به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۱۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
شورای پیگیری از وقوع جرم در منابع طبیعی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی با هدف بررسی راهکارهای صیانت بهتر از جنگل‌ها و مراتع در شهرستان باشت برگزار شد.
خبردنا: معاون فرماندار باشت در این نشست گفت: زیرساخت‌های انسانی و تجهیزاتی این شهرستان برای صیانت از ثروت خدادادی جنگل‌ها و مراتع ناچیز است.

به گزارش"خبردنا"، محسن ظفری اظهار داشت: شهرستان باشت با ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع نیازمند توجه ویژه برای حفاظت از عرصه‌های ملی است.

وی افزود: جذب نیروهای متخصص برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در شهرستان باشت ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی ابراز داشت: اختصاص اعتبار برای خدمات پشتیبانی امدادگران اطفای حریق در زمان بروز آتش سوزی و دوره‌های آموزش برای عموم مردم به ویژه کشاورزان نیازهای دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت هم گفت: کمبود نیروهای قرقبان برای پیشگیری از وقوع جرم به ویژه در زمینه قطع درختان از مهمترین چالش‌های منابع طبیعی این شهرستان است.

سامان گرجی تصریح کرد: هم اکنون کارهای حفاظت از عرصه‌های ملی از سوی کارشناسان و نیروهای خدماتی این اداره انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل کمبود نیروی انسانی ناچاریم پس از وقوع جرم اقدام به پیگیری کنیم در حالی که باید با نظارت جلوی وقوع جرم گرفته شود.

وی با اشاره به بروز وقوع چندین فقره آتش سوزی در جنگل و مراتع باشت ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های اجرایی و مردم در زمان بروز آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع خواستار اختصاص نیروهای قرقبان به این شهرستان شد.

گرجی گفت: امسال پنج فقره آتش سوزی قابل پیگیری و تشکیل پرونده و ۱۰ فقره آتش سوزی با وسعت کمتر در جنگل‌ها و مراتع در این شهرستان رخ داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: تلاش‌های گسترده از محل‌های مختلف برای جذب نیروی انسانی جدید برای حل این مشکل بی نتیجه بوده است.

گرجی با بیان اینکه ۵۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل و مراتع در سال جاری توسط عوامل انسانی رخ داده است گفت: جذب نیروهای قرقبان آموزش دیده برای صیانت از منابع طبیعی نیازی اساسی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باشت گفت: این شهرستان با بیش از ۲۵ هزار هکتار منطقه حفاظت شده خامی و ۱۸ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع کوه لار تنها یک نیروی رسمی (رئیس اداره) دارد.

سید یعقوب سادات عنا افزود: این اداره تنها ۲ نیروی شرکتی دارد که براساس قانون اعزام این نیروها به مأموریت خلاف قانون است.

وی با یادآوری وظایف این اداره در زمینه دستگیری شکارچیان غیرمجاز، مهار آتش سوزی‌ها و دیگر تخلفات زیست محیطی از مسئولان خواست برای این معضل چاره اندیشی کنند.

سادات عنا به ناچیز بودن اعتبار اختصاص یافته به محیط زیست در سال‌های پیش اشاره کرد و افزود: با توجه به در پیش بودن کمیته برنامه ریزی نیاز است مسئولان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

سطح مراتع و جنگل‌های این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار است که از این میزان ۷۸ هزار هکتار جنگل است.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: