به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۰۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
آمار طرح‌های منعقد شده در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در مجموع ۲ هزار و ۴۹۱ طرح با اشتغال ۶ هزار و ۵۴۱ نفر به مبلغ ۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال بوده است.
خبردنا: روستاها به عنوان مراکز اصلی تولید قلب تپنده توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می شوند که تلاش های گسترده سال های اخیر برای احیای کارکردهای اقتصادی و اجتماعی این مناطق را در مدار توسعه قرار داده است.

به گزارش"خبردنا"، اگرچه خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان به شهرها در سال های گذشته شد اما توسعه زیرساخت‌های زندگی از جمله آب، برق، گاز، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدبیرهای کارساز دولت ها برای تحقق توسعه پایدار در روستاهاست.

کارشناسان می‌گویند: روستائیان با تولید محصولات کشاورزی، صنایع دستی از سویی و وجود طبیعت بکر ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و احیای فرهنگ گذشتگان و تحقق اقتصاد دارند.

براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

کارشناسان کاهش مشکلات تمرکز در کلان شهرها از جمله آلودگی هوا، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی را نیازمند رونق زندگی روستایی می دانند.

در سال‌های اخیر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی اختصاص یافته که این مساله در کنار افزایش امکانات رفاهی مسیر توسعه پایدار را هموار کرده است.

اما استان کهگیلویه و بویراحمد که روستاییان بیش از ۴۴ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند دولت‌ها تلاش‌هایی را برای ماندگاری جامعه هدف در روستاها انجام داده‌اند که در برخی مناطق مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها را در پی داشته است.

این استان یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه دارد.

دیدگاه مردم

یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر که در سال‌های اخیر از شهر دوگنبدان به این روستا مهاجرت کرده است با اشاره به وجود خانه‌های نوساز، معابر زیبا و امکانات خوب برای زندگی در روستای امامزاده جعفر اظهار داشت: فضای همدلی در روستاها باعث زندگی با نشاط شده است.

هادی کرمی که از طریق تولید و فروش سبزی امرار معاش می کند گفت: زندگی در روستای امامزاده جعفر برایم واقعاً لذت بخش است.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برخی روستاها به مخروبه تبدیل شده بود گفت: اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستاها فرصتی برای بازگشت اهالی به مناطق روستایی گچساران ایجاد کرده است.

یکی از ساکنان روستای تلخ آب شیرین گچساران گفت: این روستا به دلیل اجرای طرح‌های بزرگ رفاهی در سال های اخیر تفاوت چندانی با شهر ندارد.

علی محمدپور با اشاره به مهاجرت تعداد زیادی از شهرنشینان به روستای تلخاب شیرین اظهار داشت: در صورت وجود زیرساخت‌های زندگی و امکان اشتغال زندگی در روستاها به دلیل کم بودن آلودگی‌های صوتی و فضای همدلی با نشاط تر از شهر است.

او ادامه داد: در گذشته روستائیان به دلیل نداشتن سند واحدهای مسکونی و ارزان قیمت بودن زمین‌های کشاورزی حتی از گرفتن یک تسهیلات بانکی محروم بودند اما با پیشرفت مناطق اکنون اهالی شرایط لازم برای برای کارآفرینی را نیز دارند.

ایجاد امید با اجرای طرح‌های اقتصادی

فرماندار گچساران گفت: اجرای طرح‌های اقتصادی نظیر تامین آب زمین‌های کشاورزی و آبیاری نوین برای اراضی کشاورزی باعث ارزش افزوده دارایی‌های مردم در برخی روستاهای این شهرستان شده است.

علی خوان پایه با یادآوری چند برابر شدن تولید محصولات و ارزش زمین‌های کشاورزی پس از بهره برداری از این طرح‌ها به ویژه در حوزه دهستان امامزاده جعفر اظهار داشت: این امر باعث ایجاد امید در زندگی اهالی روستایی و ترویج مهاجرت معکوس در این مناطق شده است.

وی بیان کرد: راه اندازی پایانه صادراتی عسل و کارخانه فرآوری گیاهان دارویی و تکمیل طرح‌های تامین آب کشاورزی از برنامه‌های دولت برای حمایت از رونق اشتغال در روستاهای گچساران است.

تغییر سیمای روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی معادل نیمی از مجموع واحدهای روستایی در این استان تاکنون مقاوم سازی شده که باعث تغییر سیمای این مناطق شده است.

حسین جنتی افزود: ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی اظهار داشت: این واحدهای مسکونی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و حمایت‌های ویژه دولت مقاوم سازی شده‌اند.

هویت بخشی به روستاها با سند دار شدن خانه‌ها

جنتی با یادآوری اهمیت سنددار شدن واحدهای مسکونی روستایی ابراز داشت: تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد سندار شده‌اند.

وی بیان کرد: طرح سند دار کردن خانه‌های روستایی در این استان به طور جدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهولت در مدیریت روستا به دلیل کاهش نزاع برای زمین و استفاده از سند برای دریافت تسهیلات بانکی از حداقل مزایای سند دار شدن واحدهای مسکونی روستایی است.

جنتی آسفالت معابر روستایی را از دیگر خدمات رفاهی برای تحقق رفاه حال روستاییان، توسعه گردشگری و افزایش درآمد اهالی دانست.

وی تصریح کرد: تاکنون سه میلیون متر مربع آسفالت در معابر روستایی اجرا شده که ۲ میلیون مترمربع آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انجام ۳۴۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع جدول گذاری، ۱۵ هزار و ۷۰۸ متر دیوار حائل، ۲۸ هزار و ۹۳۵ متر کانال اجرای ۶۱ دهانه پل را از اقدامات بنیاد مسکن در روستاهای این استان ذکر کرد.

جنتی ادامه داد: این میزان عملیات در قالب یک هزار و هشت طرح هادی و سایر زیرساخت‌های رفاهی در ۴۰۰ روستای پر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

جنتی عنوان کرد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و توریستی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون طرح هادی در ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان اجرا شد.

حسین جنتی اظهار داشت: در زمان حاضر ۲۵۰ طرح در زمینه عمران روستایی در مناطق مختلف این استان با ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

وی افزود: بیش از ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون برای تمامی این روستاها طرح هادی تهیه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌های روستایی در قالب ۲۵۰ طرح اجرا شد.

توسعه زیرساخت‌های اولیه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت که یکهزار و ۴۸۰ روستای این استان دارای تأسیسات آبی و حدود ۹۱ درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش شبکه توزیع آبرسانی هستند.

فیض الله پاسره شاخص برخورداری از آب آشامیدنی سالم در روستاهای کهگیلویه وبویراحمد را هم اینک بالای ۷۴ درصد دانست و اضافه کرد: این میزان تا قبل از آغاز دولت یازدهم و ظرف ۶ سال گذشته کمتر از ۶۸ درصد بود.

پاسره همچنین اجرای ۱۷ مجتمع آبرسانی با اعتباری افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال را در قالب منابع صندوق توسعه ملی یکی از اقدام‌های ارزشمند دولت تدبیرو امید در تأمین آب شرب مورد نیاز روستاها دانست و گفت: با بهره برداری کامل این مجتمع‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی گازرسانی ۱۵۰ روستای این استان در قالب ۱۰ طرح در دست اجراست.

رحمان خادم اظهار داشت: در سال ۱۳۷۷ با توجه به سیاست‌های دولت و نیاز روزافزون جامعه به گاز طبیعی شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تأسیس شد و از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را برای ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز کرد.

وی، با اشاره به در دست اجرا بودن طرح گازرسانی به روستاهای حومه لوداب افزود: این پروژه ۳۵ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با ۲ عدد ایستگاه CGS-TBS و اعتبار ۴۵ میلیارد ریال برای گازرسانی به ۵۸۷ خانوار در حال انجام است.

خادم عنوان کرد: این طرح، روستاهای دهنو، میان لوداب، شهرک پورشریف، آب مورد، گرگیان، گوزنان و دیگر روستاهای اطراف را پوشش خواهد داد.

وی بیان کرد: تلاش بر این است تا پیش از زمان بارندگی‌ها و در محدوده زمانی سه ماهه این طرح خاتمه یابد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیشرفت این طرح گازرسانی ۲۵ درصد است و امید است پیمانکار با راه اندازی اکیپ‌های کاری در هفته‌های آینده بر سرعت تکمیل آن بیافزاید.

وی ابراز داشت: کار گازرسانی و خدمات دهی به مناطق محروم و کوهستانی و صعب العبور و هزینه‌های هنگفت مورد نیاز برای این نوع خدمت یکی از موانع مهم و گسترش توسعه استان است که افراد مشغول در این مجموعه علی‌رغم این نوع از سختی‌های کار توانستند در زمینه سلامت اداری در سطح کشور خوش بدرخشند.

وی گفت: گازرسانی به ۴۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد هدفگذاری شده‌اند که تا سال ۹۹ گازرسانی شوند.

هم اکنون ۱۸۴ هزار مشترک در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که ۱۳۴ هزار مشترک شهری و مابقی در حوزه روستایی است.

برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین آمار با پرداخت حدود ۲ هزار میلیارد ریال به طرح‌های اشتغال زایی روستایی و عشایری در این استان، زمینه اشتغال ۶ هزار و ۲۷۵ نفر فراهم شده است.

پروانه نیک مرام افزود: این میزان تسهیلات به ۲ هزار و ۳۴۶ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

وی بیان کرد: شهرستان‌های بویراحمد و چرام به ترتیب بیشترین و کم‌ترین پرداختی تسهیلات روستایی و عشایری به متقاضیان را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

نیک مرام عنوان کرد: به تفکیک شهرستانی در بویراحمد یک هزار و ۴۶ طرح، بهمئی ۲۸۵ طرح، گچساران ۲۰۰ طرح، کهگیلویه ۳۱۱، دنا ۱۸۴، باشت ۱۱۱، لنده ۱۰۹ و چرام ۱۰۰ طرح اجرا شده است.

وی تصریح کرد: آمار طرح‌های منعقد شده در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در مجموع ۲ هزار و ۴۹۱ طرح با اشتغال ۶ هزار و ۵۴۱ نفر به مبلغ ۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال بوده است.

نیک مرام از جمله اهداف مهم در اجرای طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را توانمندسازی روستاییان و عشایر، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و به ویژه حاشیه شهرها، حمایت از دانش آموختگان دانشگاهی، تثبیت اشتغال پایدار، تأمین بخش مهمی از نیازهای ضروری کشور در استان‌ها و تکمیل زنجیره تولید و حمایت از واحدهای تولیدی دانست.

دولت به منظور حفظ و تداوم حیات روستاهای کشور و رونق اشتغال روستایی طرح‌های مطلوبی به جریان انداخته است که پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی یکی از همین برنامه هاست.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: