به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۱۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
خبردنا: سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در چند روز اخیر ریزش جدیدی از ملخ‌های مهاجم صحرایی نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه مبارزه به ملخ‌های مهاجم پایان یابد.

رضا میر با بیان اینکه اکنون مبارزه با ملخ‌های مهاجمی که قبلا وارد کشور شده‌اند و پوره‌ها در حال انجام است، اظهار کرد: البته امکان ورود دسته جدید ملخ‌های مهاجم تا شهریورماه وجود دارد، ‌اما از شدت و اندازه دسته‌جات کاسته شده است.

وی ادامه داد: از بهمن ماه تا کنون ۱۷۳ ریزش دسته ملخ‌های مهاجم به کشور اتفاق افتاده و مبارزه در سطحی معادل با ۷۳۵ هزار و ۲۰۴ هکتار در حال انجام است.

میر تعداد استان‌های آلوده به این آفت را ۹ استان عنوان کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان با سطح مبارزه ۲۱۱ هزار و ۴۶۰ هکتار در رتبه نخست و پس از آن جنوب استان کرمان با سطح مبارزه ۱۴۹ هزار و ۳۵۰ هکتار، هرمزگان با ۱۴۴ هزار و ۵۳۴ هکتار، بوشهر با ۱۰۴ هزار و ۲۳۵ هکتار، فارس با ۴۴ هزار و ۶۲۶ هکتار، خوزستان با ۴۳ هزار و ۸۲۵ هکتار، شمال کرمان با ۱۲ هزار و ۱۵ هکتار، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، ‌ایلام با ۸ هزار و ۳۵۱ هکتار و خراسان جنوبی با ۸۲۳ هکتار قرار دارند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود حداکثر تا پایان شهریور ماه با توقف ورود دسته‌های جدید ملخ‌های مهاجم به کشور و حرکت آنها به سوی کشورهای هند و پاکستان مبارزه با این آفت به پایان برسد.

میر با تاکید بر اینکه در دی و بهمن ماه بار دیگر شاهد بازگشت ملخ‌های مهاجم صحرایی به کشور خواهیم بود، افزود: بر اساس سیر طبیعی حرکت ملخ‌های مهاجم، با کاهش دما این ملخ‌ها بار دیگر از کشورهای هند و پاکستان به سوی ایران باز خواهند گشت و پس از عبور از ایران به عربستان می‌روند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اتفاق تازه‌ای نیست و هر ساله تکرار می‌شود، اما این بار جمعیت آن‌ها بسیار بالا بوده به نحوی که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

میر با بیان اینکه هر ساله تنها قسمتی از منطقه جازموریان به این آفت آلوده می‌شد، اظهار کرد: هر ساله سطح آلودگی بسیار پایین بود و مبارزه به منطقه جازموریان محدود می‌شد، اما در سال جاری این آفت ۹ استان کشور را آلوده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: