به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۰۱۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.
خبردنا: استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار برطرف شدن مشکلات زیست محیطی سد تنگ سرخ شد و گفت: رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی این طرح بزرگ و اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های متولی ضروری است.

 به گزارش خبردنا، دکتر "حسین کلانتری" در بازدید از سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج گفت: تمامی مطالبات و حقوق اهالی منطقه در اجرای این سد از جمله در حریم حوزه آبریز سد و وضعیت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های آنها باید تعیین تکلیف نهایی شود.

وی تصریح کرد: البته تا حدود زیادی مطالبات مردم در این راستا تعیین تکلیف شده ولی تاکید دولت و وزارت نیرو و عزم مسئولان اجرایی استان بر این است که کمترین حق و حقوق اهالی این منطقه نباید نادیده گرفته شود.

کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.

وی همچنین بر ضرورت رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی این طرح بزرگ و انجام مجوزهای لازم از سازمان‌های متولی تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد نیز میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را هم اینک حدود ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: خسارات و مطالبات بحق مردم در نتیجه اجرای این سد مخزنی جبران و پرداخت خواهد شد.

علی داودی مهر اظهار داشت: البته میزان خسارات برآورد شده با حضور خود اهالی منطقه از همان زمان آغاز اجرای طرح در سال‌های ۸۵ و ۸۶ انجام و حتی مطالعات و میزان خسارات نیز مستند سازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پیش ترو در بازدید اسفند ماه سال گذشته مسئولان از این سد میزان کل برآورد خسارات مردم این منطقه را افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرده بود.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوزه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

داوودی مهر میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از این طرح را افزون بر هشت هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

ساختگاه سد مخزنی تگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ لغبعنمیلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه وبویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: