیل ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دیم به آبی این شهرستان در حال انجام است.

فرماندار گچساران تصریح کرد: این میزان زمین کشاورزی در دشت‌های لیشتر، تنگ انگشترک، دشت مور و سایر مناطق شهرستان تأمین آب می‌شود.

خوان پایه از بهره برداری بخش عمده‌ای از طرح‌های تبدیل زمین‌های کشاورزی دیم به آبی تا پایان سال جاری در گچساران خبر داد.

فرماندار گچساران عنوان کرد: در سال‌های اخیر ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان به آبی تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: این میزان زمین کشاورزی در دشت‌های امامزاده جعفر، دشت مور و سایر مناطق شهرستان تأمین آب شده است.

خوان پایه اضافه کرد: ارتقای ارزش افزوده زمین‌های کشاورزی، افزایش میزان تولید، بهبود درآمد بهره برداران و خوداتکایی ملی از مزایای تبدیل زمین‌های دیم به آبی است.

وی افزود: اجرای طرح‌های تأمین آب کشاورزی در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس به برخی مناطق گچساران را به دنبال داشته است.

فرماندار گچساران با یادآوری خشکسالی‌های مداوم گفت: زمین‌های دیم تنها در سال‌های پرباران قابل کشت است اما زمین‌های آبی ضمن چندین برابر بودن میزان تولید حداقل ۲ بار در سال قابل کشت است.

وی توضیح داد: تبدیل زمین‌های آبی به دیم با تلاش و پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی برای اخد اعتبار و تخصیص آب محقق شده است.

خوان پایه با یادآوری در دست اجرا بودن طرح توسعه اقتصادی در گچساران گفت: اجرای پروژه‌های صنایع تبدیلی از جمله کارخانه فراوری گیاهان دارویی از برنامه‌های دولت برای ارتقای سطح معیشتی مردم این شهرستان است.

خوان پایه وجود ۲ رودخانه پرآب خیرآباد و زهره و سد در حال بهره برداری کوثر و در دست ساخت چم شیر را ظرفیت‌های گچساران برای توسعه اقتصادی دانست.

وی با اشاره به تخصیص بیش از ۱۳۴ میلیون متر مکعب از آب سد چم شیر و کوثر برای تأمین آب کشاورزی و صننعت چشم انداز تولید در حوزه‌های کشاورزی و صنعت این شهرستان را امیدبخش ارزیابصی کرد.

۸۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد

وضعیت تخصیص اعتبارات در روزهای پایانی سال مالی

فرماندار گچساران گفت: ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی این شهرستان تخصیص یافته است.

علی خوان پایه اظهار داشت: با وجود شرایط نامناسب اقتصادی کشور در سال مالی ۹۸ - ۹۷ بیش از سه هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از محل سه درصد نفت، ملی استانی، توازن، ارتقا شاخص‌ها، ۲۷ صدم ورزش، حوادث و مالیات بر ارزش افزوده به طرح‌های عمرانی این شهرستان اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار در ۲۶ سرفصل و در قالب ۶۰ برنامه برای اجرای ۳۰۰ طرح عمرانی در شهرستان گچساران تخصیص یافت.

خوان پایه ابراز کرد: از این میزان اعتبار تخصیص یافته یکهزارو ۲۶۴ میلیارد ریال از محل سه درصد نفت و گاز ،۶۲۶ میلیارد ریال ملی استانی، ۱۳ میلیارد ریال ارتقا شاخص‌ها و ۶۹۲ میلیارد ریال از محل استانی است.

خوان پایه تصریح کرد: دولت با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها خدمات ارزنده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله راه، بهداشت و اشتغال روستایی در این مناطق محروم و کمتر توسعه یافته این شهرستان ارائه داده است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی در حال اجرای این شهرستان رضایت بخش است، افزود: تکمیل و افتتاح طرح‌های نیمه تمام جزو اولویت‌های مهم کاری مدیران اجرایی شهرستان در سال ۱۳۹۸ است.
خوان پایه عنوان کرد: در صورت تأمین و جذب کامل اعتبارات عمرانی مصوب سال ۹۷-۹۸، امسال بخش عمده‌ای از طرح‌های عمرانی نیمه تمام این شهرستان تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

تصویب بودجه مطلوب در سال جاری

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: چهار هزار میلیارد ریال امسال برای توسعه زیرساخت‌های مناطق شهری و روستایی این شهرستان‌ها هزینه می‌شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: این میزان اعتبار در قالب ۶۰ برنامه برای اجرای ۳۶۰ طرح عمرانی شهرستان‌های گچساران و باشت پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: مهمترین اولویت توسعه زیرساخت‌های عمرانی این شهرستان‌ها در سال جاری تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

تاجگردون گفت: طرح‌های مهمی در زمینه آب، خاک، کشاورزی، راهسازی، بهداشت، درمان و سایر زیرساخت‌های زندگی در مناطق مختلف شهرستان‌های باشت و گچساران در حال اجراست.

تاجگردون افزود: مساحت زمین‌های آبی این شهرستان‌ها با تکمیل طرح‌های در دست اجرای تأمین آب به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان اعتبارات عمرانی شهرستان‌های گچساران و باشت نسبت به پیش از دولت تدبیر و امید ۱۰۰ برابر شده است گفت: دولت در چند سال اخیر توجه ویژه ای به مناطق نفتخیز محروم داشته است.

وی با یادآوری اینکه ۶۳ مقام بلند پایه کشوری در سال ۱۳۹۲ تاکنون با سفر به شهرستان‌های گچساران و باشت از نزدیک مشکلات مردم را مشاهده کرده‌اند روند مطلوب توسعه این شهرستان‌ها را مدیون تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی دانست.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: